۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۴۴۱۱۷۶
کارشناس احکام فقهی پاسخ داد؛

از حکم لنزهای رنگی تا سوء استفاده از فتوای جواز اهدای عضو

حجت الاسلام وحیدپور با بیان این‌که از فتوای جواز اهدای عضو سوء استفاده شده است، گفت: مرگ مغزی را تنها پزشکان مرگ می‌نامند ولی هیچ کدام از فقها به انسان مرگ مغزی مرده نمی‌گویند.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین وحیدپور، کارشناس احکام حرم حضرت معصومه(س)، غروب امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س)در برنامه زمزم معرفت به سؤالات شرعی حضار پاسخ داد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کفاره را می شود با پرداخت اجناسی مانند گوشت و غیره پرداخت، گفت: آنچه در فقه آمده است طعام است و آنچه در گذشته رایج بوده است مانند گندم و جو و برنج بوده و ماکارانی هم به تازگی مطرح است ولی برخی چیزها که خورشت است مانند گوشت طعام محسوب نمی شود.

 

حجت الاسلام وحیدپور در پاسخ به این سؤال که اگر بچه ای که به سن تکلیف نرسیده خسارتی به اموال دیگران بزند اداء خسارت بر عهده کیست، خاطرنشان کرد: خسارت وارده بر عهده ولی طفل که همان پدر و جد پدری است می باشد و ولی می تواند از اموال خود بچه این خسارت را بپردازد و اگر پرداخت نشد و بچه بالغ شد باید خودش بپردازد و بر گردن خود او است.

 

وی با بیان این که ضامن بودن مشروط به تکلیف نیست، ابراز داشت: بچه چه بالغ باشد و یا نباشد و چه ممیز باشد ضامن دین خود او است و اگر بالغ نیست باید ولی او این دین را برطرف کند.

 

لنزهای رنگی زینت محسوب می شود و باید از نامحرم پوشانده شود

کارشناس احکام فقهی حرم حضرت معصومه(س) در پاسخ به این سؤال که اگر زنی برای زیبایی لنز بگذارد آیا زینت محسوب می شود، اظهار داشت: هر وسیله ای که در خلقت زن نبوده است و بریا زیبایی استفاده می شود زینت محسوب می شود و زن باید آن را از نگاه نا محرم بپوشاند و لنز رنگی هم از همین قبیل است و حتی اگر مرد نامحرم متوجه نشود که او لنز گذاشته یا رنگ طبیعی چشم است در تکلیف آن زن فرقی ندارد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نماز قضای میت را بچه ای که به سن تکلیف نرسیده است می تواند بخواند، خاطرنشان کرد: اگر بچه ممیز نباشد نماز قضایی که بخواند قطعا نادرست است ولی اگر ممیز باشد به این دلیل که برخی عبادات مانند نماز جماعت او صحیح است برخی در صحت نماز او شک دارند و چون نمی دانیم که آیا تکلیف را ساقط می کند یا نه نباید نماز قضا را به او سپرد و اگر خواند بهتر است اعاده شود.

 

 از فتوای جواز اهدای عضو سوء استفاده شده است

حجت الاسلام وحیدپور در پاسخ به این سؤال که آیا روایتی بر خلاف صحت اهدای عضو وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این مسأله میان فقها اختلاف نظر وجود دارد و هر کس باید به مرجع خود مراجعه کند؛ ولی آنهایی هم که گفته اند اشکال ندارد به صورت مطلق نگفته اند و متأسفانه از این حکم در کشور سوء استفاده شده است.

 

وی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری و حضرت آیت الله مکارم که اهدای عضو را جایز می دانند، افزود: این دو مرجع هم اهدای اعضایی را صحیح می دانند که جان کسی وابسته به آن است و از اعضای رئیسه بدن است و اگر مسلمانی است که جانش در خطر است می تواند پیوند بزند و در غیر این صورت جایز نیست.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مرگ مغزی را پزشکان مرگ می نامند ولی هیچ کدام از فقها به انسان مرگ مغزی مرده نمی گویند و حکم انسان زنده بر او بار می شود.

 

وی در پاسخ به این سؤال که اگر ندانیم که چند نماز قضا داریم چه باید کنیم، گفت: باید به اندازه ای که یقین داریم که همان حداقل است را به جا آوریم و در مقداری که شک داریم تکلیفی بر گردن ما نیست و نباید اعتنا کنیم.

 

حجت الاسلام وحیدپور در پاسخ به این سؤال که نماز استیجاری را حتما باید در مدت معین خواند یا خیر، ابراز داشت: در نماز استیجاری حتما باید مدت تعیین شود و اگر مدت معین نشود قرار داد اجاره باطل است و اگر مدت تعیین شد و در مدت معین انجام نداد خلاف قرار داد عمل کرده و باید رضایت آن طرفی را که اجاره کرده است جلب کند.

 

عزاداری بدون قمه زنی انسان را بیشتر به خدا نزدیک می کند

وی در پاسخ به این سؤال که حکم فقهی قمه زنی در تشیع چیست، اظهار داشت: به صورت کلی عزاداری ما باید به گونه ای باشد که معقول باشد و آثار سوئی بر روی بدن بر جای نگذارد؛ امام صادق(ع) فرمودند که افضل قربات عزاداری برای امام حسین(ع) است و ما باید از ابزاری برای قرب به خدا استفاده کنیم که شائبه ای در حرمت آن نباشد و بدانیم که حتما ما را به خدا نزدیک می کند.

 

کارشناس مذهبی حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به وسایل ارتباطی امروزی که هر حرکتی را در کوتاه ترین زمان به کل دنیا منتشر می کند، ابراز دشت:  امروز دشمنان می خواهند مسلمانان را اهل خشونت جلوه دهند و ما نباید کاری کنیم که به هدف انها کمک کنیم؛ نظر مراجع هم بر همینن اساس است زیرا قمه زنی باعث می شود که شیعه در دنیا سبک شود و شیعه هراسی در دنیا تقویت شود.

 

وی در پاسخ به این سؤال که چون بیمه ها افت قیمت ماشین را در تصادفات پرداخت نمی کند وظیفه دینی ما در این زمینه چیست، گفت: در جایی که تصادف صورت می گیرد ولو این که بیمه خسارت را پرداخت کند ولی افت قیمتی که برای ماشین به وجود می آید را همان کسی که مقصر بوده مدیون است و باید پرداخت کند.

 

حجت الاسلام وحیدپور در پاسخ به این سؤال که آیا با چاقوی استیل می توان حیوان را ذبح کرد، خاطرنشان کرد: آنچه در فقه آمده است ذبح با آهن است ولی این که آیا استیل هم نوعی آهن است نیاز به موضوع شناسی دارد؛ برخی از مراجع ذبح با استیل را جایز می دانند وبرخی هم احتیاط واجب گفته اند که با چاقوی آهنی ذبح شود که در مسائل احتیاطی می توان به مرجع دیگر رجوع کرد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که خوردن میوه درختی که در کوچه است چه حکمی دارد، اظهار داشت: کسی که درختی را می کارد مالک است و اگر او یک شخصیت حقیقی است خود همان فرد مالک است و اگر شخصیت حقوقی مانند شهرداری کاشته است مالک همان نهاد است و استفاده از آن بستگی به قانون همان نهاد و ارگان دارد.

 

کارشناس احکام حرم حضرت معصومه(س) در پاسخ به این سؤال که اگر کسی گوسفندی را نذر کرده باشد آیا می تواند پول آن را به فقرا بدهد یا خیر، گفت: اگر نذر صحیح انجام داده است و گفته باشد«برای خدا بر عهده من است که اگر این کار بشود من این نذر را ادا کنم» دیگر قابل تغییر نیست ولی اگر این لفظ را نگفته است لازم الاجرا نیست و می تواند آن را انجام ندهد و یا تغییر دهد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که در نماز تا چه وقتی اول وقت محسوب می شود، خاطرنشان کرد: آنچه در احکام آمده است وقت فضیلت است که برای هر نمازی گفته شده است و مثلا برای نماز صبح وقت فضیلت آن از اول اذان است تا وقتی که هوا رو به گرگ و میش شدن می رود که تقریبا نیم ساعت است و برای همه نمازها وقت فضیلت تعیین شده است.

 

حجت الاسلام وحیدپور افزود: اول وقت در روایات تعیین نشده است و اولین فرصتی است که انسان بدون فوت وقت می تواند نماز را بخواند ملاک است یعنی مسلمان باید وقتی اذان را می شنود اقدام به خواندن نماز و مقدمات آن بکند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا انداختن پول در ضریح ائمه(ع) بهتر است یا دادن آن به فقیر گفت: باید در این موارد اولویت سنجی کنیم ولی به طور کلی کمک به فقرا و دست گرفتاری را گرفتن در روایات بسیار تأکید شده است و چنان چه بتوانیم لبخندی را به لب بچه یتیمی بنشانیم قطعا دل ائمه(ع) شادتر می شود./843/پ201/ی

ارسال نظرات