۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۵۸۸۸۴۸
استاد حوزه علمیه:

شناخت نیاز روز مهمترین اصل ارتقای فرهنگ پژوهش است

معاون پژوهش مدرسه علمیه کوثر ورامین با تأکید بر اینکه مهمترین اصل تقویت پژوهشگری دینی، شناخت نیازهای روز جامعه است، گفت: وقتی در هر زمینه ای متناسب با نیاز جامعه پژوهش صورت بگیرد، یقیناً آن ملت ثمره پژوهش را خواهد چشید.
پژوهش

نسرین نوری معاون پژوهش مدرسه علمیه کوثر ورامین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره وضعیت امروز آثار پژوهشی دینی گفت: تاکنون از لحاظ کمیتی پژوهش زیادی انجام شده است که شاید به دلیل اجباری بودن برخی از آنها بوده باشد، اما متأسفانه این آثار از نظر کیفیتی خیلی ضعیف بوده و در تولید علم، حرف و ایده نو کمتر دیده می شود که این وضعیت نمی تواند پاسخگوی مشکلات و نیازهای جامعه امروز باشد.

وی تکراری و تقلیدی بودن پژوهش ها و ناشناخته ماندن نیازها را اهم آسیب های پیش روی تولید علم برشمرد و افزود: نداشتن راهکارهای مؤثر از جمله آسیب های پیشرفت علمی است.

مدرس حوزه علمیه با ابراز اینکه یک پژوهشگر دینی زمانی که اثر علمی و پژوهشی خود را به اتمام می رساند انتظار دارد مورد حمایت مراکز علمی و دولتی قرار بگیرد تا اثر خود را به جامعه تزریق نماید، پیشنهاد داد: نهادهای مربوطه تمهیداتی را ایجاد نمایند تا محل مراجعه این پژوهشگران برای چاپ و نشر رایگان آثارشان باشند چرا که امروز یک پژوهشگر در زمینه انتقال و بسط اثر خود دچار مشکل شده است.

وی با ابراز اینکه متأسفانه تاکنون از طرف دولت و سازمان ها فعالیتی که شایسته و بایسته پژوهش در زمینه مسایل دینی باشد صورت نگرفته است، اظهار کرد: نهایت همت مسؤولان در این زمینه اکتفا کردن به برگزاری یک همایش و یا جشنواره است، این در حالی است که نخبگان و دانش پژوهانی که علاقه مند و مستعد به تحقیق و پژوهش در این زمینه هستند باید شناسایی شده و مورد حمایت مادی و معنوی دولت قرار بگیرند.

نوری با پیشنهاد اینکه پژوهش محوری دروس حوزوی می تواند راهکاری برای ارتقای فرهنگ پژوهش در میان طلاب باشد، ابراز کرد: مسؤولان حوزوی با تشویق و ترغیب و ایجاد نشاط علمی و انگیزه بین طلاب و در دسترس قراردادن امکانات پژوهشی، طلاب را با خلأهای پژوهش در مسایل دینی بیشتر آشنا کنند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه کوثر ورامین در پایان با تأکید بر اینکه مهمترین اصل تقویت پژوهشگری دینی، شناخت نیازها و خلأهای روز جامعه و پاسخگویی به آنها است، افزود: وقتی در هر زمینه ای متناسب با نیاز جامعه پژوهش صورت بگیرد، یقیناً آن ملت ثمره پژوهش را خواهد چشید و تلاش پژوهشگران رنگ کاربردی به خود خواهد گرفت./804/ت۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات