۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۶۲۰۱۹

زندگی نامه شیخ بهایی + دانلود

خبرگزاری رسا – مرکز تحقیقات کامپیوتری قائمیه اصفهان کتاب زندگی نامه شیخ بهایی را بر روی سایت اینترنتی قرار داده است.
شيخ بهايي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز تحقیقات کامپیوتری قائمیه اصفهان زندگی نامه عالم بزرگ شیعه شیخ بهایی را در فرمت های جاوا، آندروید، pdf و  pubدر دسترس علاقه مندان قرار داده است.

 

محمد بن حسین بن عبد الصمد حارثی، معروف به شیخ بهایی در سال 953 ق در شهر بعلبک لبنان به دنیا آمد، پدر بهاءالدین فقیه مشهور شیخ عزالدین حسین بن عبدالصمد حارثی همدانی عاملی فقیه شیعی در روستای جبع نزدیک شهر ساحلی صیدا (صیدون) که امروز در جنوب لبنان قرار دارد، در اول محرم 19- 918 / مارس 1512 متولد شد.

 

ناحیه" جبل عامل" همواره یکی از مراکز شیعه در مغرب آسیا بوده است و پیشوایان و دانشمندان شیعه‌که از این ناحیه برخاسته اند، بسیارند. در هر زمان، حتی امروزه فرق شیعه در جبل عامل به وفور می زیسته اند و در بنیاد نهادن مذهب شیعه در ایران و استوار کردن بنیان آن مخصوصا از قرن هفتم هجری به بعد یاری بسیار کرده و در این مدت پیشوایان بزرگ از میان ایشان برخاسته اند و خاندان بهایی نیز از همان خانواده های معروف شیعه در جبل عامل بوده است.

 

نسب شیخ حسین به حارث همدانی، صحابی جلیل القدر امیر المومنین علی علیه السلام می‌رسد. حارث همدانی در جنگ صفین و جمل از یاوران استوار امیر مومنان بود و تا پایان جنگ ایستادگی نمود.

 

پدر شیخ بهایی در عصر خود از مشاهیر علمای اعلام و فقهای کرام بود. وی سالیانی متمادی همراه با هم ولایتی جبعی اش، فقیه مشهور زین الدین عاملی( 65- 911 / 58- 1506) که در سنت شیعی به شهید ثانی- به واسطه شهادتش به دست مقامات عثمانی در 965 / 1558- شناخته می گردد، گذرانده بود. او مبرزترین شاگرد زین الدین و مصاحب وی در جبع و همراه وی در سفرها بود. آن ها با یکدیگر در سال 3- 942 / 37- 1535، به قاهره و مکه و به استانبول و عراق در 53- 951 / 4- 1546، سفر کرده بودند. شیخ حسین در میان هم عصرانش همتایی در حدیث تفسیر قرآن فقه و ریاضیات نداشت.

 

 

فهرست این کتاب شامل « 1- زندگی‌نامه،‌ 2 - آثار شیخ بهائی‌، 3- اساتید و تلامیذ، 4- مقامات شیخ‌، 5- شیخ بهائی، ادیبی کم نظیر، 6- منصب شیخ الاسلامی و شیخ بهائی‌، 7- شیخ بهائی دانشمندی جامع» می باشد.

 

ازخدمات و آثار معماری و مهندسی این مرد الهی می توان به «1- تقسیم آب زاینده رود، 2- ساخت مسجد چهار باغ به روی لجنزار، 3- گرمابه شیخ بهائی‌، 4- محاسبات کامپیوتری‌، 5- معماری مسجد امام اصفهان و مهندسی حصار نجف را به او نسبت می دهند، 6- شاخصی برای تعیین اوقات شبانه روز از روی سایه آفتاب یا به اصطلاح فنی، ساعت آفتاب یا صفحه آفتابی‌، 7- طرح ریزی کاریز نجف آباد اصفهان که به نام‌قنات زرین کمر، 8- دیگر از کارهای شیخ بهائی تعیین سمت قبله مسجد امام به مقیاس چهل درجه انحراف غربی از نقطه جنوب‌ و  9- همچنین طراحی منار جنبان اصفهان‌است» اشاره کرد.

 

لازم به ذکر است این کتاب به کوشش مصطفی ذاکری گردآوری شده است.

 

جهت دانلود این کتاب اینجا را کلیک کنید./992/ن603/ق 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
شیخ بهایی از نخبگان بی نظیر جهان اسلام است
0
0