۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۵۶۸۱۲۰
در گفت و گو با مدیر مدرسه علمیه امام مهدی بروجن عنوان شد؛

علما چه زمانی قصد بازگشت به بلاد خویش را دارند!

بررسی آسیب‌شناسانه حوزه‌های علمیه در شهرستان‌ها یکی از مطالبی است که اگر از آن غفلت شود، شاید دیگر زمان آن نباشد که نسبت به آن پاسخی داشته باشیم. علمای بلاد، حاضر به بازگشت به سرزمین خود نیستند و شهرهای کوچک خالی از بزرگان دینی است.
مدرسه علمیه بروجن مدرسه علمیه بروجن

به گزارش سرویس استان‌ها خبرگزاری رسا، بررسی آسیب‌شناسانه حوزه‌های علمیه در شهرستان‌ها یکی از مطالبی است که اگر از آن غفلت شود، شاید دیگر زمان آن نباشد که نسبت به آن پاسخی داشته باشیم. علمای بلاد، حاضر به بازگشت به سرزمین خود نیستند و شهرهای کوچک خالی از بزرگان دینی است.

همین مسأله باعث شده است تا نفوذ جریانات انحرافی بیشتر شود و روزگاری برسد که به ناچار داد وااسلاما سر دهیم و آن زمانی است که دیگر دیر شده و هیچ فریادرسی نمانده است، چرا که قلوب و عقول مومنین را برده‌اند و دیگر سری نیست که هزار سودا داشته باشد.

از همین رو نزد مدیر مدرسه علمیه بروجن رفتیم تا نسبت به فعالیت‌های حوزه علمیه حضرت مهدی بروجن از ایشان سوالاتی بپرسیم، حجت الاسلام و المسلمین مهدیه جانباز هشت سال دفاع مقدس است و خون‌دلهای بسیار برای انقلاب و اسلام خورده و به یاد پای جامانده‌اش در جنگ سخت، پای در رکاب تربیت طلاب انقلابی در جنگ نرم و در بام ایران، شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری گذاشته است.

این مصاحبه توضیحی است پیرامون مدرسه علمیه امام مهدی بروجن و فعالیت‌های این مدرسه در سال تحصیلی اما تقدیم می‌گردد به تمام مدیران گمنامی که با کمترین امکانات و کمترین نیرو مردانه در عرصه جنگ نرم تلاش می‌کنند.

 

مدرسه امام مهدی

 

رسا- تشکر می‌کنم که وقتی به ما دادید تا پیرامون مدرسه امام مهدی با شما به گفتگو بنشینیم، به عنوان سوال اول توضیح مختصری پیرامون تاریخچه مدرسه علمیه امام مهدی داشته باشید.

مدرسه علمیه شهرستان بروجن در سال 1361 بنا گزاری شد، محلی که جنب مسجد جامع مدنی قرار داشت و حدود بیست طلبه -بومی منطقه- مدرسه شکل گرفت و عزیزانی برای مدرسه تلاش کردند، تا به مکان دیگری منتقل شود و نهایتا در سال 1375 مدرسه کنونی مورد بهره‌برداری قرار گرفتت.

در این مدت 700 تا 800 طلبه در دوره مقدمات تحصیل داشتند و البته گاهی اوقات طلاب پایه هفت و هشت را نیز داشتیم، اما غالبا طلاب ما پایه یک تا شش بودند. خیلی از طلاب توانستند تا در جامعه تاثیرگذار باشند و حتی بعضی طلاب ما در دانشگاه نیز منشا اثر شدند.

در حال حاضر مدرسه ما هشتاد نفر طلبه دارد که در دوره مقدمات تحصیل می‌کنند و عمده اساتید ما بومی منطقه هستند. بعضی اساتید ما حافظ کل قرآن هستند، بعضی نزدیک به بیست سال سابقه تحصیلی دارد. البته ما تلاش داشتیم تا فضای خوابگاهی و اداری طلاب را گسترش دهیم، چرا که در حال حاضر خوابگاه و محل کلاس کنار هم هست که همین مسئله باعث شده است که آسیب‌زا باشد.

به همین دلیل مسئولان وقت مدرسه و امام جمعه وقت بروجن برآن شدند تا مدرسه را توسعه دهند که ما یک سوم فعالیت را صورت دادیم ولی الان با کمبود اعتبار مواجه شدیم.

رسا- روند فعالیت‌های مدرسه در یک سال به چه نحوی است؟

برنامه‌های مدرسه مطابق با چیزی است که از قم به ما ابلاغ می‌شود و الان نیز در سال دوم برنامه جدید آموزشی هستیم که در حال حاضر هم دوره آموزشی قدیم و هم دوره آموزشی جدید را پیش می‌بریم. در پایان هر هفته نیز امتحان هفتگی داریم که نمره در پایان ترم‌ها لحاظ می‌گردد.

رسا- سطح آموزشی طلاب به چه نحوی است؟

واقع بینانه متوسط رو به بالا است.

رسا- در فضای پژوهشی به چه کاری مشغول هستید؟

امسال سال سومی است که کارهای علمی-پژوهشی را آغاز کردیم و کلاس‌های مقدماتی برای طلاب ایجاد کردیم، همچنین کرسی‌های آزاد اندیشی صورت گرفت که در حوزه عقاید و تفسیر برگزار گشت.

رسا- مقاله‌ای برای مسابقات نیز فرستادید؟

نشریه‌ای را به نام سلسبیل ایجاد کردیم که پنج سال از عمر آن می‌گذرد و اصل بر این است که خود طلبه‌ها در این فرآیند شرکت می‌کنند و البته توانستیم به مقام دوم کشوری در عرصه نشریات حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها دست پیدا کنیم.

رسا-خود بچه‌ها چطور؟ تاکنون برای جشنواره علامه حلی یا ... مقالاتی را فرستادند؟

از نظر کمی تعداد زیادی از بچه‌ها در این برنامه شرکت می‌کنند ولی تازه اول راه هستیم و متاسفانه تاکنون مقامی کسب نکرده‌ایم البته مقالات درخور تقدیر داشتیم.

رسا- کتابخانه شما چه اوضاعی دارد؟

کتابخانه‌ای داریم که در حوزه‌های علمیه استان کم نظیر است و این کتابخانه با اصول کتابداری و شماره‌گذاری دقیق توسط دوتن از کارکنان که به صورت مداوم در کتابخانه حضور دارند، صورت گرفته است. کتابخانه ما حدود 1200 کتاب را در خود جای داده است و تنها مشکل ما مسأله مکانی است که در حال حاضر سالن ورزشی طلاب را اشغال کرده‌ایم و هنگام توسعه مدرسه بدون شک برای کتابخانه مدرسه مکان خوبی را ایجاد خواهیم کرد. البته میزان استفاده بچه‌ها از کتابخانه متوسط به بالا بوده است.

رسا- فعالیت‌های تهذیبی مدرسه چه برنامه‌ای را دنبال می‌کند؟

معاونت تهذیب فعالیت‌هایی را که از طرف قم فرستاده می‌شود را بدان عمل می‌کند، احادیث روز و هفته را به اساتید می‌دهند تا در کلاس بیان شود، شعارهای هفتگی تنظیم کرده است، دوره‌های تفسیر قرآن و روخوانی دارند که فعالیت‌های البته با نظر طلاب هم تا جایی که مقدور بوده است، صورت می‌گرفت.

رسا- طرح شهید مطهری در مدرسه چطور اجرا می‌شود؟

متاسفانه به دلیل عدم حمایت‌های موجود، در مدرسه اجرایی نشد و به دلیل تفاوت سلیقه‌ای که هست، درست اجرا نشد، به عنوان مثال قرار بود که پوسترهایی را بیاورند و کتاب‌های لازمی که نیاز داریم را تامین نکردند و همین باعث شد که فعالیت ما در مدرسه به مرور کمرنگ شود.

رسا- یعنی استان کم کاری کرده است یا جای دیگر؟

حمایت از سمت استان نبود، به مرکز استان هم که مراجعه می‌کردیم، می‌گفتند که مشکل از مرکز است ولی به نظر من خود استان کم تاثیر در این زمینه نبوده است.

رسا- فعالیت‌های بیرونی مدرسه چه اندازه بوده است؟ آیا توانستید بر شهر بروجن تاثیرگذار باشید؟

در این زمینه فعالیت زیادی صورت گرفته است که موفقیت آمیز نیز بوده است، ما با همکاری کمیته امداد به ترویج زکات پرداختیم که در کشور صاحب مقام شدیم، طرح خوبی بود که پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ما صورت دادند که به مدت چهار هفته در روستاها و مزارع می‌رفتند و بحث زکات را مطرح می‌کردند که اگر این طرح الگو شود، طرح‌های دیگری را نیز به همین منوال می‌توانیم انجام بدهیم.

طرح دیگری که صورت گرفت، تحت عنوان سلسبیل بود که بچه‌ها را برای کارهای تربیتی به خارج از مدرسه و در یکی از مدارس شهر بردیم که فضای خوبی داشت و برنامه‌ای در زمینه ولایت فقیه، عقاید و تجزیه و ترکیب انجام دادیم و اصول برنامه ریزی را هم داشتیم که اساتیدی برجسته از قم مانند استاد اسلامی را دعوت نمودیم.

زمان این کار بر می‌گردد به نزدیک به سال قبل از ایجاد طرح ولایت. البته به دلیل عدم حمایت این طرح کنار رفت و دیگر اجرا نشد ولی در کل طرح خوبی بود. یکی از کارهای دیگر ما برنامه منادیان نور بود. طلاب ما در شب‌های جمعه به روستاهای اطراف می‌رفتند و در روز جمعه نماز جمعه برگزار می‌کردند و حدیثی برای مردم می‌خواندند و این کار با هماهنگی مراجع لازم انجام می‌شد.

 

مدرسه امام مهدی

 

در ادامه طرح منادیان نور برنامه جدی دیگری را در مناطق محروم برگزار کردیم، مراسمات ولادت، شهادت و ... را در این مناطق داشتیم. به عنوان نمونه برای نیمه شعبان امسال طلاب ما یک دوره سه روزه در بازفت حضور داشتند که مراسم روز نیمه شعبان را برگزار کردیم و همین مسئله باعث شد که توجه طلاب به دروس حوزه بیشتر شود تا با رفتن در دل مردم نیاز به علوم حوزوی در دل طلاب بیشتر شود و انگیزه بهتری برای مطالعه و خواندن درس حوزه پیدا کنند؛ ذهن طلاب بیدار می‌شد که کار ساده‌ای نیست و نیاز دارد تا برخی از علوم را فرابگیرند که به دردشان بخورد.

یکی دیگر از برنامه‌های ما برنامه عمومی در گلزار شهدا است که استقبال خوبی هم شد و در آخر دهه صفر مراسمات پر رنگی را برگزار می‌کنیم.

رسا- به عنوان سوال آخر آسیب شناسی کلی از استان داشته باشید.

در این زمینه حرف زیاد است، استان ما جزء مناطق محروم بوده است که از نظر فرهنگی و مذهبی نیز درگیر محرومیت هستیم اما پتانسیلی که جوانان ما دارند، می‌تواند اوضاع را بهبود بخشید، یکی از راه‌ حل‌ها پیشرفت حوزه‌های علمیه است. اگر سطوح عالی در استان ایجاد شود و بحث‌های علمی در آن شکل بگیرد، می‌تواند آثار خوبی داشته باشد.

در زمان‌های خیلی قدیم نقل است که آیت الله عمانی از طرف آیت الله گلپایگانی مامور می‌شود تا به شهر بروجن بیاید و فعالیت‌های دینی و مذهبی انجام دهد که بسیار هم تاثیرگذار بود که پدران و نسل‌های قبل از ما همه تربیت شده این طیف از علما هستند، اما در حال حاضر تمام نخبگان حوزوی در قم جمع شده‌اند، در صورتی که اگر در قم نباشند، می‌توانند در شهرهای دیگر ایفای نقش داشته باشند. یکی از ایراداتی که به حوزه‌های علمیه وارد است، اینکه اولویت بندی ندارد، به همین خاطر حوزه به پیشرفت ختم نمی‌شود.

ما برای مشاوره در استان مرکزی نداریم و در صورتی که بخواهیم مشکل طلبه ما که در حوزه انگیزشی یا روانی دچار مسئله‌ای می‌شود و یا افسردگی به سراغش بیاید، یک مرکز مشاوره خوب نداریم، باید بفرستیم به استان اصفهان و آن هم ماه‌ها زمان می‌برد تا نوبت شخص شود، به همین خاطر یکی از ضروریات قم بایستی این باشد که دائما برای شهرما نیرو بفرستید یا اینکه برای چنین مناطق نیرو تربیت کند.

رسا- تشکر می‌کنم.

/۸۸۱//۴۰۴/خ

ارسال نظرات