۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۵۸۲۷۹۵
استاد حوزه علمیه:

چشیدن طعم عبادات منوط به ترک دروغ است

استاد حوزه علمیه گفت: امیرمومنان(ع) می فرمایند: «هیچکس طعم ایمان را نچشد مگر اینکه دروغ را به صورت جدی از زندگی خود بیرون کند».
حجت الاسلام محمد جمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد جمالی عصر امروز در جلسه سخنرانی که در دفتر آیت الله فاضل لنکرانی برگزار شد، گفت: امام سجاد در روایتی آموزشی به فرزندان خود می فرمایند: «از پنج گروه به شدت پرهیز کنید اولین آن فرد کذاب است. با کذاب به هیچ وجه رفاقت و همراهی نکنید». باید بدانیم که زمینه کذب در همه ما وجود دارد و اگر غفلت کنیم همه ما بدان دچار خواهیم شد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به توصیف امام از ابرمرد ترین فرد در سلوک افزود: ایشان افراد را اشخاصی می دانند که در شوخی و جدی هیچ دروغی نگویند. امیرمومنان(ع) در ادامه می فرمایند: «هیچکس طعم ایمان را نچشد مگر اینکه دروغ را به صورت جدی از زندگی خود بیرون کند». چشیدن طعم شیرین بندگی و لذت عبادت، منوط به رعایت این نکته در کوچکترین قسمت های زندگی است.

وی دروغ را آغازگر گناهان دیگر دانست و خاطر نشان کرد: به محض اینکه فرد دروغ بگوید سایر گناهان به زندگی او وارد خواهند شد. در سخنان پیامبر اکرم(ص) بعد از وصف معصومین(ع) و تقوا، سخنی بالاتر از توصیف ابوذر نداریم و این به دلیل این است که او حتی یک دروغ در عمر خود نگفته بود.

حجت الاسلام جمالی با بیان اینکه در ارتباط به خدا باید صادق بود، تصریح کرد: در روایت آمده است که اگر ذره ای در عمل ریا باشد، آن عمل کاذبانه است. چرا که صورت دارد اما سیرت و باطن ندارد و به همین دلیل فرد هرچه بیشتر نماز بخواند خبیث تر می شود. 

استاد حوزه علمیه با اشاره به این نکته که هر چه انسان در دین صداقت داشته باشد به ملکوت اعلی، صدق و خدا نزدیکتر می شود، افزود: کذب در گفتار بیشتر خود را نشان می دهد و همچنین باید دانست که دو نوع کذب گفتاری و عملی وجود دارد. خطرناک ترین نوع کذب آن است که صغرای قضیه درست و واقعی باشد اما کبرا و یا کبراهای آن کذب باشند. 

وی خاطر نشان کرد: فرد کذاب در این نوع از کذب برای اینکه مخاطب دو کبرای کذب او را باور کند، صغرای کذبش را درست و واقعی می گوید. این نوع کذب خواص را هم گاها فریب می دهد.

حجت الاسلام جمالی با تمییز بین فرد کذاب با کاذب گفت: کاذب فردی است که هم راست می گوید و هم دروغ. اما کذاب فردی است که مدام دروغ می گوید. این افراد آنقدر در کار خود جدی اند که به ناحق دور را بر انسان نزدیک جلوه می دهند و بالعکس، آنان جای خادم و خائن را هم نیز عوض می کنند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به توصیه امام سجاد(ع) به فرزندان خود افزود: ایشان می فرمایند که به کذاب میدان ندهید که در غیر این صورت اگر مستجاب الدعوه های قوم شما هم دعا کنند، دعایشان مستجاب نخواهد شد. کذاب می تواند یک سازمان و تشکیلات باشد و این سازمان ها شعارشان این است که هدف وسیله را توجیه می کند.

وی خاطر نشان کرد: کذاب گاها یک سیستم حکومتی و امپراتوری رسانه ای است که امروزه نیز وجود دارند. بودجه های عظیمی را برای کوه جلوه دادن کاه ها خرج می کنند تا مردم را بفریبند. مسائل و اتفاقات بدیهی و مثل روز روشن را دروغ و وقایع کاملا دروغ را به شکل واقعی به خورد مردم می دهند و آنان هم به طرز اعجاب انگیزی باور می کنند.

حجت الاسلام جمالی با بیان ماموریت افراد کذاب در صورت تسلط پیدا کردن بر جامعه، تصریح کرد: این افراد در ابتدای قرار گرفتن در مناصب اقدام به حذف و برداشتن هر انسان صادقی از مناصب هرچند بسیار پایین می کنند. دومین اقدام این افراد این است که افرادی از جنس خود و کذاب را در سیستم و مناصب بگمارند، چرا که این امر برای بقای آنان ضروری است./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات