۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۵۷۲۱۱۹
دبير جامعه روحانيت كاشان تشريح كرد؛

ويژگي هاي مسجد در قرآن

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: مومنان مراقب باشند فضاي مسجد را به بحث و جدل هاي بيهوده و مادي كه ارتباطي با دين ندارد آلوده نكنند كه اينگونه موارد مكروه است.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در ادامه تفسير آيه 109سوره توبه، گفت: ماجراي مسجد ضرار كه از سوي منافقين ساخته شده بود به جايي رسيد كه خداوند دستور تخريب و تبديل آن به زباله دان را داد.

وي افزود: هرچند مسجد و جايگاه مقدسي است اما به دليل اينكه هدف از ساخت مسجد ضرار كفر و تفرقه و اختلاف بين مسلمانان بود خداوند دستور به تخريب آن داد، اما در مقابل خداوند از مسجد قبا نخستين مسجدي كه پيامبراكرم(ص) قبل از ورود به مدينه احداث كرد، ‹‹لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ›› مسجدي كه بناي آن از روز نخست براساس تقوي الهي بود حمايت كرد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند مي فرمايد، ‹‹فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُو›› كساني در مسجد هستند كه به دنبال تزكيه نفس هستند و همين عامل سبب شده است تا در مسجد نماز بخوانيد، ‹‹وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ›› از اين رو خداوند كساني را كه اهل تزكيه نفس باشند دوست دارد.

وي افزود: خداوند خيلي به ظاهر كار توجه ندارد اما نيت و هدف و منويات انسان از انجام هركاري مهم است چرا كه براي برخي هدف از ساخت مسجد عبادت مردم است و به دنبال نام و نان و شهرت نيستند اما براي برخي ديگر هدف از ساخت مسجد استفاده هاي شخصي است.

حجت الاسلام شاه فضل يكي از دغدغه هاي انسان مومن در انجام كارهاي خير را داشتن نيت الهي دانست و گفت: انجام هركاري كه به ظاهر الهي باشد، اما در باطن  نام و نان و شهرت باشد مورد پذيرش خداوند قرار نمي گيرد، از اين رو خداوند در اين آيه ‹‹أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ›› به نيت اوليه انسان ها در كارها كه نيت الهي تأكيد كرده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه يكي از ويژگي هاي مسجد در اين آيه بيان شده است، ابراز کرد: خداوند در اين مي فرمايد ‹‹فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُو›› هدف از رفتن به مسجد براي اين است كه مي خواهند خود را تطهير كنند.

حجت الاسلام شاه فضل يكي از بهترين ويژگي هاي مسجد تطهير افراد دانست و ادامه داد: افرادي كه با نيت غير الهي و به واسطه انجام امور شخصي به مسجد مي روند تطهير نمي شوند، اما براي تشخيص الهي بودن و نبودن هدف از رفتن مسجد وجود تغييرحالات انسان است.

وي افزود: خداوند در سوره مباركه بقره نيز در رابطه با ويژگي هاي مسجد مي فرمايد، ‹‹وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا›› مسجد محل ذكر و ياد خداوند و در راستاي تزكيه نفس است.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه عادت كردن به رفتن به مسجد و عبادت يكي از آفت هايي است كه مي تواند گريبان انسانهاي مومن را بگيرد، يادآور شد: هرچند عادت به انجام عبادت و رفتن به مسجد خوب است اما اين عادت كه تبديل به اعتقاد نشود همان بهره برداري حداقلي از يك گوهر گرانبها است.    

حجت الاسلام شاه فضل گفت: مومنين مراقب باشند فضاي مسجد را به بحث و جدل هاي بيهوده و مادي كه ارتباطي با دين ندارد آلوده نكنند كه اينگونه موارد مكروه است.

وي افزود: خداوند در آيه 109 سوره توبه مي فرمايد، ‹‹أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىٰ تَقْوَىٰ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٍ›› كارهاي شما براساس تقوا و رضوان الهي كه همان جلب رضا خداوند و به معني راضي بودن است باشد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: متأسفانه برخي معني رضا را اشتباه تفسير مي كنند و اينگونه تصور مي‌كنند كه بايد از همه اتفاقات روزمره راضي بود در حاليكه معناي رضا اين است كه انسان نسبت به مسائلي كه از سوي خدا برايش رخ داده راضي باشد نه اتفاقاتي كه انسان در آن در نقش داشته است كه كشف آن بسيار مشكل است.

دبير جامعه روحانيت كاشان ابراز کرد: انسان مومن براي تشخيص رضايت خدا در اتفاقات هميشه بايد بين خوف و رجا باشد، از يك طرف ترس  اين را داشته باشد كه در اتفاقات رخ داده  خودش مقصر باشد و از طرف ديگر اتفاقات رخ داده را در اراده خداوند بداند، از اين رو در هر كاري نه صد درصد رضايت داشته باشيد و نه ناراضي باشيد، اما چنانچه انسان مقصر باشد راضي به رضاي الهي معنا نخواهد داشت./1307/پ204/ب1

ارسال نظرات