۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۵۶۸۶۰۸

یادداشت طلبگی | تابستان؛ فصل تفریح یا ترفیع

بیرون کردن خستگی ۹ ماه تلاش علمی در گرم ترین فصل سال حال و هوایی جالب دارد اما در این رهگذر آیا باید ایستایی در امر آموزش کشور با وجود این همه تعطیلی در ایام سال، را باز در تابستان تجربه کنیم.
تابستان فصل تفریح و ترفیع

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، فصل تابستان برای همه دانش پژوهشان اعم از دانش آموز و دانشجو و طلبه فصل فراغت از درس و بحث و تلاش علمی است. برای دانش آموزان سه ماه کامل، برای دانشجویان دو ماه و اندی و برای طلاب نیز حدود دوماه تعطیلات تابستانی لحاظ شده است.

 

بیرون کردن خستگی 9 ماه تلاش علمی در گرم ترین فصل سال حال و هوایی جالب دارد اما در این رهگذر آیا باید ایستایی در امر آموزش کشور با وجود این همه تعطیلی در ایام سال، را باز در تابستان تجربه کنیم؟ آیا فکری برای این فترت علمی شده است تا اصطلاحا باد پشت محصلین نیفتد؟

برخی دانشگاه ها و حوزه های علمیه در این ایام با ارائه طرح های حضوری و حتی غیرحضوری اجازه فترت علمی را به حرکت پرشتاب خود نمی دهند که این مایه مباحات است اما تا چه حد این طرح ها موفق هستند که این پاسخ را باید از مسئولین امر شنید اما نکته مهمی که این نوشتار به دنبال توضیح آن می باشد این است که حوزه های علمیه با وجود دو ماه تعطیلی علمی، می تواند برنامه ای جامع برای طلاب تدارک ببیند؟

زنگ اول: برنامه ریزی ساندویچی

بسیاری از حوزه های علمیه در سراسر کشور در تابستان طرحی را برای طلاب خود تدارک می بینندکه در آن علاوه بر ادامه تحصیل آنان در پایه های بالاتر، رشد معنوی و اخلاقی را در دستور کار قرار داده اند. در این طرح، طلاب در شهر محل تحصیل حضور نداشته و به شکل مهاجرت به مدت حدود دو ماه در شهرستان دیگری که از لحاظ آب و هوایی و یا مکان مذهبی وجود داشته باشد نقل مکان می کنند.

در این دو ماه با فشرده سازی دروس و حضور در مناطق خوش آب و هوایی که طبیعتا در شهرهای گرمسیری مانند قم، ایام دل انگیزی را برای طلاب رقم می زند و درس خواندن را مانند هنداونه قرمز و آبدار، شیرین می کند خود دارای اهمیت است.

افزون بر آن حضور در شهرهایی نظیر مشهدمقدس که  شرفیابی در کنار امام معصوم علیه السلام، خود شرح مفصل از حدیث مجملی است که طلاب، دو ماه از آن فیض اکمل را می برند.

از همه مهمتر حجم پایین تر دروس، در این دوره باعث می شود طلاب با فراغ بیشتر و تمرکز بهتری دروس پایه بعد و یا تکمیل پایه قبل خود را به اتمام برسانند.

زنگ دوم: فراگیری طرح در تمامی حوزه های علمیه

خوشبختانه از امسال طی برنامه ای، بحث ادامه تحصیل طلاب حوزه های علمیه با تاکید مدیریت محترم حوزه های علمیه، فراگیر شد و تمامی حوزه های علمیه طرح تابستانی را اجرا می کنند.

ممکن است برای عده ای سوال پیش آید که فراغت تحصیلی چه زمانی اتفاق می افتد و آیا کیفیت تحصیل پایین نمی آید؟

باید در جواب گفت که حجم دروس ارائه شده در تابستان به نسبت سال تحصیلی بسیار پایین تر است و علاوه بر آن محیط تحصیل نیز با جو تابستان تنظیم شده است به طوری که مدارس علمیه مستقر در شهرمقدس قم به شهرهای دارای آب و هوای معتدل مهاجرت کرده و در همین حین نیز از هوای مطبوع استفاده خواهند کرد.

علاوه بر آن برنامه‌های اوقات فراغت در خلال تحصیل، برنامه های زیارتی برای طلاب گنجانده شده تا از فرصت تابستان نیز بهره کافی برده شود.

لازم به ذکر است با وجود این همه تعطیلی در طول سال تحصیلی، مسئولین امر چه حوزوی چه دانشگاهی و چه آموزش و پرورش، تدبیری برای استفاده بهتر دانشجویان و دانش آموزان از تابستان داشته باشند که البته برخی مدارس آموزش و پرورش و برخی دانشگاه ها از این گونه طرح ها برای پر کردن اوقات فراغت تربیتی دانش آموزان و هم ارائه واحدهای مازاد برای دانشجویان نموده اند که امید است مانند حوزه های علمیه این طرح ها را گسترش داده و فراگیر نمایند تا به فرموده رهبرمعظم انقلاب حرکت پرشتاب علمی متوقف نشده و در علوم مورد نیاز نظیر فلسفه و تفسیر در حوزه های علمیه و ریاضی و فیزیک در دانشگاه ها اهتمام باشور بیشتری ادامه یابد ان شاءالله./829/ز۵۰۴/س

حجت الاسلام محمدمهدی مرادی، پژوهشگر حوزه علمیه قم

ارسال نظرات