۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۵۶۸۶۶۵

معرفی کتاب «فلسفه نهضت حسینی»

انتشارات کلبه شروق قم کتاب «فلسفه نهضت حسینی» نوشته سید ابوالاعلی مودودی، سید قطب، ابوالکلام آزاد و اقبال لاهوری را با ترجمه و توضیحات استاد سید هادی خسروشاهی منتشر کرد.
نهضت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات کلبه شروق قم کتاب «فلسفه نهضت حسینی» نوشته سید ابوالاعلی مودودی، سید قطب، ابوالکلام آزاد و اقبال لاهوری را با ترجمه و توضیحات استاد سید هادی خسروشاهی منتشر کرد.

بی‌تردید نهضت مقدس و پرافتخار حسینی زادگاه جاودانه حرکت‏ های جهادی و منبع لایزال معارف الهی و معنوی و چشمه‌سار آثار و برکات دنیوی و اخروی تشنگان و پویندگان راه اهل بیت (علیهم ‏السلام) است که پیوسته در همه زمان‏ها و زمینه‏ ها از آن بهره‏ مند می‏‌شوند. این نهضت، نه تنها برای ما مسلمانان، بلکه برای غیرمسلمانان نیز سرمشق شده است. علاوه بر اینکه خلفای سه‌گانه و علما و شخصیت‏ های بزرگ و پیشین اهل سنت در کتاب‏ های خود در فضیلت و شخصیت امام حسین(علیه‏ السلام) مطالبی بیان داشته اند، در عصر ما نیز بسیاری از برادران اهل سنت که از شخصیت ‏های معروف دینی، اجتماعی، سیاسی و اثرگذار در جامعه جهانی به شمار می‏ روند، تألیفات ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته‌اند؛ کسانی که موفقیت و پیروزی خود را در عرصه‏ های دینی و اجتماعی و سیاسی و حتی زندگی شخصی در پیروی از راه و روش امام حسین(علیه ‏السلام) می ‏دانند. در این کتاب به نظریا ت این افراد پرداخته شده است: سید ابوالاعلی مودودی (متفکر بزرگ معاصر پاکستانی و مؤسس جماعت اسلامی)، سید قطب (نویسنده متفکر و مجاهد اسلام‏گرای مصری و از شخصیت ‏های بزرگ اخوان ‏المسلمین)، ابوالکلام آزاد (از چهره‏های اسلام‏گرا و روشنفکر هندی که به همراه مهاتما گاندی نقش بارزی در استقلال هند داشت و مدتی هم دبیرکل حزب کنگره هند بود) و محمداقبال لاهوری (متفکر بزرگ معاصر پاکستانی و از بانیان استقلال پاکستان).

مترجم فقط به ترجمه نوشتار آنها درباره نهضت حسینی بسنده نکرده و قبل از نوشتار آنها، شرح حال مختصری از آن چهار شخصیت را آورده و سپس ترجمه مقالات و دیدگاه آنها را نقل کرده است.

عنوان های نوشتار این افراد چنین است: «چرا امام حسین(ع) شهید شد؟» به قلم سید ابوالاعلی مودودی، «تاریخ حادثه کربلا» به قلم مولانا ابوالکلام آزاد، «سرّ حادثه کربلا» به قلم محمد اقبال لاهوری و «سیاست حسینی» به قلم سید قطب.

در بخش آخر کتاب هم، به تناسب موضوع، مقاله‏ ای آمده است  که حدود 60 سال پیش به صورت مقدمه ترجمه کتاب «السیاره ‏الحسینه» آیت ‏الله کاشف ‏الغطاء چاپ تبریز منتشر شده بود

ویژگی های کتاب

استاد خسروشاهی با استفاده از تجربیات فراوانش در عرصه تألیف و ترجمه توانسته است از نظر شکلی و ساختاری، مکتوبی مناسب تولید کند؛ به این معنا که نخست با نگارش مقدمه‌ای شیوا مخاطب را با سابقه نهضت حسینی و نگارش افراد درباره آن و رویکردهای گوناگون درباره واقعه کربلا آشنا و سپس نویسندگان مقالات کتاب را به شکلی جامع در بخش های مختلف معرفی می‌کند.

نکته دیگر اینکه در کتاب «فلسفه نهضت حسینی» هر مقاله با تصویری تمام صفحه از نویسنده آن آغاز می شود که این راه هم باید از ویژگی های مهم این کتاب دانست.

همچنین کتاب «فلسفه نهضت حسینی» هرگز یک اثر به اصطلاح «سخت خوان» نیست و با اینکه استاد خسروشاهی در حوزه نگارش، قلمی توانا دارد اما به راحتی می توان دریافت که قصد مترجم کتاب که توضیحات ارزشمندی را به این کتاب افزوده، نگارش متنی روان است.

نکته دیگر، آنکه استاد خسروشاهی در این کتاب اهمیت موضوع و وزین بودن مقالات را هرگز فدای ساده نویسی نکرده و در انتخاب واژه ها و کلمات، شأن علمی مطلب را رعایت کرده است.

انتشارات کلبه شروق چاپ اول این کتاب را در 160 صفحه، قطع رقعی، شمارگان 1000نسخه و قیمت 3200 تومان به جامعه فرهنگی و دینی عرضه کرده است.

برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران یا سایت مرکز بررسیهای اسلامی (www.iscq.ir) و یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir)  مراجعه کنید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵)تماس بگیرید./925/ن 603/ش

 

ارسال نظرات