۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۰
کد خبر: ۵۸۲۳۷۷
سر مقاله؛

محدودیت‌های ترامپ مقابل سعودی

ماجرای قتل مشکوک خاشقجی می‌تواند به یک آزمون جدی و اساسی برای ادعاهای غرب درباره حقوق بشر تبدیل شود.
ترامپ بن سلمان

به گزارش خبرگزاری رسا، ماجرای قتل مشکوک خاشقجی می‌تواند به یک آزمون جدی و اساسی برای ادعاهای غرب درباره حقوق بشر تبدیل شود. آن‌طور که پیداست او برای انجام یک کار شخصی به کنسولگری عربستان در استانبول می‌رود و طبق هماهنگی با محمد بن سلمان قرار بر زدن آمپول بیهوشی به او برای ربودنش به ریاض می‌شود.

مقاومت این روزنامه‌نگار موجب قتل و سپس تکه‌تکه شدن او می‌شود و تکه‌های بدنش را در گوشه‌گوشه استانبول پس از مدتی می‌یابند. گویا صدای این نزاع از سوی دستگاه اطلاعاتی ترکیه ضبط شده و ابهامی درباره تقصیر عربستان در این قتل وجود ندارد.

در چنین شرایطی آزمون سختی برای ترامپ و دولت‌های اروپایی پدید آمده است. روابط ترامپ با دولت سعودی روابطی اقتصادی- امنیتی- نظامی است و دولت آمریکا در شرایط فعلی آمادگی تغییر جدی در آن را ندارد.

از سوی دیگر افکار عمومی مردم در آمریکا و سایر نقاط جهان در صورت سکوت ترامپ، او را به گوشه رینگ خواهند برد و می‌توان مطمئن بود که با فشار دموکرات‌ها، حیثیت او به خطر خواهد افتاد. ترامپ در یک مخمصه بزرگ گرفتار شده و هر تصمیم او با محدودیت‌های فراوان مواجه است.

اروپا هم گرچه دارای پیوندهای معنادار با دولت سعودی است اما به‌واسطه مدعی حقوق بشر بودن باید پیش‌روتر از دولت ترامپ عمل کند. ماجرای این قتل به یک مساله حیثیتی و هویتی برای غرب تبدیل شده است. سال‌ها بود که سکوت در مقابل بنیادگرایی سعودی از سوی غرب پاسخی نیافته بود. اکنون به نظر وقت مساعدی است که پاسخ واقعی غرب بیان شود، حتی در حد تظاهر./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات