۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۵۶۸۰۹۰
حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور تشریح کرد؛

میزان و چگونگی پرداخت زکات فطریه

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این‌که اگر مؤمن تمکن دارد حتماً زکات اجناس گران‌تر را پرداخت کند به تشریح میزان و چگونگی پرداخت زکات فطریه پرداخت.
وحید پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد در توصیف جایگاه و اهمیت زکات فطریه از منظر شرع مقدس اسلام، اظهار داشت: مؤمن توجه داشته باشد که زکات فطریه روز عید فطر بیمه یک سال برای مؤمن است تا در برابر بلاها محفوظ بماند بر این اساس فطریه در حقیقت صدقه‌ای است که به دست فقیر واجد شرایط خواهد رسید و حدود و شأن ایمان صدق می‌کند که مؤمن در میزان پرداخت خود سخت‌گیری نکند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به زمان پرداخت زکات فطریه عنوان داشت: زکات فطریه باید صبح عید فطر پرداخت شود این در حالی است که اگر مؤمن در نماز عید شرکت می‌کند لازم است قبل از نماز مبلغ زکات فطریه خود را پرداخت کند؛ بر این اساس اگر مؤمن موفق به پرداخت فطریه نشد شرع مقدس به مؤمن توصیه کرده است تا ظهر پرداخت زکات خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: شرع مقدس اسلام در احکام پرداخت زکات فطریه فرموده است که بر مؤمن لازم است اگر دسترسی به فقیر واجد شرایط ندارد زکات فطریه را از اموال خود جدا کند و در فرصت مناسب فطریه را به فقیر مورد نظر بپردازد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر این‌که اگر مؤمن مستقیم به فقیر مورد نظر خود دسترسی دارد باید مستقیماً زکات را خود به دست فقیر برساند، گفت: اگر فقیر واجد شرایطی را نشناسد می‌تواند فطریه را به وکلای قابل‌اطمینان مانند دفاتر مراجع تقلید و مؤسسات شناخته‌شده و مورد تایید برساند تا آنان فطریه را به فقرا پرداخت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور با تأکید بر این‌که در پرداخت فطریه فقیرهای نزدیک و اقوام اولویت دارد، اظهار داشت: همسایه پس از اقوام دومین رده مورد تأکید شرع مقدس اسلام است.

وی ادامه داد: اگر پرداخت‌کننده زکات سید است می‌تواند زکات را بر سید و غیر سید پرداخت کند این در حالی است که شرع مقدس اسلام پرداخت زکات از سوی غیر سید را به سید جایز نمی‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور در پایان با تأکید بر این‌که اگر مؤمن تمکن دارد حتماً زکات اجناس گران‌تر را پرداخت کند، گفت: مردم توجه داشته باشند که در پرداخت زکات فطریه باید حداقل یک فطریه را به فقیر پرداخت کند؛ بر این اساس مؤمن نمی‌تواند یک زکات فطریه را بین دو فقیر تقسیم کند.

وی ادامه داد: بر اساس قاعده شرع مقدس اسلام مؤمن باید متکی بر قوت غالب نوع جنس زکات فطریه را پرداخت کند این در حالی است که بهای هر فطریه برای برنج ایرانی 40 هزار تومان، برنج غیر ایرانی متوسط 20 هزار تومان، خرما 10 هزار تومان و گندم 8 هزار تومان اعلام‌شده است البته مؤمن می‌تواند بر اساس قیمت اجناس در شهر خود نیز این مبالغ را تعدیل کند چنان‌که بر اساس قیمت گندم در شهر قم فطریه هر نفر 6 الی 7 هزار تومان به دست می‌آید./837/پ202/ب1

ارسال نظرات