۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۵۸۸۶۱۷
حجت الاسلام امینی مطرح کرد؛

تلاش قوه قضاییه برای تقویت دانش، مهارت و سلامت قضات

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با اشاره به لزوم ارتباط صحیح قضات و کارکنان قوه قضاییه با مردم از تلاش این معاونت در اجرای برنامه هایی برای توسعه و تقویت دانش، مهارت و سلامت قضات خبرداد.
حجت الاسلام علیرضا امینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست دو روزه معاونین و مدیران منابع انسانی دادگستری های سراسر کشور پیش از ظهر امروز در سالن نشست های مجتمع آموزشی قوه قضاییه قم آغاز شد.

حجت الاسلام علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضاییه در این همایش با بیان این که در دستگاه قضایی منابع انسانی سرمایه اصلی محسوب می‌ شود، اظهار داشت: فلسفه تشکیل معاونت های منابع انسانی در استان ها و ستاد قوه قضاییه توانمندی و توسعه همین سرمایه انسانی است.

وی افزود: عزیزان ما در استان ها صرفا نقش معاونت اداری را ندارند بلکه وظیفه بالاتری برعهده آنها گذاشته شده است، به همین جهت دقت های زیادی به خرج داده می‌ شود تا افرادی در این قسمت قرار بگیرند که همت کافی در کار داشته باشند.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با بیان این که معاونت آموزش و تحقیقات گذشته قوه قضاییه با توسعه وظایف و قوی تر به معاونت منابع انسانی تغییر عنوان داده است، ابراز کرد: این توانمندی در دستگاه قضایی در گروه توسعه سه چیز است، یعنی باید تلاش کنیم سه مقوله در دستگاه قضایی ارتقاء پیدا کند؛ اول دانش، دوم مهارت و سوم سلامت است.

وی تصریح کرد: ارتقای دستگاه قضایی در گروه ارتقای همین سه مقوله مهم است تا بتوانیم بگوییم به توانمندی دستگاه قضایی کمک می‌ کنیم؛ گمان نمی کنیم دستگاهی در این حد وجود داشته باشد که اساس کارش بر دانش و علم باشد، از این رو باید مرزهای داشی در دستگاه قضایی افزایش پیدا کند.

حجت الاسلام امینی با بیان این که کار در دستگاه قضایی مبتنی بر دانش و اراده افراد است، خاطرنشان کرد: وقتی عامل انسانی تصمیم گیر می‌ شود طبیعی است که آن شخص باید هم صلاحیت و سلامت داشته باشد و هم از مهارت کافی برای شغل و حرفه خود برخوردار باشد.

وی اضافه کرد: نوع کار و پویایی سیستم قضایی به گونه ای است که این اقدامات باید دائما اتفاق بیافتد تا هر زمانی حس کنیم که در بهترین شرایط قرار داریم؛ گمان می‌ کنیم تولید دانش در کنار سرمایه انسانی یکی از سرمایه های مهم در دستگاه قضایی است.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه تأکید کرد: نقش اصلی معاونت منابع انسانی این است که بتواند در این چرخه تولید دانش حقوقی و قضایی تا اشاعه و به کار گیری آن ایفای نقش کند، اگر این چرخه فعال نگاه داشته شود می‌ توانیم بگوییم که در مدیریت دانش موفق بوده ایم.

وی با بیان این که هر استانی مسائل مربوط به خود را دارد، ابراز داشت: در مسأله یابی معاونان منابع انسانی نقش مهمی دارند، این مسأله هم احتیاج به کار و تلاش دارد که شما باید همواره مد نظر داشته باشید.

حجت الاسلام امینی با اشاره به حجم فراوان پرونده های قضایی خاطرنشان ساخت: معاونت منابع انسانی باید معین و همکار قضات باشد تا در حل و مسأله یابی پرونده ها کمک شایانی داشته باشند، البته در این بین نباید از نقش پژوهشگاه قوه قضاییه نیز غافل باشیم که این مرکز نیز کارکردهای بسیار خوبی داشته است.

وی اضافه کرد: یک ملاحظاتی مدّ نظر دوستان باشد تا آموزشی که در دادگستری ها جریان دارد، کارآمدی و اثر بخشی بیشتری داشته باشد، تا آراء مستند تر و متقن تری داشته باشیم که البته کار ساده ای نیست؛ یعنی باید برابر مسأله هایی که پیش می‌ آید دانش ها را بازتولید کنید.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با بیان این که مهارت نسبت متباینی با دانش ندارد، خاطرنشان ساخت: مهارتی که برای یک کار قاضی یا کارمند دستگاه قضایی لازم است باید یک دغدغه جدی برای ما باشد، برای بهره وری و کارایی بیشتر باید هرقدر ممکن است فردی که در آن نقطه قرار می‌ گیرد از مهارت بیشتری برخوردار باشد.

وی ادامه داد: فراتر از مهارت های شغلی به مهارت های دیگری هم نیاز داریم که گاهی اوقات در همان موارد فقر داریم، از جمله آنها مهارت های ارتباطی است، چراکه دستگاه قضایی یک دستگاهی است که مستقیما با مردم در ارتباط است که باید به خوبی مدیریت شود و البته مدیریت ارتباط نیاز به مهارت دارد.

حجت الاسلام امینی تأکید کرد: خیلی از اعتراضاتی که به دستگاه قضایی صورت می‌ گیرد ریشه در کمبود مهارت های ارتباطی و مدیریت ضعیف در این حوزه دارد، بنابراین برای افزایش میزان رضایت مردم باید روی این مهارت ها تأکید ویژه ای داشته باشیم.

وی با اشاره به این که سلامت و شاخص های آن یک ضرورت غیر قابل انکار است، گفت: برای این مسأله مهم هم باید فکر کرد، البته وقتی از سلامت سخن می‌ گوییم نباید ذهن سراغ موارد محدودی برود، بلکه اگر برای یک رفتار خوب شاخصی بگذاریم خارج از آن سیستم بودن یعنی از قاعده خارج شده ایم.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه افزود: دستگاه قضا در سال های اخیر نیروهای جوان تری پیدا کرده و متوسط سن قضایی نیز چهل سال شده که سن قابل قبولی است، اما دوستان جوان تری هم داریم که باید از هرجهت آماده شوند چون تراز دستگاه قضایی امروز آموزش پذیر تر و قابل سرمایه گذاری بیشتری شده است./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات