۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۵۴۵۸۴۱
پژوهشگر حوزه:

حوزه نمی تواند نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بی تفاوت باشد

حوزه نمی تواند نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بی تفاوت باشد
یکی از پژوهشگران حوزه علمیه قم با اشاره به اغتشاشات چند روز اخیر در برخی مناطق کشور تأکید کرد که حوزه علمیه نباید دربرابر اغتشاشات سکوت کند.
حوزه نمی تواند نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بی تفاوت باشد حجت الاسلام عارف ابراهیمی مدرسه فیضیه حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عارف ابراهیمی پژوهشگر و از فعالان سیاسی حوزه علمیه قم در یاداشتی به بررسی اغتشاشات اخیر پرداخت و اتحاد و پیروزی از ولایت فقیه را تنها راه پیروزی ملت ایران دانست.

متن یاداشت در ذیل تقدیم خوانندگان می‎شود:

خداوند متعال در آیه 65 سوره الانعام می فرماید «هُوَ الْقادِرُ عَلي‏ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ يَلْبِسَکُمْ شِيَعاً وَ يُذيقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ»[1] خداوند متعال در این آیه مبارکه ایجاد اختلاف را هم ردیف سایر عذاب‎های آسمانی و زمینی قرار داده است.

همچنین خداوند متعال در آیه 25 سوره الانفال می ‏‏فرماید «وَٱتَّقُوا۟ فِتْنَةًۭ لَّا تُصِيبَنَّ ٱلَّذِينَ ظَلَمُوا۟ مِنكُمْ خَآصَّةًۭ ۖ وَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلْعِقَابِ»[2] خدا در این آیه نیز به شدت انسان‎ها را از فتنه و اختلاف نهی می‎کند.

فتنه روزهای اخیر ادامه فتنه‎ها و دسیسه‎های دشمنان در سال‎های 78 و 88 است؛ خداوند متعال در آیه 105 سوره آل‎عمران می فرماید «وَ لا تَكُونُوا كَالَّذینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ»[3] یکی از نیازهای اصلی و اساسی هر جامعه و امتی برای دست یابی به پیشرفت، شکوفایی و سعادت، برخورداری از مولفه‌ ارزشمند اتحاد و هماهنگی بین اعضای آن امت است. بسیاری از مشکلات‎های که گریبانگیر جوامع مختلف می‎شود به علت فقدان عنصر اتحاد و همبستگی بین افراد آن جامعه است.

به طور طبیعی هر کشوری در برهه‎های از زمان با مشکلات مختلف نظیر اقتصادی، فرهنگی، نظامی، اجتماعی و سیاسی دست و پنجه نرم می‎کند که مردم در قالب جنبش‎ و جمعیت‎های اعتراضی در مقابل آن صف آرایی می‎کنند اما نکته قابل تامل و توجه آن است که هر مشکلی دارای راه حل قانونی است و معترضان باید به قانون تن دهند و از مجاری قانونی خواسته‎های خود را پیگیری کنند.

امام خمینی (ره) می‎فرماید «قانون در رأس واقع شده است و همه افراد هر كشور باید خودشان را با آن قانون تطبیق بدهند. اگر قانون برخلاف خودشان حكمی كرد، باید خودشان را در مقابل قانون تسلیم كنند. آن وقت است كه كشور، كشور قانون می شود.»[4] امام و مراجع عظام تقلید در قم و نجف اشرف بر پیروی از قانون تا زمانی که با شرع مبین اسلام در تضاد نباشد، تاکید دارند.

آتش زدن اماکن مذهبی نظیر مساجد، حسینیه و امامزاده‎ها و تخریب اموال عمومی نظیر ایستگاه‎های اتوبوس و توهین به سران نظام جمهوری اسلامی ایران که متاسفانه در چند روز اخیر از سوی برخی از عناصر خود فروخته و افراد فریب خورده در برخی از شهر و مناطق ایران عزیزمان رخ داد، نشان دهنده پیروی از قانون و تظاهرات مسالمت آمیز نیست بنابراین با کسانی که با چنین اقداماتی نظم عمومی را برهم می زنند و قلب مردم شریف ایران را به درد می‎آورند باید با شدت برخورد شود.

استکبار جهانی و دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران نظیر آمریکا، رژیم اشغالگر صهیونیستی و رژیم آل‎سعود که از درگیری‎های داخلی ذوق زده شده‎اند و در پوست خود نمی‎گنجند، باید بدانند که در این کشور افرادی وجود دارند که حتی فکر تغییر نظام و ایجاد مشکلات مختلف در این کشور را به آنان نمی‎دهند. مردم شریف ایران در عرصه‎های مختلف نظامی، سیاسی، فرهنگی با دشمنان تمام قد جنگیده‎اند و همیشه پیروز میدان بودند. مستکبران جهان انگار فراموش کرده‎اند که چگونه خفت بار در داخل و خارج از ایران بارها در عرصه‎های مختلف نظیر 8سال جنگ تحمیلی مجبور به عقب نشینی شدند.

امام خامنه‎ای در دیدار با شهدای مدافع حرم و مرزبانی می فرماید «از روز اول این هارت‌وهورت‌ها علیه جمهوری اسلامی بوده تا امروز؛ قریب چهل سال است؛ هیچ غلطی نتوانستند بکنند. این نهال را آن‌وقتی که یک ترکه‌ی نازک روی زمین بود نتوانستند بِکَنند، امروز تبدیل شده به یک درخت تناور؛ می‌توانند بکنند؟ غلط می‌کنند. می‌گویند می‌خواهیم نظام جمهوری اسلامی را تغییر بدهیم؛ خب کِی بوده که شما نخواستید این کار را بکنید؟ همیشه خواستید، همیشه سرتان به سنگ خورده، همیشه دماغتان به خاک مالیده شده؛ بعد از این هم همین خواهد بود.» این کلام ولی فقیه مایه آرامش همه پیروان ولایت، امامت و رهبری است که با دلی آسوده به دفاع از این مرز و بوم و دین بپردازند و هیچ گاه فریب هیاهوی دشمنان را نخورند.

از دوران مشروطیت تاکنون روحانیت در انسجام و به صحنه آوردن مردم نقش اول را داشت و اکنون نیز باید به وظایف و مسؤولیت خود در حمایت و وحدت مردم باید قوی ‎تر حاضر شود و در دفاع از جمهوری اسلامی ایران و دین مبین اسلام برخیزد.

علما و روحانیون نباید نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی که در کشور رخ می‎دهد بی تفاوت باشند زیرا همان طور که آیت الله سید حسن مدرس (ره) فرموده و بارها به شیوه‎های مختلف از زبان امام و رهبرمان امام خمینی و امام خامنه‎ای شنیده‎ایم، «سیاست ما عین دیانت ماست.»[5]

 

پی نوشت:

[1] (او تواناست که بر شما عذابی از بالای سرتان (مانند سنگ و صاعقه و سجّیل فرو ریزد) یا از زیر پاهایتان (مانند زلزله و خسف) برانگیزد یا شما را گروه گروه به جان هم اندازد (اختلاف میانتان ایجاد کند) و عذاب برخی از شما را به برخی بچشاند)

[2] و از عذابی [که نتیجه گناه، فساد، نزاع، اختلاف و ترک امر به معروف و نهی از منکر است] بپرهیزید، [عذابی] که فقط به ستمکاران از شما نمی رسد [بلکه وقتی نازل شود، همه را فرا می گیرد، ستمکاران را به خاطر ستم و اهل ایمان را به سبب اختلاف و نزاع و ترک امر به معروف و نهی از منکر] و بدانید که خدا سخت کیفر است.

[3] و مانند کسانی نباشید که پس از آنکه دلایل روشن برای آنان آمد ، پراکنده و گروه گروه شدند و [ در دین ] اختلاف پیدا کردند و آنان را عذابی بزرگ است.

[4] امام خمینی، صحیفه نور, ج14, ص268

[5] روزنامه‌ رسمی کشور، مذاکرات مجلس چهارم، استیضاح مستوفی، خرداد ۱۳۰۲، ص ۱۹۸   

/۹۹۴/پ۲۰۰/ق

ارسال نظرات