۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۵۴۵۳۸۸
پژوهشگر قرآنی تاکید کرد؛

در تربیت و جذب جوانان باید جامع نگر باشیم

پژوهشگر و مدرس مرکز تخصصی نماز قم با بیان اینکه در تربیت و جذب جوانان باید جامع نگر باشیم گفت: در برخورد با جوانان و نوجوانان نباید تک بعدی عمل کنیم.
حجت الاسلام کاظمی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظمی، پژوهشگر و مدرس مرکز تخصصی نماز قم، امروز در جلسه توانمندسازی مسئولان خواهر کانون های مساجد استان قم که در دبیرخانه کانون های مساجد برگزار شد  با اشاره به اصول شیوه های جذب گفت: اصل اول، شروع از خود است ما باید ابتدا از خود شروع کنیم.

وی ادامه داد: باید با اخلاق شروع کنیم که از اهمیت زیادی در شیوه های جذب برخوردار است، مربی باید دلسوز بوده و از سواد لازم برخوردار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظمی با بیان اینکه داشتن سلیقه در جذب مخاطب از دیگر مواردی است که مربی باید به آن توجه داشته باشد،افزود: سعه صدر نیز یکی دیگراز شرایطی است که برای جذب مخاطب باید به آن توجه کرد ما نباید به محض دیدن مخاطب بخواهیم وی را هدایت کنیم نمی شود فرد را از روز اول نمازخوان کرد بلکه باید صبر و تحمل داشته باشیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

پژوهشگر و مدرس مرکز تخصصی نماز قم به توکل و توسل اشاره کرد و گفت: ما باید در راه تربیت و هدایت به خدا توکل کرده و از او کمک بخواهیم.

حجت الاسلام و المسلمین کاظمی در ادامه با اشاره به موضوع مهارت تصریح کرد: مربی ما باید با مهارت های مختلف آشنا شده و آموزش ببینند، ما بسیاری از امکانات را در مساجد داریم که متاسفانه از آنها بهره نبرده و نمی‌توانیم در جذب جوانان از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به زیر شاخه های مهارت تصریح کرد: مهارت در بیان، مهارت در ارتباط موثر، مهارت در تغییر رفتار ، مهارت درتغییر، ایجاد یا تثبیت اندیشه از جمله مهارتهایی است که مربی باید با آن آشنا باشد.

حجت الاسلام و المسلمین کاظمی در ادامه به بحث تشکیلات اشاره کرد و گفت: ما در مساجد نیازمند کار تشکیلاتی هستیم و این موضوع بسیار مهم است چراکه ما یا کاری انجام نمی دهیم و یا اگر کاری هم انجام شود همه به عهده یک نفر است.

پژوهشگر و مدرس مرکز تخصصی نماز قم،  نفوذ کلام را یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که مربی باید به آن توجه داشته باشد چرا که علاوه بر خوب حرف زدن، حرف خوب زدن نیز بسیار مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین کاظمی به اصل دوم اشاره کرده و افزود: اصل جامع نگری یکی دیگر از اصولی است که باید به آن توجه شود، ما نباید در کانون‌های مساجد در برخورد با جوانان و نوجوانان تک بعدی عمل کنیم.

وی با بیان اینکه نوجوانان حداقل دارای ۵ حوزه وجودی هستند گفت: اولین حوزه حوزه فطرت است و مشکلاتی که در این حوزه داریم غبار غفلت و قفس نفس است. متاسفانه فضای مسموم بسیار شدید است وباید فطرت ها زنده شوند.

وی ادامه داد: حوزه ارزش‌گذاری یکی دیگر از این حوزه هاست همچنین عادت های مطلوب حوزه دیگری است که در نوجوانان وجود دارد و ما باید روی عادت های مخاطب کار کنیم.

وی حوزه علاقه مندی های مخاطب را یکی دیگراز این حوزه ها عنوان کرد و افزود: علایق مردم در دوره های مختلف تغییر می کنند و باید آنها را شناخت و آخرین حوزه حوزه عقاید است که باید نسبت به آن توجه داشته باشیم و روی آن کار کنیم./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات