۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۵۴۵۳۸۱

رهبری دینی معیار تشخیص خطوط هجمه دشمنان

از نگاه دین و فرهنگ دینی، ولی فقیه که جانشین امام معصوم در عصر غیبت است، حوادث و رخدادها را رصد و خطوط هجمه دشمنان را شناسایی و به جبهه خودی اعلام می‌کند.
۹ دی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، برگ برگ یک کتاب بزرگ هنگامی قابل بهره‌برداری و ماندگاری است که مجموعه ورق‌های آن به یکدیگر متصل و صفحات آن با چینش ویژه‌ای تنظیم شود.

دانه‌های تسبیح هنگامی ارزشمند و قابل استفاده است که نخ محکمی آنها را به هم پیوند زند و در کنار هم قرار دهد تا مجموعه‌ای سودمند و کارگشا شود؛ جایگاه رهبری در نظام ارزشی اسلام شیرازه کتاب را ماند و بند تسبیح.

اگر امت و مردم را دانه‌های از هم جدا و برگ‌های جدای از هم بدانیم رهبری و امامت جامعه دینی مانند آن بند است و مردم مانند یکایک دانه‌های تسبیح که رهبر به آنها انسجام و اتحاد می‌بخشد و مانند شیرازه کتاب است که ورق‌های از هم جدا را در کنار هم و با هم پیوند می‌زند.

به دیگر سخن، اسلام مجموعه‌ای از ارزش‌هاست که کلید آن ارزش‌ها ولایت و رهبری است. امام باقر(ع) فرمود: اسلام بر پنج پایه استوار است: نماز، روزه، حج، زکات و ولایت. هنگامی که از ایشان پرسیدند از این‌ها کدام برتر است؟ فرمود: ولایت؛ چون ولایت کلید دیگر ارزش‌هاست.

مفتاح و کلید دو حالت دارد؛ گشاینده در بسته است و در گشوده را می‌بندد. ولی و رهبر در نظام اسلامی هم در دو میدان و حوزه کاری تلاش می‌کند؛ نخست آنکه مانند کلید راه‌های خیر و نیکی و عدالت و ارجمندی و عزت را به روی امت و مردم می‌گشاید و آنها را به ارزش‌ها متصل می‌کند و دیگر آنکه با هدایت، راهنمایی، روشنگری و دیده‌بانی راه‌های شر و فساد و زیان‌بار را به روی جامعه می‌بندد. به دیگر سخن معروف‌ها را می‌گستراند و جلو منکرها را می‌گیرد.

از نگاه دین و فرهنگ دینی ولی فقیه که جانشین امام معصوم در عصر غیبت است، حوادث و رخدادها را رصد می‌کند و خطوط هجمه دشمنان را شناسایی و به جبهه خودی اعلام می‌کند تا چگونه موضع گرفتن را به آنان بیاموزاند.

او فرمانده بصیر و مقتدری است که ساماندهی انرژی‌های موجود در جبهه حق را در مسیر درست عهده‌دار است و فرصت‌ها را مدیریت بهینه کرده و تهدیدها را نیز تبدیل به فرصت می‌کند.

 در اندیشه دینی رهبری به‌مانند عددی است که صفرهای ناخوانا را خوانا می‌سازد و ارزش‌های بالقوه امت را به فعلیت و منصه ظهور می‌رساند. البته همین صفرهای به ظاهر بی‌ارزش و ناخوانا هنگامی که در کنار عدد قرار گیرند، به او اقتدار و صلابت بیشتر می‌بخشند و این است جایگاه امام و امت در نظام ارزشی دینی.

 به گفته شاعر:

من آن صفرم که هیچ ارزش ندارم/ ولی سر خیل صدها و هزارم

الف از قدرت من الف گردد/ فزاید اعتبارش ز اعتبارم

ولی با این همه قدرت که بینی/ همان صفرم که هیچ ارزش ندارم

بهشت ولایت

 از نگاه دین و آموزه‌های قرآنی، بهشت جایگاه سلم و سلام، صلح و صفا، شادابی و نشاط، حیات و عزت، آسایش و آرامش، محبت و صداقت است.

در جامعه نیز اگر این نمادها و ارزش‌ها نهادینه شود، بهشت گونه می‌شود که قرآن از آن به‌عنوان حیات طیبه نام می‌برد. زمینه‌ساز رسیدن به چنین جامعه‌ای رهبری عالم و عادل است که با گفتار و رفتار و بینش و روش خود، فضای زیست شایسته و حیات طیب را فراهم می‌سازد.

در روایت آمده است که گروهی از یاران امام صادق (ع) در محضر ایشان حضور داشتند. یکی از آنان به امام عرض کرد: اماما از خدا بخواهید که بهشت را نصیب ما گرداند. امام فرمود: شما اکنون در بهشتید، از او بخواهید که شما را از آن بیرون نسازد. آن شخص عرضه داشت: یا ابن رسول‌الله، جانم به فدایت، ما اکنون در دنیاییم نه در بهشت؟!

امام (ع) فرمود: آنکه امامت ما را باور کند و به ولایت ما تن دهد، در همین دنیا در بهشت است و باید از خدا بخواهد که او را از این بهشت خارج نسازد.

امسال نیز مردم در سراسر کشور به یاد یوم‌الله 9 دی 88 خود را در معرض نسیم ولایت قرار داده و با امام و رهبر خود با این شعار اعلام بیعت کرده اند که «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند»؛ یعنی ما نخواهیم گذاشت تاریخ دوباره تکرار شود و ما اجازه نخواهیم داد این اقتدار به دست آمده به‌وسیله ولایت دوباره کم‌رنگ شود./9314/پ200/س

ارسال نظرات