۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۵۸۵۴۶۰

آمریکا برای اولین بار قطعنامه‌ اشغال جولان را وتو کرد

آمریکا در حالی با قطعنامه سالیانه صادره از سوی مجمع عمومی سازمان ملل درباره جولان مخالفت کرده است که ۱۵۱ کشور آن را تأیید کرده اند.
سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری رسا، برای اولین بار آمریکا قطعنامه سالیانه صادره از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه بلندی‌های جولان را وتو کرد.

پیش‌نویس این قطعنامه مورد تایید ۱۵۱ کشور قرار گرفت اما آمریکا و  رژیم صهیونیستی علیه آن رای دادند. ۱۴ کشور نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

این رای مخالف آمریکا، مغایر موضع‌گیری سابق این کشور است که همواره رای ممتنع به این مسأله می‌داد.

۱۵۱ کشور قطعنامه غیرالزام‌آور کمیته وابسته به مجمع عمومی سازمان ملل را تایید کردند.

نیکی هیلی، نماینده واشنگتن در سازمان ملل گفته است: "این قطعنامه بی‌فایده و کاملا بر ضد تل آویو است.»

وی اعتراض آمریکا به این قطعنامه را با ادعای نقش نظامی ایران در سوریه توجیه کرد.

قطعنامه مذکور هشتمین قطعنامه سازمان ملل در خصوص رژیم صهیونیستی  است. تا قبل از این هفت قطعنامه در سازمان ملل نیز تصویب شده بود. قطعنامه اول در خصوص ارائه کمک بین‌المللی به فلسطینی‌هاست که مورد تایید ۱۶۱ کشور قرار گرفت. قطعنامه دوم درباره آوارگان فلسطینی و حقوق قانونی آنهاست که مورد تایید ۱۵۵ کشور قرار گرفت.

قطعنامه سوم درباره نقش اهمیت آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) است که ۱۵۸ کشور به آن رای مثبت دادند. قطعنامه چهارم درباره املاک و دارایی‌های مردم فلسطین است که ۱۵۵ کشور رای موافق به آن دادند. قطعنامه پنجم نیز درباره غیرقانونی بودن شهرک‌سازی در اراضی فلسطین است که ۱۵۳ کشور با آن موافقت کردند.

قطعنامه ششم درباره اقدامات متجاوزانه صهیونیست ها و پیامدهای آن بر حقوق بشر فلسطینی‌هاست که مورد تایید ۱۵۳ کشور قرار گرفت. قطعنامه هفتم درباره لزوم حمایت بین‌المللی از مردم فلسطین است که ۱۵۴ کشور رای مثبت به آن دادند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات