۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۵۸۸۵۸۷

یادداشت | نمایی از "سکولاریسم" بدون سیاه نمایی

نفوذ در کشور ما بیشتر از روزهای قبل خود را نشان می‌دهد و درگیری بر سر واقعیت‌های اجتماعی بیشتر از اینکه برای حل شدن باشد، برای فیصله یافتن تقریبی صورت می‌پذیرد.
حجاب حجاب پروانه سلحشوری پروانه سلحشوری حجاب و عفاف، بی حجابی، بدحجابی، ماهواره، فضای مجازی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، هوای این روزها، بیشتر شبیه دوران جنگ سرد است تا دورانی که همه چیز زیر سایه خوشبختی، آرامش و امنیت می‌گذارد. نفوذ در کشور ما بیشتر از روزهای قبل خود را نشان می‌دهد و درگیری بر سر واقعیت‌های اجتماعی بیشتر از اینکه برای حل شدن باشد، برای فیصله یافتن تقریبی صورت می‌پذیرد.

بیان همین نکته کافی است که بدانیم در فضای اجتماعی، امروز از کجا ضربه می‌خورد و دشمن بیشتر به دنبال چیست. مهمترین الگوی جنگ غرب علیه اسلام، مدل مبارزه با مسیحیت است و همین نقطه اتکا سبب اشتباهات مکرر این افراد در معادله‌سازی بوده است و از همین رو در بسیاری از فعالیت‌ها دیگر به اسلام، نگاه مسیحیزه شدن نمی‌کنند.

اما هابرماس درباره یک تجربه تاریخی می‌نویسد: ما در اروپا، از این واژه «سکولاریسم»، جریان تاریخی انتقال اجباری داشته‌های کلیسا به یک حاکمیت لائیک جدا شده از حاکمیت کلیسا را مدنظر داریم. در منازعات فرهنگی که در قرن نوزدهم صورت گرفت، این مفهوم از معنای اصلی حقوق بسیار فراتر رفت و نمادی شد برای جریان‌های پیرو و همراه با اجبار مدرنیته و آزمون و محکی شد برای موضع‌گیری در قبال مدرنیته1

دشمن تلاش خود را در همه سطوح (تکنیکی، تاکتیکی، عملیاتی و استراتژیکی) آماده کرده است و از هیچ کاری در این مسیر دریغ نمی‌ورزد. عمده‌ترین تاکتیک‌های جنگ روانی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران یا از طریق وارد ساختن اتهامات خلاف واقع در تهاجم تبلیغی است یا القای اصلاحات برون‌زا و انحراف از مسیر اصلاحات است.

این دو کار در مسئله حجاب نیز مطرح است. از طرفی جنگ زنان علیه زنان را به راه انداخته‌اند و عده‌ای را با صورت بدحجابی در خیابان رها می‌کنند تا به یک قضاوت عمومی بیانجامد و همواره زنان با حجاب و بدحجاب علیه همدیگر در درگیری و منازعه خیابانی باشند و این به عنوان یک سطحی از توقع در اذهان جاری باشد.

از طرفی نیز فضای اجتماعی اروپا  و آمریکا را بستایند و از امنیت روانی بی‌حجابی سخن بگویند. یعنی از آمار خشونت علیه زنان خبری نیست، آمار تجاوز، خودکشی، قتل و ... در غرب سخنی گفته نمی‌شود تا مدینه فاضله غرب در افکار عمومی ساخته شود.

خرج تراشی مصی برای غرب

قدرت یکی از مولفه‌های مهمی است که جریانات مختلف وقتی در راس آن قرار می‌گیرند، دیگر از آن پائین نمی‌آیند. به همین خاطر دست به ریسمان سیاه و سفید می‌زنند تا نظرات مختلف را برای رسیدن به اهداف خود جلب کنند.

حجاب ‌‌‌امروز به عنوان یک مسئله در فضای اجتماعی مطرح است، طرفداران جدی و مخالفان بی تامل درباره آن اظهار نظرات مختلفی کردند و غرب برای پائین کشیدن تئوری انقلاب اسلامی دست به تخریب حجاب زده است و بابت آن هزینه‌های هنگفتی می‌کند که یکی از کمترین آنها پرداخت 320 هزاردلار ماهیانه به مصی علینژاد بود.

همواره اظهارنظرهای پروانه سلحشوری سبب بروز عکس‌العمل‌هایی در فضای اجتماعی می‌شد

البته بازی در سطوح مختلف ادامه داشت تا اینکه هنگامه پیروزی لیست امید در انتخابات مجلس سال 1394، پروانه سلحشوری به عنوان یکی از نمایندگان برنده این لیست به اظهار نظرات قابل تاملی علیه حجاب پرداخت. البته لازم به ذکر است، کرباسچیان گفته بود که برای ورود به لیست امید در انتخابات مجلس باید حق‌الورود میلیاردی پرداخت می‌کردند و ملاک ارزش و تخصص اعضا نبود.

این تازه اول راه نیست

اظهارات قابل تامل پروانه سلحشوری که چندی قبل از رسانه‌ها منتشر شد و چادر را دلیل مشکلات مفصلی خود اظهار کرد، اصلا مسئله جدید و پروژه تازه‌ای نیست. هر زمان جریان اصلاحات در ساختارهای مختلف کشور ورود کرد و نیروهای خود را در آن ساختار چید، تلاش برای تخریب ارزش‌های اسلامی و ایرانی آغاز شد و وطن‌فروشی نیز از حد خود گذشت.

فریبا داودی مهاجر یکی از اعضای اصلی و جدی دولت اصلاحات فعالیت می‌کرد و در بعد از سال 88 از ایران خارج شد و کشف حجاب کرد. از این دست افراد زیاد است، افرادی همچون شادی صدر، شیرین عبادی و ... تلاش کردند تا با کشف حجاب خود موجی از مطالبات اجتماعی علیه حجاب را در ایران به راه بیاندازند.

صحبت‌های جنجالی پروانه سلحشوری علیه حجاب واکنش‌های زیادی داشت، یکی از آنها صحبت‌های حجت الاسلام سرلک بود

همچنین زمانی که تعداد زیادی از بازیگران ایرانی به سمت شبکه جم مهاجرت می‌کردند، تمام بازیگران زن کشف حجاب نمودند ولی سرانجام خسته شدند و از فضای کثیف آنجا خود را رهانیدند و تقاضای بازگشت به کشور را داشتند. یکی از آن افراد رابعه اسکویی بود که امروز دوباره به کشور بازگشت و دوباره حجاب اختیار کرد.

امروز موج به راه افتاده از اظهار نظر پروانه سلحشوری تنها نیاز جریانات پشت پرده این بازی هست. در واقع این صحبت‌ها برای "آنالیز" زده شد تا حجم واکنش‌ها و سطح آن را بررسی کنند و این آنالیز هر چقدر که برای جریان غربزده در کشور مورد نیاز است تا شدت و ضعف کارشان را بسنجند، برای جریان انقلابی نیز مورد نیاز است تا باورهای مردم را در یک سنجه قرار بدهند. /۹۱۸۷۰۳/س

مهدی کمالی

پاورقی

  1. بازتاب اندیشه، قم ، شماره 26، 1381، ص 29
ارسال نظرات