۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۵۷۷۶۲۰
در ایام محرم صورت می‌گیرد؛

برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی در نقاط مختلف خراسان جنوبی

هر ساله همزمان با آغاز ایام ماه محرم مراسمات تعزیه‌خوانی در نقاط مختلف خراسان جنوبی برگزار می‎شود و این مراسم رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرد.
بزرگترین تعزیه میدانی عاشورایی کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، هر ساله همزمان با آغاز ایام ماه محرم مراسمات تعزیه‌خوانی در نقاط مختلف خراسان جنوبی برگزار می‎شود و این مراسم رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرد.

تعزیه یکی از اصلی‌ترین مراسمات عزاداری است که همچنان در برخی از نقاط استان خراسان جنوبی اجرا می‌شود و در این نمایش مذهبی تلاش می‌شود تا مردم با وقایع صحرای کربلا و روز عاشورا آشنا شوند.

گروه تعزیه‌خوانی هیأت عاشقان اهل بیت(ع) بیرجند در روز جمعه چهارم محرم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز یکشنبه ششم محرم در هیأت عاشقان اهل بیت(ع) خیابان 17 شهریور و روز عاشورا نیز در قتلگاه بیرجند مراسم تعزیه را اجرا می‌کنند.

مراسم تعزیه در روز عاشورا ساعت 9 صبح و سایر مکان‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء خواهد بود.

همچنین در روستای درخش آسیابان در روز هفتم تعزیه‌خوانی مسلم بن عقیل، در روز هشتم تعزیه حضرت علی‌اکبر(ع)، در روز نهم تعزیه حضرت ابوالفضل(ع) و در روز عاشورا تعزیه صحرای کربلا برگزار می‌شود.

در روستای مهمویی تعزیه‌های حر، امام حسین(ع)، حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و رحلت پیامبراکرم(ص) و در روستای خنگ نیز تعزیه حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعا و تعزیه صحرای کربلا در روز عاشورا اجرا می‌شود.

در حال حاضر 35 گروه تعزیه در استان شناسایی شده‌اند و بسیاری از روستاهای خراسان جنوبی نیز مانند سیوجان، مصعبی و درخش گروه‌های تعزیه فعالی دارند که تاکنون به موفقیت‌هایی دست یافتند.

گفتنی است؛ این رسم و آیین تعزیه به شماره 27 در فهرست معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است./9314/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات