۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۵۸۲۲۱۲

تأكيد آيت الله نمازي بر فعاليت فرهنگي موكب هاي اربعين

نماينده ولي فقيه در كاشان بر فعاليت فرهنگي موكب هاي اربعين تأكيد كرد و گفت: در كنار فعاليت خدماتي و خدمت رساني به زائران امام حسين(ع) يكي از فعاليت هاي اساسي و مهم موكب هاي اربعين فعاليت هاي فرهنگي است.
آيت الله نمازي آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي بعد از ظهر امروز در ديدار اعضاي موكب علي ابن باقر(ع) گفت: فعاليت هاي خدماتي، لجستيكي، خدمات رساني، ضيافت، كمك به زائرين و اطعام و بهداشت و درمان اعضاي موكب همه مقدمات است.

وي افزود: همه فعاليت هاي موكب هاي اربعين حسيني براي اين است كه زائران امام حسين(ع) موفق به زيارت اباعبدالله الحسين شوند.

آيت الله نمازي تأكيد كرد: همه فكر و ذهن و تلاش اعضاي موكب بايد در جهت معرفي شخصيت امام حسين(ع) و پيام عاشورا و كربلا و فعاليت هاي فرهنگي متمركز شود و در اين زمينه هر چقدر هم فعاليت شود باز هم جاي كار زياد دارد.

وي در ادامه با اشاره به اينكه اسلام داراي يك علت محدثه و يك علت مبقيه است، اظهار داشت: علت محدثه اسلام كه سبب معرفي و ابلاغ اسلام به جهان بشريت شد اين وظيفه بر عهده پيامبراكرم(ص) بود.

نماينده ولي فقيه در كاشان نبوت و بعثت را علت محدثه اسلام دانست و با اشاره به اينكه شهادت امام حسين(ع) و مسأله ولايت علت مقبيه اسلام است اظهار داشت: اگر عاشورا و كربلا نبود، بني اميه و بنی العباس اسلام را در صدر اسلام ذبح و آن را دفن كرده بود و امروز خبري از اسلام نبود.        

آيت الله نمازي همچنين كربلا و عاشورا و امام حسين(ع) را علت و بقا و حيات اسلام اعلام و تأكيد كرد: يكي از فعاليت هاي اساسي و مهم موكب هاي امام حسين(ع) در كنار فعاليت هاي خدماتي و خدمت رساني به زائرين امام حسين(ع) فعاليت هاي فرهنگي است.

وي معرفت به امام حسين(ع) را يك معرفت سنتي به ارث رسيده از سوي اجداد و نياكان ما دانست و گفت: در كنار عزاداري هاي سنتي بايد در جهت شناخت امام حسين(ع) و نقش او در زندگي و دنيا و آخرت اهتمام ويژه داشت.

آيت الله نمازي بر لزوم استفاده از علما و روحانيان براي تبيين نقش امام حسين(ع) در زندگي و پيام هاي عاشورا و كربلا را يادآور شد و افزود: پيام هايي كه در فرهنگ عاشورا و كربلا جاسازي شده را روحانيان موكب ها بايد استخراج و براي زائران امام حسين(ع) بيان كنند.

وي جاذبه امام حسين(ع) را فراگير و عالم تاب خواند و عنوان كرد: در روايت مي فرمايد، خداوند سه نعمت خاصيت شفاي تربت امام حسين(ع)، قراداشتن صلب امام حسين(ع) در امامت و ولايت و استجابت دعا در زير گنبد امام حسين(ع) به شيعيان داده است.

احمد كريمي مدير موكب علي ابن باقر(ع) نيز ابتداي اين ديدار با ارائه گزارشي از اقدامات و فعاليت هاي انجام شده اين موكب براي زئران اربعين حسيني گفت: موكب علي ابن باقر(ع) فعاليت خودش را از سال 94 آغاز كرد و امسال در چهارمين سال فعاليت خود بعنوان خادم در خدمت زئران اربعين حسيني است.

وي موكب علي باقر(ع) را كاملا مردمي دانست و با اشاره به اينكه هيچ سازمان و نهاد دولتي عضوهيات امنا و يا شوراي موكب نيست، افزود: اين موكب با چهارسال فعاليت به لحاظ امكانات و تجهيرات با موكب هايي با سابقه 15 ساله برابري مي كند.

كريمي با اشاره به اينكه كار پذيرايي از زائران اربعين حسيني را 218 خادم اين موكب برعهده خواهند داشت، عنوان كرد: از اين تعداد خادم 250 خادم فرهنگي، 30 خادم خواهر و 6 خادم روحاني در كار مشاوره مذهبي، پاسخ به شبهات، مداحي، روضه خواني، سخنراني براي خواهران و برداران، خدمات رساني و پذيرايي فعاليت دارند.  

به گفته وي، ظرفيت سه هزار نفري موكب علي ابن باقر(ع) در سال گذشته به 4 هزار نفر در سال جاري افزايش يافته است.

مدير موكب علي ابن باقر(ع) در ادامه ايجاد غرفه كودك و نوجوان، غرفه فضاي مجازي با استفاده تكنولوژي جديد و انجام فعاليت فرهنگي، برپايي سه سير نمايشگاهي با موضوع امام حسين(ع) و اهل بيت(ع) را از جمله برنامه هاي فرهنگي جنبي موكب علي ابن باقر اعلام كرد.  

كريمي يادآور شد: 30 دكتر و پرستار و يك تيم ارتوپدي و دندانپزشكي با همه امكانات و تجهيزات با موكب علي ابن باقر(ع) همكاري خواهند داشت و حدود 500 ميليون تومان دارو و امكانات و تجهيزات بهداشتي و درماني براي اين موكب آماده شده است.

وي همچنين ساخت 47 چشمه سرويس بهداشتي، ساخت 29 چشمه حمام، 5 ماشين لباس شويي، كفاشي، خياطي و ماساژ را از ديگر امكانات موكب علي ابن باقر(ع) براي زائران اعلام كرد.   

به گفته وي نخستين گروه از خادمان موكب علي باقر(ع) پنجشنبه گذشته 19 مهر ماه با حدود يك هفته تأخير اعزام شد و دومين گروه فردا يكشنبه 22 مهر اعزام خواهند شد و آخرين گروه از خادمان موكب علي ابن باقر(ع) 26 مهرماه اعزام خواهند شد.

كريمي ادامه داد: از 29 مهر تا 9 آبان يك روز بعد از اربعين موكب علي ابن باقر(ع) كار پذيرش و اسكان و پذيرايي از زائران اربعين حسيني(ع) را بر عهده خواهد داشت.  

وي اولويت فعاليت هاي موكب علي ابن باقر(ع) در اربعين حسيني امسال را فعاليت فرهنگي دانست و افزود: اربعين امسال روزانه 3 تا 4 هزار نفر حدود 24 ساعت در موكب پذيرايي خواهند شد كه براي آنها برنامه هاي فرهنگي متنوعي در نظر گرفته شده است./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
اربعین حسینی پیام آور عزت و رستگاری شیعیان است
0
0