۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۵۵۱۹۸۷
آیت الله مهدوی تشریح کرد؛

آثار و برکات خواندن نماز شب

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با توجه به روایات معصومین(ع) به تشریح آثار نماز شب پرداخت و گفت: مقام محمود مقامی غیر قابل درک برای انسان است و کسی که به این مقام برسد قابلیت شفاعت کردن را دارد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: خواندن نماز شب انسان را به همه خواسته هایش می رساند.

وی در ادامه تفسیر سوره اسراء آیه هفتاد و نهم که می فرماید«وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَکَ عَسَى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَحْمُودًا» را تلاوت کرد و افزود: این آیه مربوط به نماز شب است و بیان می دارد بخشی از شب را به گونه ای که برای شما تشریح شده است به خواندن نافله مشغول باش و امید است که خداوند شما را به مقام محمود برساند.

آیت الله مهدوی در تشریح معنای واژه تهجّد اظهار کرد: تهجد در معنای لغوی به معنای خوابیدن است ولی در این آیه ضد معنای خوابیدن به کار رفته است و این مسأله در زبان عرب مرسوم است و باید با توجه به قرائن موجود در کلام معنای حقیقی آن مشخص می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که نماز شب خواندن اثرات بسیار زیادی دارد، ابراز کرد: تولید هیبت، سبب عزت، محو کننده گناهان، برآورده کننده همه نعمت ها، افزایش روزی و بسیاری از نعمت های دیگر که قابل درک و احصاء نیست با خواندن نماز شب برای شخص ایجاد می شود؛ واژه مقاماً در آیه شریفه به صورت نکره به کار رفته است و این یعنی شناخت این جایگاه برای انسان میسر نیست.

امام جمعه موقت اصفهان اضافه کرد: انسانی که به مقام محمود می رسد به مقام شفاعت می رسد یعنی خداوند به خواسته شافع، باران را می باراند و یا یک انسان جهنمی که جهنم رفتنش امضا شده است را به بهشت می برد.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در کتاب اربعین حدیث امام خمینی(ره) مطالبی در رابطه با نماز شب وجود دارد که بسیار جالب و دقیق است و رفتار خودشان نیز گویای درک مقام نماز شب است که در شرایط بسیار سخت بیماری در بیمارستان از خواندن نماز شب غافل نبودند.

آیت الله مهدوی در پایان تصریح کرد: انسان هایی که قدرت دخل و تصرف بیشتری در عالم هستی دارند در برابر پروردگار عالم خاضع ترین افراد هستند؛ پیامبر(ص) و ائمه(ع) نمونه بارزی هستند که باید الگو واقع شوند./867/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات