۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۴۲۹۶۲۶

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

برگزاری گردهمایی رؤسای کل و معاونان فناوری اطلاعات دادگستری، وجود 70 درصد کانون های مساجد در مناطق روستایی و فعالیت 7 هزار خیرمدرسه ساز در داخل و خارج از کشور از مهم ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد،حجت‌الاسلام حمید شهریاری در گردهمایی رؤسای کل و معاونان فناوری اطلاعات دادگستری که در هتل ولایت برگزار شد، اظهار داشت: برای حل شدن مشکلات ابلاغ‌های سنتی انواع جدید با استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی و فناوری انجام می‌شود.

 

وی تصریح کرد: استفاده از این سامانه الزامی بوده زیرا قوه قضاییه قصد دارد افزون بر کاهش هزینه‌ها  از فرآیند طولانی ابلاغ، نبود امنیت معنوی، اطاله دادرسی و به وجود آمدن سوءاستفاده‌های احتمالی نیز پیشگیری کند.

 

معاون رییس قوه قضائیه با بیان اینکه استفاده از فناوری اطلاعات برای ارسال ابلاغیه‌ها سبب سرعت بیشتر در امور می‌شود، خاطرنشان کرد: توسعه فعالیت‌های الکترونیکی سازمان باید الزامی شده به عبارت دیگر اگر یک قاضی از این سامانه استفاده نکند مرتکب جرم شده است.

 

حجت الاسلام شهریاری افزود: تمام کسانی که به نوعی با قوه قضائیه و دادگستری ارتباط دارند باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و تمام اطلاعات شخصی خود را در آن ثبت کنند پس از آن برای احراز هویت واقعی خود به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

 

وی با تأکید بر این که ارسال ابلاغیه به صورت الکترونیکی به مثابه انداختن آن درون منزل است، بیان کرد: اگر فردی از امکانات این  فناوری از جمله پست الکترونیک و یا تلفن همراه بهره‌مند نباشد باید مرکز آمار برای آنها دسترسی‌های لازم را ایجاد کند.

 

معاون رییس قوه قضائیه با اشاره به اجرای روش‌های سنتی برای برخی از موارد ویژه، خاطرنشان کرد: این موضوع برای افردی اجرا می‌شود که مجهول‌الهویه بوده و امکان دسترسی به آنها از طریق الکترونیکی وجود ندارد.

 

وی گفت: مشکلات ابلاغ‌های سنتی ما را بر آن داشت که برای بهبود وضعیت ابلاغیه‌ها، از ظرفیت فناوری اطلاعات استفاده کنیم و بر همین اساس سامانه ابلاغ الکترونیکی از تیرماه به بهره‌برداری خواهد رسید و استفاده از آن الزامی خواهد بود.

 

حجت الاسلام شهریاری ناکار آمد بودن ابلاغ‌های سنتی را عامل اصلی الکترونیک شدن ابلاغ‌ها دانست و افزود: هزینه بالا، سوء استفاده‌های احتمالی، اطاله دادرسی، پروسه طولانی ابلاغ و عدم امنیت معنوی موجب شد که قانونی برای الکترونیک شدن ابلاغیه‌ها به تصویب برسانیم و سپس در جهت عملی شدن آن اقدام کنیم.

ابلاغ الکترونیک کافی نیست

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، چابک‌سازی سازمانی را رهاورد الکترونیک شدن ابلاغیه‌ها عنوان کرد و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت دفاتر خدمات قضایی، استفاده از بخش خصوصی، مؤثر کردن ابلاغ، رفع مشکلات ابلاغ و افزایش ابلاغ واقعی از اهداف الکترونیک شدن ابلاغیه‌هاست که امیدواریم محقق شود.

 

شهریاری با بیان این که ابلاغ الکترونیک کافی نیست، گفت: توسعه فعالیت‌های الکترونیکی سازمان و الزام‌آور بودن استفاده از سامانه‌های الکترونیکی ابلاغ در آئین نامه آمده است و باید رعایت شود. یعنی اگر یک قاضی از سامانه الکترونیک استفاده نکند خلاف قانون عمل کرده است.

 

وی ثبت نام در سامانه "ثنا" (ثبت نام الکترونیک) را برای تمامی کسانی که با دادگستری کار حقوقی دارند الزامی دانست و تاکید کرد: همه افراد اعم از اینکه خواهان، خوانده، مشار الیه و یا حتی شاهد باشند، ابتدا باید در سامانه اینترنتی ثنا به آدرس www.sana.ir مراجعه و 20 قلم اطلاعات شخصی خود از جمله شماره تلفن همراه و آدرس پست الکترونیکی را برای احراز هویت ثبت کنند.

 

معاون رییس قوه قضائیه مرحله بعدی این ثبت نام را احراز هویت از طریق حضور در دفاتر الکترونیک عنوان کرد و گفت: وقتی افراد در سامانه ثنا ثبت نام می‌کنند برای احراز هویت واقعی باید به دفاتر الکترونیک مراجعه کنند و اگر دفتر الکترونیکی در شهر نبود به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند.

 

برگزاری جشنواره خیران مدرسه‌ساز خراسان رضوی

حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی، فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش در هجدهمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز خراسان رضوی در سالن ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این که خراسان رضوی در عرصه‌های مختلف علمی فرهنگی الگوی سایر استان‌های کشور است، اظهار کرد: خراسان رضوی خوشبختانه از استان‌های پیشتاز در عرصه فعالیت‌های خیرخواهانه به‌ویژه مدرسه‌سازی از سوی خیران است.

 

وی با اشاره به اینکه خیران هر آنچه دارند برای رفع نیاز دیگران می‌گذارند، تأکید کرد: فعالیت‌های خیر و نیکو اندازه و معیار خاصی ندارد اما انگیزه و نیت خیران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

معاون پرورشی، فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه هر فردی که به رحمت خدا می‌رود علاوه بر اینکه اموال خود را برای سایرین باقی می‌گذارد، باید پاسخگوی ذره‌ذره اموال خود در پیشگاه پروردگار باشد یادآور شد: در خراسان بزرگ که مردان بزرگی همچون شهید مطهری، شهید صیادشیرازی، عطار، خیام و سایر بزرگان حضور داشته‌اند، خیران با الهام از روحیه این بزرگان به فعالیت‌های خیر و نیکو می‌پردازند و با کمک گرفتن از دعای پدر و مادر و راز و نیاز با پروردگار این مسیر را ادامه می‌دهند.

 

کفاش افزود: مدرسه‌سازی نماد واقعی صدقه جاریه است البته هزینه کردن هر پولی بدون یاری خواستن از پروردگار و نیت خوب خیران صدقه جاریه محسوب نمی‌شود.

 

کمک 25 درصدی خیران مدرسه ساز به وزارتخانه

وی با اشاره به اینکه مشارکت مردم در مدرسه‌سازی از سوی خیران سبب شده تا به فعالیت‌های وزارتخانه بیش از 25 درصد کمک شده باشد، بیان کرد: امروز مدرسه تنها یک فضای خشک و تک‌بعدی است بنابراین در این راستا لازم است مدارس دارای بهترین نمازخانه، بهترین کانون‌های علمی، بهترین مراکز مشاوره و سایر بخش‌های مختلف باشد تا دانش آموزان در بخش‌های مختلف تعلیم و تربیت پرورش یابند.

 

ساخت 11 هزار و 526 مدرسه در خراسان رضوی با کمک خیرین

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی نیز گفت: از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 11 هزار و 526 مدرسه با 50 هزار و 806 کلاس درس در خراسان رضوی ساخته شده است.

 

هدایت الله هاشمی نسب افزود: هفت هزار و 475 پروژه با 31 هزار و 237 کلاس توسط دولت و چهار هزار و 51 پروژه با 19 هزار و 569 کلاس به شکل مردمی و مشارکتی ساخته شده است.

 

وی تصریح کرد: درحال حاضر 638 پروژه آموزشی نیمه تمام در خراسان رضوی وجود دارد که 237 پروژه از این تعداد دولتی و بقیه توسط خیرین ساخته می‌شود.

 

هاشمی نسب با بیان این مطلب که خراسان رضوی از نظر مشارکت خیرین و  تعداد پروژه‌ها رتبه نخست کشور را داردعنوان کرد: از سال 1392 تا 1394 در مجموع 633 پروژه با سه هزار و 468 کلاس در خراسان رضوی ساخته شده که 30 درصد آن به صورت مشارکتی و مردمی بنا شده است.

 

محمدرضا حافظی  اظهار کرد: 18 سال پیش حرکت مدرسه‌سازی توسط خیران در خراسان بزرگ آغاز شد و امروز در سطح کشور این امر ادامه دارد.

 

وی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری پدیده مناسب در کشور را فعالیت‌هایی همچون مدرسه‌سازی که به مردم سپرده می‌شود عنوان کردند ادامه داد: بستر توسعه پایدار هر کشور، آموزش‌وپرورش محسوب می‌شود و خوشبختانه در سال‌های اخیر، خیران مدرسه‌ساز با فعالیت‌های مستمر در این عرصه حتی در دوره تحریم‌ها، در امر ساخت مدرسه در کشور مشارکت کردند.

 

فعالیت 7 هزار خیرمدرسه ساز در داخل و خارج از کشور

رییس مجمع خیران مدرسه‌ساز کشور از ساخت 35 درصد مدارس ایران از طریق خیران مدرسه‌ساز خبر داد و گفت: 6 هزار خیر در داخل کشور و یک هزار خیر در خارج از کشور به ساخت مدرسه می‌پردازند.

 

حافظی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات دولت، آموزشی است که دانش آموزان ایرانی در مدارس خارجی علیه ایران دریافت می‌کنند، از این رو خیران مدرسه‌ساز در خارج از کشور با ساخت مدارس ایرانی درصدد برطرف کردن این مشکل برآمده‌اند تا دانش آموزان با فراگیری از ظرفیت‌ها و رخدادهای مهم ایران، رشد و پرورش پیدا کنند.

 

وی فعالیت مجمع خیران مدرسه‌ساز را عاملی برای فعالیت تشکل‌های خیرخواهانه در کشور دانست و یادآور شد: نماز ستون دین است اما فضیلت دانش بالاتر از زیارت ‌خانه خداست بنابراین امیدوارم خیران مدرسه‌ساز همچنان به مسیر فعالیت خود در کشور ادامه دهند.

 

 مهدی امیری‌اصفهانی صبح در گردهمایی معاونین اجتماعی دادگستری‌های سراسر کشور با تشریح اقدامات این معاونت در سال 94 اظهار داشت: در سال 94 براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و تأکیدات ریاست قوه قضائیه اقدامات گسترده و مؤثری به‌ویژه در زمینه فرهنگ‌سازی با هدف نهادینه‌کردن پیشگیری با محوریت آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به انجام رسید و انشاءالله این روند با قوت و قدرت بیشتر ادامه خواهد یافت.

 

وی خاطرنشان کرد: در سال 95 به‌دنبال ساز و کارهای جدید برای اجرای سیاست‌های ابلاغی خواهیم بود و در این زمینه معاونان استان‌ها می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.

 

قائم‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران یک منشور جامع است که پیوند و به‌هم پیوستگی بسیار هوشمندانه‌ای دارد و هر اصل مکمل دیگری است و برهمین اساس یکی از مهمترین این اصول ایجاد قسط و عدل در جامعه اسلامی است و این نکته تمام هویت نظام را معرفی می‌کند.

 

وی اصل 156 قانون اساسی را اصلی مترقی خواند و خاطرنشان کرد: براساس این اصل، دستگاه قضایی علاوه بر ماهیت قضایی، ماهیت غیرقضایی و اجتماعی نیز دارد و پیشگیری از وقوع جرم از جمله مهم ترین اصولی است که متأسفانه در گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود اما به‌حمدالله در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در جامعه به انجام رسیده است.

 

امیری‌اصفهانی با اشاره به مفهوم عدالت این سؤال را مطرح کرد که آیا عدالت تنها مفهومی قضایی است یا عدالت جنبه‌های دیگری را مانند عدالت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، ساختاری، مدیریتی و غیره را هم شامل می شود؟ و افزود: مسئولان باید به تمام شئون مسئولیت خود احاطه داشته و به جنبه‌های مختلف وظایف قانونی خود توجه داشته باشند.

 

قائم‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر مورد توجه این معاونت قرار گرفته تأکید بر معرفی و بسط و گسترش فرهنگ پیشگیری بوده و در ادامه مسیر باید به‌دنبال تثبیت رویکرد اجتماعی این معاونت در کنار رویکرد پیشگیری باشیم.

 

امیری‌اصفهانی با اشاره به تأکیدات رئیس قوه قضائیه بر توجه به رویکرد اجتماعی این معاونت گفت: امروز در شرایط خاص قرار داریم و این شرایط می‌طلبد که دستگاه قضایی نقش بیشتری در حوزه اجتماعی برعهده بگیرد. این رویکرد نیازمند نگاه اجتماعی‌محور به مسائل است تا بتوانیم منطبق با شرایط به انجام وظیفه بپردازیم.

 

وی اجتماعی شدن را با «کار اجتماعی» متفاوت دانست و افزود: یکی از شئون اجتماعی‌شدن کار اجتماعی است. در این زمینه در حال برنامه‌ریزی هستیم تا علاوه بر عرصه پیشگیری به‌طور مؤثر در عرصه اجتماعی نیز حضور پیدا کنیم.

 

قائم‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، امنیت اجتماعی را به‌عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از مدیریت قوه قضائیه دانست و افزود: این مسئله باید به‌عنوان دغدغه اصلی مسئولان این معاونت قرار بگیرد؛ بحمدالله در سال گذشته در سایه تلاش و همدلی بین سازمانی شاهد وجود امنیت اجتماعی بسیار خوبی در سطح جامعه بودیم و انتخاباتی بسیار خوب، قانونی و اخلاقی برگزار شد. در این زمینه ستاد پیشگیری و برخورد با جرایم انتخاباتی در سطح کشور نقش بسیار مهمی داشت.

 

وی افزود: پیشگیری به‌حمدالله امروزه در عالی‌ترین سطوح نظام مورد توجه قرار گرفته است؛ تمامی بخش‌ها باید به درستی به وظایف خود عمل کنند و از این فرصت فوق‌العاده باید به‌نحو مطلوب و در جهت سالم‌سازی جامعه بهره‌گیری کرد. انشاءالله در سال 95 شاهد یک پیشرفت و جهش مطلوب در عرصه نهادینه‌سازی پیشگیری در تمامی سطوح جامعه باشیم.

 

امیری اصفهانی افزود: ما باید تلاش کنیم که پیشگیری را مردمی کنیم و اقدامات انجام شده به‌صورت مطلوب اطلاع‌رسانی شود تا شاهد ارتقاء اعتماد عمومی به دستگاه قضایی باشیم.

 

فعالیت یک‌هزار و 700 کانون فرهنگی مساجد در خراسان رضوی  

حجت‌الاسلام رحیم ولی‌زاده در حاشیه مراسم راه‌اندازی مرکز آموزش و آفرینش هنر دینی سبزوار با بیان این که بالغ بر یک‌هزار و 700 کانون فرهنگی مساجد در خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستند، گفت: از این میزان کانون‌های فرهنگی بالغ بر یک‌هزار کانون در روستاهای استان فعالیت دارند، در گذشته روند تأسیس متوقف شده بود اما در سال جاری برنامه داریم که بالغ بر 75 کانون در سراسر خراسان رضوی راه‌اندازی شود.

 

وی با اشاره به هدف‌گذاری تأسیس کانون‌ها در مناطق روستایی افزود: در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده که در 25 درصد مساجدی که دارای ظرفیت و توانمندی‌های مورد نیاز است کانون‌های فرهنگی راه‌اندازی شود و اولویت تأسیس این کانون‌ها در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته است.

 

معاون فرهنگی کانون‌های مساجد خراسان رضوی با بیان اینکه میزان اعتبارات در فعالیت کانون‌های مساجد تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: سرانه کانون‌ها براساس آیین‌نامه‌های تعیین شده میزان مشخصی است که با افزایش میزان فعالیت و عملکرد کانون‌های سطح یک سالانه بالغ بر 10 میلیون ریال، سطح دو بالغ بر هفت میلیون ریال و سطح سه بالغ بر چهار میلیون ریال اعتبار دریافت می‌کنند.

 

15 میلیارد ریال اعتبارات نقدی به کانون‌های مساجد خراسان رضوی اختصاص یافت

ولی‌زاده با بیان اینکه به کانون‌های سطح یک سراسر خراسان رضوی سرانه‌های غیرنقدی تعلق می‌گیرد، اضافه کرد: سال گذشته بالغ بر 15 میلیارد ریال اعتبارات نقدی به کانون‌های مساجد خراسان رضوی اختصاص یافت و میزان اعتبارات سال جاری براساس تفاهمنامه مشخص می‌شود که امیدواریم برای توسعه و اثرپذیری فعالیت‌های دینی و قرآنی اعتبارات استان افزایش پیدا کند.

 

معاون فرهنگی کانون‌های مساجد خراسان رضوی میزان اعتبارات تجهیزات مشارکتی سال گذشته را بالغ بر 700 میلیون ریال عنوان کرد و ادامه داد: طبق ضوابط در مناطق روستایی هر چقدر تجهیزات خریداری شود بالغ بر 60 درصد میزان هزینه از سوی اداره‌کل کانون‌های مساجد پرداخت می‌شود همچنین میزان پرداخت هزینه خریداری امکانات در مناطق شهری بالغ بر 50 درصد است.

 

توزیع 400 میلیون ریال اعتبار تجهیزات کتابخوانی در خراسان رضوی

ولی‌زاده با اشاره به توزیع 400 میلیون ریال اعتبار تجهیزات کتابخوانی در خراسان رضوی تصریح کرد: مرکز آموزش و آفرینش هنر دینی سبزوار به عنوان ابتکاری نوین در این شهرستان اجرایی شده است و با تنظیم نظامنامه فعالیت‌های هنری می‌تواند در سراسر کشور راه‌اندازی شود.

 

وی با بیان این که ترویج فرهنگ‌های قرآنی و دینی مهم‌ترین برنامه کانون‌های مساجد در ایام ماه رمضان است، یادآور شد: در سال جاری شورای عالی قرآن و عترت راه‌اندازی می‌شود تا با حضور نخبگان قرآنی کانون‌های مساجد فعالیت‌های قرآنی مساجد سراسر خراسان رضوی ساماندهی شود./303/934/ب1

ارسال نظرات