۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۵۸۸۸۶۸
استاد حوزه علمیه:

اعمال انسان تعیین کننده نحوه جان دادن است

حجت الاسلام والمسلمین درایتی گفت: لحظه مرگ برای محتضر و جان کندن سخت است اما شرایط برای مومن متفاوت است و اعمال ما تعیین می کند که چگونه جان دهیم.
حجت الاسلام درایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه، امشب در مرکز پژوهش حوزه در ادامه سلسله جلسات تفسیر خطبه غرأ از نهج البلاغه در خصوص آفرینش انسان و لحظه مرگ پرداخت.

وی با بیان این که امیرالمومنین(ع) در این خطبه انسان و زندگی او را به اختصار تعریف می کنند، گفت: خودشناسی از مهم ترین موضوع هایی است که انسان در پی شناخت آن است و سپس دنبال شناخت پدیده های هستی که نفعی برای آن ها دارد، هستند.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی اظهار کرد: خداوند موجودی به نام انسان آفریده است که آن قدر رمز و راز دارد که تا پایان دنیا نمی توان شناخت البته این به این معنا نیست که موجودات دیگر به راحتی می توان شناخت.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه به انسان از دیدگاه الهی و غیرالهی اشاره و بیان داشت: انسان در نگاه غیر الهی خود را محور عالم می داند بنابراین همه چیز را برای استفاده از خود می داند و هر پدیده عالم را بررسی می کند که چه نفعی برای من دارد و در دیدگاه الهی انسان اصلی ترین مهمان دنیا است و سرآمد آن ها انسان کامل است.

تکبر و غرور سبب انحراف انسان از رسیدن به هدف نهایی می شود

وی با اشاره به خطبه غراء در خصوص توصیف انسان، گفت: انسان از نقطه آغاز تا پایان زندگی خود مسیری را طی می کند که اگر این مسیر را به درستی بشناسد به مقصد و هدف نهایی خود خواهد رسید ولی اگر براساس تصورات و توهمات خود کار کند از مسیر خود دور می شود.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی افزود: از مشکلات بزرگ انسان در تربیت دینی و رسیدن به اهدافی که خدا برای ما تعیین کرده این است که از گرفتاری ها نمی ترسیم که ناشی از غرور و تکبر است. 

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: این افرادی که از نوزادی و ضعف و به اوج قدرت و توانمندی رسیده است، به جایی می رسد که فکر می کند هیچ کسی در برابر او قادر نیست اما  خداوند می فرماید:«آن که شما را از هیچ آفرید قدرتش از شما بیشتر است.» ونیز در ایه دیگر از قرآن کریم می فرماید:« ای انسانی که غروز تو را گرفت در مدت کوتاهی به دلخواه خود زندگی می کنی اما عیش تو کم است و خدای تو در کمین است.»

وی به مواجهه انسان با مرگ اشاره و ابراز کرد: کسانی که فکر می کنند همه زندگی خوشی و لذت است و وظایف و تکالیفی که خداوند تعیین کرده است را انجام نمی دهد، یک دفه با مرگ مواجهه و غافلگیر می شود و با نگاه به گذشته خود چیزی جز حسرت نمی بیند.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به خطبه 109 نهج البلاغه به لحظه احتضار انسان اشاره و بیان داشت: محتضر در لحظه اختضار گذشته های خود را بررسی می کند و به اتفاق های پیش روی خود فکر می کند و وقتی اطرافیان اشک می ریزد او در سکرات است یعنی حالتی که از شدت درد و وحشت مانند یک فرد لایعقل می شود.

اعمال انسان تعیین کننده نحوه جان دادن است

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با اشاره به این آیه از قرآن کریم که می فرماید:«أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، گفت: جان کنن سخت است اما شرایط برای مومن متفاوت است و اعمال ما تعیین می کند که چگونه جان دهیم.

وی افزود: امیرالمومنین(ع) در این خطبه می فرماید:«باید به این فکر کنیم که زندگی تمام می شود پس همیشه پایان زندگی را ببین تا بدانی برای چه باید سرمایه گذاری و کار کنی.»

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان این که مردن انتقال است، اظهار کرد: مرگ تمام شدن نیست بلکه همه مرده ها زنده و در عالمی غیر از عالم ما هستند و تنها شکل زندگی عوض شده است.

وی در ادامه به حدیثی از امام صادق(ع) در خصوص لحظه احتضار مومن اشاره کرد و گفت: از شرایط قبولی اعمال ولایت است و در روایتی از امام صادق(ع) مومنان را به دیدار رسول الله(ص) و حضرت علی(ع) در هنگام مرگ نوید می دهد می می فرماید: «با دیدن این بزرگوران انسان دوست ندارد به دنیا برگردد.» همچنین خداوند در سوره یونس به مومنان این بشارت را می دهد./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات