۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۵۳۸۴۵۲
آیت الله جوادی آملی:

رسالت سازمان اوقاف احیای دین و وقف است

حضرت آ‌یت الله جوادی آملی با بیان این که رسالت سازمان اوقاف احیای دین و وقف است، گفت: از وقف باید برای احیای اسلام و معارف استفاده کرد.
جوادی ‌آملی جوادی ‌آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عصر امروز در دیدار رییس و نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: یکی از رسالت های اصلی سازمان اوقاف احیای وقف در جامعه است نه این که تنها احیای موقوفات باشد.

وی افزود: مرحوم سید مرتضی وقتی وارد حوزه نجف شد بخشی از اموال خود را برای کتاب ها و حوزه علمیه وقف کرد، این کار احیای وقف است، ملتی که نداند دین چه می گویند دچار مشکل خواهد شد، احیا و بیان نیازهای وقف بسیار مهم و اثرگذار است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که باید از ظرفیت های وقف به صورت کامل استفاده شود، اظهار داشت: از این ظرفیت باید برای بقاع، کتاب ها، حوزه علمیه و مدارس استفاده کرد، میراث مکتوب باید با استفاده از وقف حفظ شود.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: بنایی که به واسطه وقف ساخته می‌شود باید محکم و استوار باشد نه مانند آنچه اخیرا شاهد بودیم، بیمارستانی در سرپل ذهاب که دو سال از ساخت آن می‌گذرد و به خاطر زلزله تخریب شده است.

وی احیای دین و علم را امری بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: ارتباط جامعه با علما می تواند آنان را در مسیر وقف عالمانه و با توجه به نیازهای روز یاری کند، دین باید به وسیله اوقاف زنده شود، در جلسات و همایش ها اولین حرف باید علم باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که بر اساس روایات انسان باید در جایی باشد که بر علم او افزوده شود، ابراز داشت: اوقاف باید سعی کند که علم و معرفت مردم و جامعه را افزایش دهد چرا که در صورت وجود علم جامعه پیشرفت می کند.

وی عنوان کرد: جامعه جاهل را زود می توان اداره کرد اما زود هم از دست می رود و هیچ اعتباری به جامعه جاهل نیست، در طول تاریخ دشمنان اجازه ندادند که اهل بیت(ع) مردم را هدایت کنند، اگر می خواهیم جامعه باقی و برپا بماند باید به سمت علم و معرفت حرکت کنیم.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: نخستین رسالت سازمان اوقاف احیای وقف است، در کنار بقاع متبرکه که امام جماعت دارند باید حوزه علمیه نیز وجود داشته باشد که برای فعالیت های تبلیغی و فرهنگی نیز از طلاب استفاده شود؛ از وقف باید برای احیای اسلام و معارف استفاده کرد.

وی اضافه کرد: انسان اگر به دنیا بچسبد به راحتی نمی تواند آن را رها کند، افراد باید از دنیا برای خود خوشه داشته باشند، تا زمانی که انسان به دنیا تعلق داشته باشد موقع جان کندن عذاب می کشد، اوقاف باید معارف دینی را به مردم منتقل کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که در کنار قرآن باید به نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز اهمیت داده شود، گفت: همچنین خطبه غدیر و خطبه فدکیه باید برای جامعه ترسیم شود تا مردم با این موارد مهم آشنا باشند، اوقاف باید در سطوح گوناگون کار فرهنگی و تبلیغی انجام دهد./1323/۲۰۲/ح

ارسال نظرات