۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۲۴۵۱۳۸
فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد

عطر عاشورا در جشن سینمای انقلاب پیچید

خبرگزاری رسا ـ در پنجمین روز از جشنواره بین الملی فیلم فجر، فضای سینمای ایران جلوه‌ای عاشورایی به خود گرفت؛ با اکران فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» فضای برج میلاد رنگ و بوی حسینی داشت؛ این فیلم که روایتی تصویری از حرکت امام حسین(ع) از مکه به سمت کوفه و بررسی حادثه کربلاست، توانست تلاشی درخور در ارائه یک تصویر ارزشمند از واقعه عاشورا را به دست دهد.
عاشورا جغرافياي يک تاريخ

در پنجمین روز از جشنواره بین الملی فیلم فجر، فضای سینمای ایران جلوه‌ای عاشورایی به خود گرفت؛ با اکران فیلم «کربلا جغرافیایی یک تاریخ» فضای امروز برج میلاد رنگ و بوی حسینی داشت؛ این فیلم که روایتی تصویری از حرکت امام حسین(ع) از مکه به سمت کوفه و بررسی حادثه کربلا و آنچه عاشورا در سال 61 هجری شاهد آن بوده است، توانست تلاشی درخور ارائه یک فیلم بدیع و نوین از واقعه تاریخ عاشورا را به دست دهد.

 

 

 

داریوش یاری کارگردان فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در این اثر سینمایی ـ مستندی تلاش کرد تا با استفاده از عناصر بصری جذاب و نیز روایتی دلنشین ارائه‌‌گر فضای ملهم از تاریخ و عرفان عاشورایی باشد؛ فضایی که در عین وفاداری به مستندات تاریخی تلاش کند مخاطب را با معرفتی عمیق و درک و دریافتی حقیقی و قابل اعتماد نسبت به این واقعه منحصر به فرد تاریخی به سمت سینمای دینی رهنمون سازد.

 

 

 

در فیلم «کربلا جغرافیایی یک تاریخ» که با استفاده از عناصر و المان‌های صوتی و تصویری جذاب به نمایش درآمده بود، روایت مقاطع مختلف پیش و پس از واقعه عاشورا در پیوند با حوادث روز عاشورا به مخاطب ارائه گردید؛ ارائه‌ای که هم از جذابیت‌های بصری بهره برده بود و هم به متن تاریخ وفادار مانده بود و روایتی که هم بازگو کننده واقعیت رویدادهای تاریخی بود و هم تذکر و تنبهی برای امروز و فردا مخاطب و شاید بتوان آن را مصداقی از یک ظهور و بروز سینمایی در تبیین این عبارت سترگ و خطیر دانست که «کل یوما عاشورا و کل ارض کربلا».

 

 

 

در فیلم «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» روایت مقاطع متنوعی از زمینه‌های به وقوع پیوستن حادثه عاشورا را شاهد هستیم، این روایت تصویری از زمان حرکت امام حسین(ع) از مکه به سمت کوفه گرفته تا تحلیل متنی و فرامتنی تاریخ حوادث عاشورا و وقایع سال 61 هجری را با نیم نگاهی به دوران معاصر و مفهوم تکرار تاریخ به تصویر می‌کشد.

 

یکی از ویژگی‌های اصلی این فیلم ساختار جذاب، ریتم متناسب، استفاده بهینه از عناصر بصری و به وجود آوردن فضای دراماتیک بر محور عاشورا است و در عین حال در آن از گفتار متن خوبی استفاده شده است که در جهت القاء مضامین و معارف والا و سترگ حادثه عاشورا به موفقیتی نسبی و البته در خور دست می‌یابد.

 

 

 

 

در این فیلم «شهاب حسینی»، «منوچهر اسماعیلی» و «فرهاد اصلانی» که هر سه نفر از جمله برجسته‌ترین هنرمندان سینمای ایران هستند به گویندگی متن مبادرت ورزیده و این امر را به انجام رسانده‌اند؛ نویسندگی این اثر را «داریوش یاری» و «حسین مهکام» انجام داده و تهیه کنندگی آن نیز بر عهد «بهروز مفید» بوده است.

 

 

 

 

نمایش فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» را می‌توان نقطه عطف ارزشمندی در پنجمین روز از جشنواره امسال فیلم فجر دانست که فضای کاخ جشنواره را برای ساعتی معطر به شمیم بهشتی عاشوراییان و سالار شهیدان نمود.

 

اما یکی دیگر از آثار مهمی که امروز در کاخ جشنواره و برج میلاد به نمایش در آمد، فیلم سینمایی «‌رخ دیوانه» ساخته «ابوالحسن داوودی» بود؛ این فیلم که ملودارمی در فضای سینمای اجتماعی به شمار می‌آید، حکایت چند جوان است که در قراری اینترنتی درگیر یک شرط بندی می‌شوند که آنها را به مسیری دشوار و خطرناک می‌کشاند.

 

«رخ دیوانه» در واقع نقدی به فضای اجتماعی جوانان امروز به همراه آسیب شناسی موضوع رسانه‌های مجازی با گسترش شبکه‌های اجتماعی دارد؛ فیلم که با ته‌مایه‌های از طنز و در بستر یک درام جنایی به پیش می‌رود تلاش می‌کند تا از این واقعیت برای نقد و تحلیل فضای شبکه‌‌های اجتماعی و آسیب‌های که گریبان‌گیر نسل جوان امروز ایران شده است بپردازد و از این ره‌آورد، تذکر و تأملی برای همه مخاطبان و به ویژه نسل جوان امروز باشد.

 

 

 

 

«رخ دیوانه» فیلمی با ساختار و ریتمی خوب و نجابتی تحسین برانگیز است که تلاش کرده به روایتی سالم و دغدغه مند و اصلاح گرایانه در فضای چالش‌های امروزینی که نسل جوان ایران با آن دست به گریبان هستند ارائه دهد و بی تردید این رویکرد یکی از مهم‌ترین، جدی‌ترین و ضروری‌ترین وظایف و تعهدات سینمای مشفقانه اجتماعی است و چه بسا بتوان فیلم «رخ دیوانه» را نمونه‌ای نسبتا قابل قبول در این وادی به شمار آورد.

 

سی و سومین دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر در پنجمین روز خود علاوه بر سینماهای مردمی، در برج میلاد به عنوان کاخ اصلی جشنواره ادامه دارد و شور و هیجان خاصی چه در بخش نمایش فیلم‌ها و چه در جلسات نقد و بررسی آثار برپا است، جشنواره‌ای که تا بیست و یکم بهمن ماه و با اکران آثار سینمای ایران در سه بخش نگاه نو، سودای سیمرغ و سینما حقیقت ادامه خواهد داشت.

 

/501/830/م

ارسال نظرات