۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۵۶۸۲۵۰
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی:

آیه امانت حیاتی‌ترین مشی سبک زندگی است

استاد حوزه علمیه قم به بیان نکات تفسیری آیه امانت پرداخت و گفت: تکلیف و مسئولیت امانتی است که انسان به دلیل ظلم به آن و نقض حدود آن مورد مذمت قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام‌ رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در محفل سخنرانی آیین ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد به تفسیر آیات پایانی سوره احزاب اشاره کرد و اظهار داشت: آیه 72 سوره احزاب مشهور به «آیه امانت» است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی بابیان این‌که برخی از آیات بر اساس موضوع نام‌گذاری شده‌اند، ابراز داشت: آیه امانت از آیات ویژه و سنگین (ازنظر فهم) قرآن کریم است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) به متن آیه امانت اشاره کرد و عنوان داشت: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا؛ ما بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌های عالم (و قوای عالی و دانی ممکنات) عرض امانت کردیم (و به آن‌ها نور معرفت و طاعت و عشق و محبت کامل حق یا بار تکلیف یا نماز و طهارت یا مقام خلافت و ولایت و امامت را ارائه دادیم) همه از تحمّل آن امتناع ورزیده و اندیشه کردند و انسان (ناتوان) آن را بپذیرفت، انسان هم (در مقام آزمایش و اداء امانت) بسیار ستمکار و نادان بود (که اکثر به راه جهل و عصیان شتافت).»

وی ادامه داد: چند سؤال حیاتی برای فهم این آیه وجود دارد که انسان را وادار به تأمل می‌کند، این در حالی است که اصل چیستی امانت، چرایی عدم پذیرش زمین و آسمانی و چرایی مذمت انسان برای چنین پذیرشی کلیدهای فهم این مفاهیم است.

کارشناس رسانه ملی «واجبات و محرمات» را یکی از احتمالات نوع امانت توصیف کرد و اظهار داشت: «عقل و خرد» و «تکلیف و مسئولیت و تعهد» از دیگر احتمالاتی است که از سوی مفسران قرآن کریم مطرح‌شده است؛ این در حالی است که علامه طباطبائی اصرار بر این مطلب دارد که امانت منظور در این آیه «پذیرش ولایت» است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با تأکید بر این‌که قابلیت پذیرش در آسمان و زمین وجود نداشت، گفت: باید توجه داشت: که انسان تنها موجود مخیر است، بر این اساس انسان تنها موجودی بود که قابلیت پذیرش این امر را داشت.

وی افزود: هراس و ترسی که برای آسمان و زمین در این آیه توصیف‌شده، به دلیل عدم وجود زمینه و قابلیت در آن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به این‌که انسان به‌عنوان موجود ویژه و برتر در این آیه توصیف‌شده است، ابراز داشت: تنها موجودی که قابلیت پذیرش امانت مورد وصف آیه را داشت فقط انسان بود؛ این در حالی است که برخی از همین انسان‌ها در حق این امانت ظلم کردند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) تکلیف و مسئولیت و تعهد را امانت مورد وصف آیه دانست و گفت: آیات آخر سوره احزاب ظلم به این امانت و قدرنشناسی این امانت را دلیل بر مذمت آیه توصیف کرده است چراکه منافقان، مشرکین و مؤمنین سه الگوی مواجهه با این امانت از منظر خود این آیات مبارکه است.

کارشناس رسانه ملی با بیان این‌که آیاتی که انسان را توصیف می‌کند دودسته است، اظهار داشت: مدح و ذم دو الگو از توصیف قرانی انسان است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) انسان را موجودی دوبعدی توصیف و عنوان کرد: اگر عقل اسیر شهوت و هوای نفس باشد مسلماً هویت مذمت بر انسان حاکم خواهد شد این در حالی است که اگر عقل محور بر زندگی انسان حاکم شود مسلماً حدود خاصه از سجده ملائک به انسان ظاهر خواهد شد همچنان که در زندگی انبیاء الهی این حقیقت ظاهر شد.

کارشناس رسانه ملی بخل را زمینه ظهور شهوانی امیال نفس توصیف کرد و ابراز داشت: نقل‌شده است در یکی از مناظراتی که بین حضرت نوح (ع) و ابلیس شکل گرفت ابلیس مریدان خود را چنین توصیف کرده است که «فقال إبليس: إذا وجدنا ابن آدم شحيحا أو حريصا أو حسودا أو جبارا أو عجولا تلقفناه تلقف الكرة فإن اجتمعت لنا هذه الاخلاق سميناه شيطانا مريدا» باید توجه داشت بر اساس این روایت بخل، حرص و طمع، حسد، تکبر و عجله از ویژگی‌هایی است که اگر در یک انسان جمع شود با استناد به گواه خود ابلیس از مریدان شیطان است./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات