۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۵۳۳۴۱۲
آیت الله سیدان:

آثار قدرت خدا در مخلوقات، انسان را ناگزیر از اقرار به ذات خالق می کند

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه عقل از کیفیت فعل ذات الهی هیچ گونه اطلاعی ندارد، گفت: خداوند چنان آثار قدرتش را در مخلوقات واضح و آشکار ساخته که انسان عاقل مضطر از اقرار به ذات مقدس الهی است.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدجعفر سیدان، از اساتید سطح عالی حوزه علمیه خراسان، امروز در درس شرح خطب توحیدی نهج البلاغه، در شرح خطبه 91 گفت: امیرمؤمنان علی(ع) در خطبه 91 نهج البلاغه تأکید می فرمایند ذات حق تعالی به هیچ وجه مُدرک ابزارهای ظاهری و باطنی درک انسان نخواهد بود.

وی با بیان اینکه هیچ امکانی برای خطور به ذات حضرت حق و عظمت او وجود ندارد، افزود: عقل و سایر ابزارهای درک انسان اگر به غور در ذات الهی بپردازد نهایتا دست خالی به نقطه اول باز می گردد چرا که ناتوان از دستیابی به کنه معرفت ذات خداوند است.

آیت الله سیدان تصریح کرد: به فرموده امیرمؤمنان علی(ع) در این خطبه، خداوند نه «خالق مِن شیء» است و نه «خالق مِن لاشیء» بلکه «خالق لامِن شیء» بوده؛ انسان ها و آسمان ها و زمین را از هیچ آفریده و اینگونه نبوده که الگوبرداری از روی خلقت سابقی کرده باشد.

وی خاطرنشان کرد: عقل ما صرفا اثبات می کند که ذات مقدسی و حقیقتی قادر و عالم وجود دارد اما از کیفیت فعل این ذات هیچ گونه اطلاعی ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان یادآور شد: خداوند چنان آثار قدرتش را در مخلوقات واضح و آشکار ساخته که انسان عاقل مضطر از اقرار به ذات مقدس الهی است؛ آثار حکمت در هر موجودی مشخص است و بالذات از مصنوعیتش حکایت می کند. به عبارت دیگر، زبان حالش، نیاز و وابستگی به خالق است./930/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات