۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۱۵۴۳۳۹
استاد حوزه علمیه:

نام گذاری هفته وحدت، عملکرد هنرمندانه امام خمینی در تبدیل تهدید به فرصت بود

خبرگزاری رسا ـ یکی از اساتید حوزه علمیه تهران با بیان این که اختلاف در تاریخ ولادت پیامبر اسلام(ص) می‌توانست دست آویزی برای دشمنان در راستای تهدید علیه اسلام باشد، نام گذاری هفته وحدت از سوی امام خمینی(ره) را عملکردی هنرمندانه در راستای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها دانست.
حجت الاسلام علي رجبي
حجت‌الاسلام علی رجبی، مدیر سابق حوزه علمیه مروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به مناسبت فرارسیدن هفنه وحدت، ابراز داشت: در اهمیت وحدت همین بس باشد که خداوند متعال می‌فرماید که «به ریسمان خدایی چنگ بزنید،متحد باشید و متفرق نشوید» از نظر عقلانی هم مشاهده می‌شود که در تمام دنیا حرکت به سوی اتحاد و وحدت می‌باشد.
این استاد حوزه علمیه ائتلاف را جایگزین پسندیده‌ای برای لفظ وحدت خواند و تصریح کرد: لفظ وحدت از نظر فلسفی می‌تواند محل اشکال قرار گیرد و به معنای یکی شدن است که در حقیقت امری ناممکن است اما ائتلاف به معنای هم‌دل شدن، هم‌رای شدن و تکیه زدن بر اشتراکات است.
حجت‌الاسلام رجبی با تاکید بر این‌که در طول تاریخ هر زمانی‌که مسلمانان و یا صاحبان مذهب‌ها و ملیت‌ها با یکدیگر متحد شدند پیش رفتند، بیان داشت: کشورهای متحد در گذشته به اتحاد جماهیر مشهور بودند که تمام سعی استعمار جدا کردن آن کشورها از هم دیگر بود و چون اتحاد برخلاف خواست دشمن  شیطانی است پس کار پسندیده‌ای است.
مدیر سابق حوزه علمیه مروی با اشاره به این‌که استعمار جماهیری مانند یمن، کره، آلمان را از هم جدا کرد، خاطرنشان کرد: پس از این جداسازی علمای قم با برگزاری نشست‌ها و جلساتی سعی داشتند اتحاد از دست رفته را دوباره زنده کنند که در یمن و آلمان این امر تحقق پیدا کرد.
وی با اشاره به وجود لفظ «سبل» به معنی راه‌ها در قرآن کریم، ابراز داشت: لفظ «صراط» که شاهراه اصلی به سوی پروردگار است در قرآن کریم جمع به کار نرفته است، لذا راه اصلی به سوی پروردگار یک راه بیش نیست اما از راه‌های فرعی گوناگونی می‌توان به این راه اصلی رسید.
حجت‌الاسلام‌ رجبی مذهب را راهرو و مسیری فرعی خواند که به شاهراه اصلی برای رسیدن به خدا متصل می‌شود و افزود: مذهب یک پدیده طبیعی است و اختلاف به مفهوم گونه‌گون بودن و آرای متفاوت مشکل‌ساز نیست، همچنین حضرت رسول(ص) می‌فرمایند «اختلاف علمای امت من موجب رحمت است» و اگر دانشمندان با هم دیگر و استاد با شاگرد اختلاف نظر نداشته باشند یک سانتی‌متر علوم و معارف و حقایق پیشرفت نخواهد کرد و تمام این پیشرفت‌ها در سایه اختلافات است.
استاد حوزه علمیه مروی نفس مذاهب و عقاید مختلف را بی‌ایراد دانست و اظهار داشت: مشکل در مذاهب مختلف به این برمی‌گردد که هرکس بخواهد دیگران از راه فرعی او به شاهراه برسند حتی اگر مسیر دورتر شود و یا این‌که همه روستاها باید از راه روستایی یک روستا به راه اصلی برسند.
وی مذاهب گوناگون را موجب پیشرفت، تکامل، امتحان و ابتلا خواند و بیان داشت: باید به دنبال نقطه اشتراکی در میان مذاهب بود و همه به آن نقطه اشتراک متمسک شوند همان‌طور که انسان‌ها در رابطه با آفتاب اشتراک‎‌هایی در استفاده از نور و شعاع آفتاب و ... دارند در حالی‌که ممکن است اختلاف‌هایی هم در زمینه «میزان استفاده از آن» داشته باشند و همگی باید بتوانند به طور مشترک به مقدار لازم و تناسب از آفتاب استفاده کنند.
حجت‌الاسلام‌ رجبی با تاکید بر این‌که تقریب مذاهب به معنای تکیه بر اشترکات است، اظهار داشت: همه مذاهب اسلامی اهل لااله‌الاالله، محمد رسول الله، قرآن کتابنا و کعبه قبلتنا هستند، نقاط افتراقی هم وجود دارد به همین جهت یکی شدن ناممکن است بلکه باید با اختلاف مراتب اعتقادی و اختلاف مذاهب بر مشترک‌ها تکیه کنیم.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که امام‌خمینی(ره) هنرمندانه تهدید اختلاف در تاریخ میلاد رسول اکرم(ص) را تبدیل به فرصت کردند، ابراز داشت: حضرت امام یک هفته اختلاف را به یک هفته وحدت تبدیل کردند به‌گونه‌ای که اگر امروز با افرادی که ممکن است به عمد این اختلاف در تاریخ ولادت حضرت رسول(ص) را بوجود آورده باشند، مصاحبه شود اظهار پشیمانی کنند، در سایر موارد نیز می‌توان اینگونه عمل کرد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.
وی با تمجید از آغاز حرکت‌هایی در راستای وحدت از زمان آیت‌الله بروجردی و شیخ محمود شلطوک، گفت: این حرکت از آن زمان به بعد ادامه یافت و علمای بزرگ هر دو فرقه تلاش‌های مفیدی کردند که پسند دشمن نیست، در ایران نیز بسیاری از آثار شعرا، عرفا، مفسرین اهل تسنن در حوزه‌ علمیه تدریس و خوانده می‌شد و هیچ دشمنی وجود نداشت تا این‌که دست شوم استکبار ولیده‌ای به نام وهابیت و القاعده و ... را که جنگ و نزاع بین دو فرقه را اجتناب ناپذیر می‌کنند به‌وجود آورد.
حجت‌الاسلام رجبی ادامه داد: اختلاف‌های ما با اهل سنت شاید کمتر از اختلاف‌های مذاهب مختلف اهل سنت با یکدیگر و یا کمتر از اختلاف مذهب ما با بعضی از فرقه‌های دیگر شیعه باشد لذا قابل جمع بوده و زندگی مسالمت آمیز ممکن است و هیچ‌گونه مشکل شرعی و عقلی و عرفی در آن وجود ندارد.
مدیر سابق حوزه علمیه مروی با تاکید بر این‌که بهترین راه برگشت به سنت حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار(ع) است، اظهار داشت: در کتاب عقاید امامیه مرحوم علامه مظفر آمده است تا زمانی که امام علی(ع) قدرت نداشت و قدرت در دست دیگری بود حتی یک جمله انتقادی تندی نسبت به خلفا بیان نکرد اما پس از آن‌که آنها اقلیت پیدا کردند، حضرت امیر اکثریت و مقبولیت سیاسی اجتماعی پیدا کرد و مردم با ایشان بیعت کردند به آرامی حقایقی را برای آگاهی انسان‌ها و تاریخ بیان فرمودند.
وی با اشاره به همکاری امام علی(ع) با خلفای وقت در برخی از امور، ابراز داشت: در نهج‌البلاغه آمده است که برای گسترش اسلام در ایران و پاسخ به تشنگی اسلامی مردم آن زمان و نجات آنها از دست سلسله شاهنشاهی توسط اسلام خلیفه دوم با امام علی(ع) درخواست مشورت کرد و امام علی(ع) نیز به او مشورت دادند.
حجت‌الاسلام رجبی بازگشت به شیوه حضرت رسول(ص) را موجب ایجاد وحدت دانست و بیان داشت: حضرت رسول(ص) که شاید بعد از امانت‌داری معروف به اتحاد بخش بودند، در زمانی‌که برای گذاشتن حجرالاسود به جای خود ممکن بود جنگ و خونریزی رخ بدهد ایشان با رای خود از چنین حادثه‌ای جلوگیری کردند و اتحاد بخشیدند.
وی افزود: ما شیعیان باید از سنت ائمه اطهار(ع) پیروی کنیم و از تندروی بپرهیزیم و دلسوزتر از خود ائمه اطهار(ع) نسبت به حقوقی که از ایشان در زمانی نابجا از دست رفت و باید احقاق می‌شد، نباشیم.
استاد حوزه علمیه مروی با تاکید بر پیروی از روش بزرگان دینی موافق وحدت چه اهل جماعت و چه شیعه، گفت: از علمایی مانند ابن ابی الحدید عالم اهل جماعت که بیست جلد شرح نهج‌البلاغه نوشت باید پیروی کرد، این‌گونه رفتار نشانه عقب نشینی مذهبی و واگرایی در برابر دیگران نیست بلکه باعث می‌شود به حقیقت اسلام را متمسک شویم تا دشمن و شیطان نفوذ نکنند.
حجت الاسلام رجبی در پایان گفت: از افراد تفرقه‌گرا و کسانی که نقاط افتراق را پررنگ جلوه می‌دهند و مسأله کوچک مذهبی را به مشترکات عظیم ترجیح می‌دهند و درنهایت هم به نتیجه دلخواه و مطلوب نمی‌رسند، نباید پیروی کرد./9598/ت302/ص
ارسال نظرات