۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۵۷۷۵۹۵
در سرای کتاب برگزار می‌شود؛

بررسی "مبانی فقهی حقوق شهروندی"

کتاب «مبانی فقهی حقوق شهروندی با رویکردی بر حقوق سیاسی و اجتماعی» در سرای کتاب مؤسسه خانه کتاب معرفی و بررسی می‌شود.
کتاب «مبانی فقهی حقوق شهروندی با رویکردی بر حقوق سیاسی و اجتماعی

به گزارش خبرگزاری رسا، مبانی فقهی حقوق شهروندی با رویکردی بر حقوق سیاسی و اجتماعی نوشته احمدرضا خزائی، احمد مرادخانی با حضور محمد روشن و نویسندگان کتاب دوشنبه 26 شهریور در سرای کتاب موسسه خانه کتاب معرفی و بررسی می شود.

لایحه پیشنهادی حقوق شهروندی دولت یازدهم، مجموعه ای ازحقوق و امتیازاتی است که برای شهروندان کشورمان در نظر گرفته شده است و احتیاج به بررسی و کنکاش بیشتری دارد تا مغایر با شرع و حقوق اسلامی و عدالت و عرف نباشد. با بررسی های به عمل آمده در این پایان نامه، حقوق شهروندی در قانون اساسی به لحاظ محتوایی تفاوت معناداری با حقوق بشر در اسناد بین المللی نداشته و همگرایی حداکثری بین قانون اساسی با اسناد بین المللی وجود دارد.

با توجه به اینکه مهم ترین خاستگاه حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی قرآن کریم است و بر عدالت وکرامت انسانی تاکید دارد در مواردی می توان به لایحه پیشنهادی دولت یازدهم خرده گرفت. به عنوان مثال در بند یک ماده یک، فقط اتباع ایران را بهره مند از حقوق شهروندی دانسته است که این محروم سازی غیر اتباع از حقوق شهروندی نه با اصول مذهبی و نه با اصول حقوق بشری سازگار است که تبعیض بر اساس تابعیت را نفی می کند.

مبانی فقهی حقوق شهروندی با رویکردی بر حقوق سیاسی و اجتماعی دوشنبه 26 شهریور ساعت 17 تا 19 در سرای کتاب موسسه خانه کتاب به نشانی خیابان انقلاب، بین فلسطین و برادران مظفر جنوبی، پلاک 1080، طبقه منهای دو برگزار می شود./۹۹۸د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات