۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۵۴۴۲۶۰
کوتاه نوشت طلبگی؛

«بی دینی» قبل از رضاخان سوء تفاهم بود

کشف حجاب، تحریم زنان محجبه، محدود کردن مراسم های مذهبی و حوزه های علمیه و مساجد، آزاد کردن فروش مشروبات، حمایت از بهائیت برخی از اقدامات ضد دینی رضاخان است.
رضاشاه

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی بود که بعد از به قدرت رسیدن اقدامات ضد دینی زیادی کرد؛ مثل کشف و ممنوعیت حجاب، تحریم زنان محجبه، محدود کردن مراسم های مذهبی و حوزه های علمیه و مساجد، آزاد کردن فروش مشروبات، حمایت از بهائیت و غیره.

برخی اقدامات ضد دینی رضاشاه را بخوانید تا ببینید بی‌دینی قبل از او سوء تفاهم بود!

رضا شاه در ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ش فرمان کشف حجاب را صادر کرد.

از این زمان به بعد حجاب ممنوع شد و کسبه از فروش اجناس به زنان با حجاب منع شدند و زنان دارای حجاب حق ورود به خیابان ها یا سوارشدن به وسایل نقلیه را نداشتند.

از دیگر اقدامات او محدود یا ممنوع کردن مراسم سوگواری، تخریب برخی از مدارس علمی و مساجد و تبدیل آنها به مدرسه‌‌ جدید و پارک یا مخروبه، رواج علنی فحشا و منکرات، فروش علنی مشروبات الکلی، درج مطالب خلاف اسلام در مطبوعات، به راه انداختن کاروان‌های شادی به عنوان نیاز ملت به شادی ونشاط. بی اعتنایی او به شعائر مذهبی به جایی کشید که در اواخر سلطنت رضاشاه حرکت کارناوال‌های شادی حتی در شب عاشورا انجام گرفت و کامیون‌ها و دسته‌های رقاصه با ساز و آواز و پایکوبی در شهر به گردش درآمدند.

حمایت از اقلیت‌ها و فرقه‌های مذهبی از جمله بهائیت نیز از دیگر اقدامات او بود.

رضا شاه عامل کارهای عمرانی و سازمانی زیادی در ایران بود البته به نفع استعمار؛ اما باید گفت «إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ؛ خدا فقط از پرهیزکاران می پذیرد»؛ کارهایی زمینه ساز استعمار فرهنگی و سیاسی کشور بزرگی همچون ایران بوده است را نمی توان پذیرفت./841/ت۳۰۲/س

سید میلاد حسینی، دانش آموخته حوزه علمیه قم

ارسال نظرات