۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۵۴۶۱۰۳
آیت الله سیدان تشریح کرد؛

دلایل عصمت انبیا

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: ادله های عقلی و نقلی وجود دارد که برای پیامبران عصمت ایجاد می کند و آنان را گناهی نیست.
 آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در نشست تفسیر قرآن کریم 14 دی به بیان دلایل عقلی و نقلی عصمت انبیا  پرداخت.

وی با بیان اینکه در برخی آیات قرآنی و روایات وارد شده موضوع عصمت انبیا و اینکه آنان از هر خطایی جدا هستند با شک و تردید همراه شده است، افزود: در آیات متعددی در قرآن کریم به گناه انبیا و پیامبران اشاره شده است که اینها آیاتی هستند که از آنها استفاده می شود که عصمتی در کار انبیا نیست.

آیت الله سیدان با اشاره به وجود آیاتی برای نبود عصمت در انبیا گفت: از طرفی براساس بیانات و گفته های خود پیامبران آنان در مسایل مختلف که از آنها رسیده است اقرار به معصیت و گناه و استغفار خود کرده اند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان درباره پاسخ به این پرسش ها ابراز کرد: ادله های عقلی و نقلی که در این باره وجود دارد برای پیامبران عصمت ایجاد می کند که آنان را گناهی نیست.

وی با اشاره به آیاتی که درباره نبود عصمت انبیا به آنها اشاره می شود، گفت: سوره طه آیه 121 که به عصیان حضرت آدم اشاره می کند و از طرفی سوره قصص آیه 16 که داستان برخورد حضرت موسی(ع) با دشمن و درگیر شدن با او که در نهایت کشته می شود و حضرت موسی پس از این جریان اقرار به خطا دارد.

آیت الله سیدان در ادامه بیان دیگر آیات قرآنی که عصمت را در انبیا را رد می کند، اظهار کرد: سوره ص آیه 24 که در این آیه حضرت داوود مورد فتنه و آزمایشی قرار گرفت و به گونه نادرستی عمل کرد و سپس استغفار کرد.

وی با بیان اینکه روایاتی هم در این زمینه وجود دارد که گناه به انبیا نسبت داده شده است، تصریح کرد: اما با توجه به ادله مثبت عصمت که ادله نقلی و روایات را هم شامل می شود در واقع هیچگونه نسیان و خطایی از انبیا سر نمی زند با این وضعیت با این آیات و روایات و ادعیه هایی که خلاف این موضوع را بیان می کند چه باید کرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: در پاسخ به این سؤال مقدمه ای لازم است که باید گفته شود و آن این موضوع است که قرآن کتابی است که چندین بخش دارد و در واقع این کتاب الهی دارای سه بخش است.

وی با بیان اینکه یک بخش قرآن مربوط به کسانی است که مسلط به زبان عربی باشند که قواعد آنان را خوب بدانند و می توانند از این آیات استفاده کنند، اظهار کرد: بخش دوم آیاتی است که برای عموم نیست و برای افرادی است که مقداری طهارت و ذکاوت و امتیاز فکری داشته باشند.

آیت الله سیدان ادامه داد: قسم سوم آیاتی است که این آیات نیازمند مراجعه به معصوم است و باید با راهنمایی معصوم به محتوای آن پی برد و در عین حال قرآن کتابی نیست که همه آن برای عموم مردم باشد چرا که در برخی آیات آن حتی مطالبی وجود دارد که درباره خدا شک و تردید ایجاد می کند و در بخش هایی از قرآن به شاید اشاره می شود که این مطلب درباره خداوند معنا ندارد./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات