۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۲۶۲۳۸۳
با معرفی پژوهشگران برتر؛

هفتمین جشنواره علامه حلی به کار خود پایان داد

خبرگزاری رسا ـ جشنواره علمی پژوهشی علامه حلی که با هدف تشویق طلاب جوان به پژوهش و نویسندگی هر سال برگزار می‌شود، هفتمین سال خود را در حالی پشت سر گذاشت که 11 هزار و 870 اثر ارسالی در قالب کتاب، پایان‌نامه، تحقیق پایانی و مقاله را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.
جشنواره علامه حلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفتمین جشنواره علامه حلی امروز با حضور مدیر حوزه های علمیه، مدیر حوزه علمیه خواهران و معاونت های این حوزه ها در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، در ابتدا حجت الاسلام جواد اسماعیل نیا دبیر جشنواره علامه حلی ضمن خوش آمد گویی به حاضران گفت: با بهره گیری از تجر به های ارزشمند دوره های گذشته و هم اندیشی با صاحب نظران دوره هفتم جشنوراه علامه حلی را برگزار می کنیم.

 

وی افزود: در راستای توسعه کمی و کیفی و تشویق طلاب شهرستانی به مشارکت در جشنواره، این دوره در استان های خراسان، تهران، اصفهان، قم، کرمان، فارس، آذربایجان شرقی، همدان و یزد برگزار شده است.

 

دبیر جشنواره علامه حلی با بیان این که در دوره هفتم 40 درصد رشد آثار داشته ایم، اظهار داشت: در این دوره 11 هزار و 870 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، آثار ارسالی در قالب کتاب، پایان نامه، تحقیق پایانی و مقاله هستند؛ هدف از برگزاری این جشنواره تشویق طلاب جوان به پژوهش و نویسندگی است.

 

سپس حجت الاسلام عماد معاون پژوهش حوزه های علمیه به ایراد سخن پرداخت و ابراز داشت: در جشنواره هفتم نسبت به ششمین دوره بیش از 40 درصد رشد آثار داشته است، حضور گسترده طلاب استان ها نیز از ویژگی های این دوره از همایش علامه حلی است؛ دوره اخیر از یک رشد جدی کیفی برخوردار بوده است.

 

رییس شورای سیاست گذاری جشنواره علامه حلی با بیان این که در این دوره موضوعات پژوهش بر اساس نیازهای جامعه و نظام انتخاب شده است، اظهار داشت: برخورداری از روش مندی صحیح، برخورداری از ساختارها و استانداردهای مناسب، برخورداری از منابع معتبر و تحلیل مناسب از ویژگی های بارز دوره هفتم است.

 

وی ادامه داد: حوزه علمیه با فعایت های پژوهشی می تواند پاسخگوی خوبی به نیازهای جامعه باشد، همچنین حوزه باید در برابر هجمه های دشمن دین را محفوظ نگه دارد؛ در دوره هفتم جشنواره علامه 9 استان شرکت داشتند که سعی داریم این آمار را به 15 استان در دوره بعدی برسانیم.

 

حجت الاسلام عماد با بیان این که از دوره هفتم جشنواره مدرسه ای علامه حلی نیز آغاز شده است، ابراز داشت: این طرح در ابتدا در استان های تهران، اصفهان و کرمان اجرا شده که در دوره های بعدی در دیگر استان ها نیز اجرا می شود؛گزارش ها از این طرح نشان می دهد که سبب نشاط جدی طلاب شده است.

 

وی عنوان کرد: باید از راه المپیاد های آموزشی و جشنواره های پژوهشی ظرفیت طلاب جوان شناسایی شده و به دنبال آن زمینه رشد و ارتقا علمی آنان فراهم شود؛ در این راستا نخستین گروه استعدادهای برتر زیر 34 سال شناسایی شده است.

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمود رضا جمشیدی مدیر حوزه علمیه خواهران سخنرانی کرد و گفت: زمانی که موسوعه ها و آثار علمی در دهه های اخیر از سوی افراد و مراکز پژوهشی حوزوی با آثار در طول تاریخ اسلام مقایسه می شود به این نتیجه می رسیم که حوزه های علمیه در طراز خوبی قرار دارند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه علمیه نسبت به نیازهای زمان بی تفات نیست، اظهار داشت: نباید تصور کرد که حوزه نسبت به نیازهای جامعه بی تفاوت بوده و به وظلیف خود عمل نکرده است، از همین رو حوزه علمیه در سطح خوبی از اخلاق، علم و تبلیغ قرار دارد.

 

وی ادامه داد: حرکت علمی و پژوهشی حال حاضر حوزه علمیه کمتر از گذشته نبوده که این مسأله ای قابل توجه است؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند تحول ضرورت جدی و دائمی حوزه علمیه است، حوزه باید در شرایطی قرار گیرد که از ظرفیت های خود برای پاسخگویی به نیازها حداکثر استفاده را بکند.

 

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان این که ظرفیت ها و تلاش های کنونی حوزه علمیه نباید مورد غفلت قرار گیرد، ابراز داشت: امروزه حوزه علمیه در تولید علم و پیشتاز در توفیقات علمی است، البته این تولید علم در مرکز حوزه انحصار ندارد.

 

وی عنوان کرد: انگیزه ها، توجه به نیازها و استفاده حداکثری از ظرفیت ها سبب شده که تولید علم منحصر در قم نباشد، البته منشأ تولید علم در حوزه های سراسر کشور حوزه مقدس قم است؛ پیشرفت روز افزون علمی محصول تلاش های مدیران و اساتید است.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران با بیان این که باید در ساز و کارهای ارزیابی و تقدیر در جشنواره های علمی تجدید نظر کنیم، خاطرنشان کرد: نباید به دلیل کمبود امکانات و مقدورات مشتاقان به علم و پژوهش را نا امید و سرد کرد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه استادان را عنصر اصلی در حوزه های علمیه عنوان کرد و گفت: اساتید حق پدری بر شاگردان دارند، اساتید استوانه های علمی و پژوهشی حوزه به شمار می روند که باید باشیوه های نوین عرصه پژوهش آشنا شوند.

 

وی افزود: دستاوردهای پژوهش باید به اساتید منتقل شود تا بتوانیم از ظرفیت های آنان حداکثر استفاده را انجام دهیم؛ اشتیاق طلاب به علم و پژوهش در این گونه جشنواره ها به نمایش گذاشته شده است، جشنواره های علمی منتهی به مسارعه در مغفرت الهی می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان این که نقطه فعلی در علم و پژوهش نقطه شناسایی و عزیمت است، اظهار داشت: نقطه کنونی باید مقدمه ای برای حرکت های بزرگ و ایجاد جنبش تولید علم باشد.

 

در ادامه آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که روحانیان و طلاب با توجه به وضع امروز دارای مسؤولیت های سنگینی هستند،افزود:در طول تاریخ هیچگاه جامعه علمی شیعه به اندازه امروز بزرگ نبوده است، شیعیان و عالمان دینی هیچگاه در طول تاریخ به اندازه امروز توامند نبودند.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که هیچگاه به اندازه امروز مسؤولیت عالمان دینی سنگین نبوده است، ابراز داشت: با توجه به این مسؤولیت های سنگین باید بدانیم که چه وظایفی نسبت به جامعه و خود داریم؛ نخستین وظیفه فهم عمیق و همه جانبه درباره دین است.

 

وی عنوان کرد: انجام فعالیت های مطالعاتی، پژوهشی و تحقیقاتی، رسیدن به کمالات اخلاقی مطلوب، داشتند بینش لازم در عرصه های گوناگون به ویژه مسائل سیاسی و تبلیغ همه جانبه دین وظایف امروز عالمان دینی و طلاب است؛ عالمان دینی و طلاب نباید نسبت به مسائل سیاسی و اتفاقات پیرامون خود بی تفاوت باشند.

 

امام جمعه قم با بیان این که نسل جوان بزرگترین سرمایه حوزه علمیه است، خاطرنشان کرد: جوانان سرمایه امروز و فردای حوزه هستند، از همین رو برای به دست آوردن نتایج لازم باید بر آنان سرمایه گذاری کرد.

 

وی اضافه کرد: حوزه علمیه تنها یک نهاد آموزشی و تبلیغی نیست، حوزه علمیه را مجموعه ای از آموزش، اخلاق، پژوهش و تبلیغ تشکیل می دهد؛ از همین رو طلاب عزیز نیز باید فردی جامع باشند، طلبه ای که بعد از سال ها هنوز قلم به دست نگرفته یا تبلیغ نرفته است اگرچه بالقوه سرمایه محسوب می شود اما سرمایه بالفعل نیست.

 

آیت الله حسینی بوشهری با انتقاد از برخی بی مهری ها نسبت به حوزه علمیه گفت: گاهی بی مهری های برخی نسبت به حوزه  بنده را نگران می کند، باید به جای ایجاد به انگیزگی در بین طلاب به آن ها انگیزه داد و مسیر آینده آن ها را هموار کرد.

 

وی افزود: ایجاد انگیزه در بین طلاب سبب می شود که این عزیزان ادامه راه خود را با نشاط و شادابی بیشتری طی کنند، البته ایجاد انگیزه در کنار تعیین هدف تأثیر گذار و سرنوشت ساز خواهد بود، طلاب باید هدفمند مشغول تحصیل باشند.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که طلاب باید از انزوا طلبی پرهیز کنند، اظهار داشت:عالمان دینی باید در متن جامعه حضور داشته باشند، همچنین طلاب باید از فعالیت های افراطی و سرگرمی های بیهوده که وقت انسان را از بین میبرد پرهیز کنند.

 

امام جمعه قم با بیان این که طلاب امروز بر سر سفره بزرگان شیعه هستند، ابراز داشت: عالمان دینی در گذشته بدون وجود امکانات و به صورت فردی به پژوهش می پرداختند، اما اکنون برای انجام فعالیت های پژوهشی سازوکار های بسیار خوبی در نظر گرفته شده است که باید قدر دانست؛ طلاب باید مجاهدت شبانه روزی داشته باشند.

 

آخرین برنامه این جشنواره نیز تقدیر از نفرات برتر دوره هفتم جشنواره علامه حلی بود، بر این اساس در بخش مقالات سطح یک آقایان علی ابراهیم پور با اثر «سیر تطور و جایگاه شناسی احکام و قضایا در منطق اسلامی» در گروه فلسفه و منطق و مصطفی مولوی با اثر «سبک زندگی؛ توجه به ریز رفتارهای مهم» در گروه اخلاق و تربیت به عنوان افراد برتر شناخته شدند.

 

همچنین در بخش مقالات سطح 4 خانم زهرا کلهر با اثر «فلسفه عشق مجازی»، آقایان سید محمد کاظم موسوی با اثر «پژوهشی پیرامون صحت انتساب رساله سلامان و آبسال به ابن سینا»، سید محمد حسین میر صانع با اثر «راهکارهای اقتصادی مقاومتی و تهاجمی در سیره نبوی»، محمد تقی شاکر با اثر «بررسی میزان تأثیرپذیری داوری های رجالی از باورهای کلامی»، اسماعیل صابر با اثر «اشاعه نوآوری از دیدگاه قرآن کریم، رویکردی نو در بررسی تبلیغ دین»، غلامرضا احسنی با اثر «وقت شرعی نماز جمعه»، علی تمسکی با اثر «رهیافتی به تعریف وجوه و نظایر از دیدگاه قرآن پژوهان» و وحید سهرابی فر با اثر «نگاهی انتقادی به مقوله عقلانیت و معنویت» متخب شدند.

 

در بخش مقالات سطح 3 غلامرضا نوادری با اثر «ذوالقرنین همچنان ناشناخته»، در بخش مقاله ترجمه بهمن جبرائیلی با اثر«فلسفه دین»، در بخش کتاب سطح 2 مرتضی اصل رنگرز با اثر «الملاک فی مراتب الادراک» به عنوان افراد برتر شناخته شدند.

 

از خانم ها فرشته مؤمنی، منصوره اسکندری نژاد و رباب شفیعی در بخش تحقیق پایانی سطح دو و از آقایان محمد حسین صالحی، سید محمد آقامیری، عبدالرضا حسناتی، محمود علی پور، محمد جواد مسلمی، سید عابد رضا رضوی، حسین محققیان و خانم زهرا بجلی در بخش پایان نامه سطح 3 تقدیر شد./1323/پ202/ی

ارسال نظرات