۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۳
کد خبر: ۵۶۱۶۸۷
آیت الله مکارم شیرازی:

هیچکس نمی تواند از طریق ارتکاب حرام به اخلاق برسد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه آن هایی که مسائل اخلاقی را از فقه جدا می کنند، گمراه هستند، گفت:عرفان التقاطی با لا مذهبی سازگار است.
جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید چهارشنبه شب در شانزدهمین جلسه درس اخلاق ویژه اساتید و طلاب علوم دینی که در نمازخانه مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، به تبیین رابطه علم فقه و اخلاق پرداخت و گفت: تمام‌مسائل فقهی جنبه اخلاقی دارند، به این صورت که همه واجبات فقهی، واجب اخلاقی هستند؛ به عنوان مثال نماز که از واجبات فقهی است، اگر درست خوانده شود، انسان را از فحشا و‌ منکر حفظ می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه گاهی برخی مسائل در فقه واجب نیست، اما در علم اخلاق واجب است، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «سه چیز است که جنبه منفی دارد که هیچکس از آن در امان نیست؛ فال بد زدن، حسد و گمان بد»؛ این اعمال مادامی که انجام نشوند از لحاظ فقهی حرام نیست، اما از لحاظ اخلاقی حرام است.

وی افزود: مثلاً شخصی اگر بخاطر یک عطسه کارها را عقب بیاندازد و این عطسه را در سرنوشت خود مؤثر بداند، اگر چه به لحاظ فقهی حرام نیست، اما به لحاظ اخلاقی حرام شمرده شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه اخلاق همه مسائل فقهی را شامل می شود، اما برعکس آن ممکن نیست، خاطرنشان کرد: برخی جریانات که صوفی ها از آن جریان ها هستند، سعی می کنند اخلاق را از فقه جدا کنند؛ مثلاً اینکه شخصی به گمان اوج‌گرفتن در مراحل اخلاق و سیر و سلوک، واجبات و‌ محرمات فقهی را زیر پا بگذارد و مرتکب حرام شود، کار غلطی انجام داده و این عمل مورد تأیید دین نیست، زیرا هیچکس نمی تواند از طریق ارتکاب حرام به اخلاق برسد.

این مرجع تقلید عنوان کرد: متأسفانه امروزه هم این فرقه به انحرافات خود ادامه می دهد که نمونه هایش در فضای مجازی منتشر می‌شود و همگان شاهد آن هستند.

وی با اشاره به اینکه آن هایی که مسائل اخلاقی را از فقه جدا می کنند، گمراه هستند، ابراز کرد: فرق میان عرفان اسلامی و التقاطی همین است که عرفان التقاطی می گوید یک سری محرمات را می‌توان مرتکب شد و بعد توبه به جا آورد و بدین ترتیب قائل به جدایی اخلاق از فقه می شود، اما عرفان اسلامی قائل به آن است که نمی توان اخلاق را از فقه جدا کرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه عرفان التقاطی با لا مذهبی می سازد، تأکید کرد: همه ما باید به فقه اسلامی پایبند باشیم تا دچار انحراف در زمینه اخلاق نشویم./۸۴۱/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات