۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۵۳۱۲۴۲
آیت الله غریفی:

اهمیت نقد شعائر حسینی با استفاده از دلایل علمی/ لزوم گفت‌وگوی علمای ادیان مختلف درباره عاشورا

یکی از علمای بحرین با تأکید بر اهمیت نقد شعائر حسینی بر اساس دلایل علمی، گفت‎وگوی علمای ادیان مختلف درباره عاشورا را خواستار شد.
آیت الله عبدالله الغریفی از علمای بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد شیعه بحرین در جمع نمازگزاران مسجد امام صادق(ع) منطقه قفول درباره بررسی و نقد دیدگاه های موجود درباره عاشورا گفت: در این زمینه سه گروه وجود دارد؛ گروه اول هرگونه نقد و تجدیدنظر در مراسم عزای حسینی را به شدت رد کرده و اعتقاد دارد که این مساله جسارت نسبت به شعائر و مراسم های عاشورایی شده و قداست و جایگاه آن را نزد مردم می کاهد و به دشمنان عاشورا این فرصت را می دهد که به این شعائر توهین و ضربه بزنند.

وی افزود: این گروه می گوید ویژگی های مراسم عاشورایی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و باید همچنان به دور از شبهه و نقد باقی بماند، پس بهترین کار این است که دروازه نقد درباره شعائر حسینی بسته باقی بماند.

گروهی افسارگریخته معتقد به مغایرت عزای حسینی با فرهنگ است

آیت الله غریفی به بررسی دیدگاه دوم پرداخت و تصریح کرد: این گروه افسارگریخته بوده و بدون هیچ دیدگاه علمی روشن و تنها بر اساس میل و اراده شخصی به نقد و هجمه علیه شعائر حسینی می پردازند و بر این اساس با اکثر مراسم ها مخالفت کرده و آن را نشانه بی فرهنگی می دانند. این گروه که حتی گریه را نشانه دوری از تمدن قلمداد می کنند مطمئنا جایگاهی در شیعه عاشق عاشورا ندارند.

وی اظهار داشت که این گروه که خود را متمدن و بافرهنگ می دانند نسبت به نمادهای دینی کینه توزی کرده و به بهانه دوری از فرهنگ خواستار کنار گذاشتن همه مراسم های عاشورایی سابق و تاسیس مراسم های جدید هستند.

این عالم بحرینی درباره سومین گروه خاطرنشان ساخت: این گروه معتقد به نقد فعالیت های عاشورایی به شرط علمی بودن و در چارچوب معیارهای دینی صحیح قرار گرفتن است نه اینکه بر اساس میل و اراده شخصی به نقد بپردازند.

ممنوعیت نقد شعائر حسینی سبب گسترش اشتباهات می شود

وی در نقد گروه اول گفت: دیدگاه اول سبب تحکیم اشتباهات و فراهم شدن زمینه های ورود مراسم هایی می شود که با اهداف عاشورا مغایرت داشته و به آنها ضربه می زند. مراسم های عاشورایی دارای ضوابط شرعی است و اگر معتقد به حاکمیت شرع بر همه مسائل باشیم نباید شعائر حسینی را از این مساله استثنا کنیم.

آیت الله غریفی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) برای دفاع از دین و شریعت قیام کرد و نباید مراسم های عاشورایی را جدا از شریعت بدانیم، تأکید کرد: قرار دادن شعائر حسینی در برابر شریعت الهی توهین بزرگ به عاشورای حسین(ع) به شمار می آید. 

سکوت در برابر برخی عزاداری ها توهین به عاشورا است

وی درباره ادعای گروه اول مبنی بر کاهش قداست عاشورا در صورت نقد شعائر آن بیان داشت: این مساله به هیچ وجه درست نیست چرا که ورود اقدامات غیرشرعی به معنای کاهش قداست و تعرض به عاشورا محسوب می شود بنابراین اگر بخواهیم از عاشورا و شعائر آن محافظت کنیم باید آن را از آنچه از قداست دور می کند، برحذر بداریم.

این عالم بحرینی افزود: سکوت در برابر اشتباهات و مراسم های مغایر با اهداف عاشورا به معنای تعرض به شعائر و مراسم های عاشورایی است و فرصت را به دشمنان می دهد تا به مخدوش کردن این حادثه عظیم بپردازند.

لزوم دوری از نقد در موسم عزای حسینی

وی از دیدگاه سوم به عنوان بهترین دیدگاه یاد کرد و اظهار داشت: برای درمان مشکلات وارد شده به مراسم عاشورایی می توان از گفت وگوی جدی و هدفمند استفاده کرد اما این مساله نباید در موسم عزاداری انجام گیرد زیرا در این ایام شاهد شور و گرمای شدیدی بر جامعه هستیم و مجال برای گفت وگو در این زمینه وجود ندارد. پس از پایان موسم عزا می توان به نقد برخی اقدامات پرداخت زیرا آرامش بر جامعه حاکم بوده و ذهن ها تحمل دیدگاه های مخالف را دارند.

آیت الله غریفی بر لزوم فراهم شدن زمینه های گفت وگو برای آغاز این مساله تأکید کرد و ادامه داد: هرگونه گفت وگو برای حل مشکلات باید با زمینه های مطلوب، وجود نیت صادقانه، استفاده از ابزارهای درست، بررسی دلایل واقعی مشکلات و پایبندی به نتیجه گفت وگو نیاز دارد. گزینه های دیگر مطمئنا به افزایش بحران منجر خواهند شد.

نقد عزاداری ها از ظایف علما و کارشناسان مذهبی است

وی خاطرنشان ساخت: هر کسی نمی تواند مسؤولیت گفت وگو درباره شعائر حسینی را برعهده گیرد بلکه این وظیفه علمای لایق، خطیبان برجسته، شاعران و مداحان کارآمد، اندیشمندان و فرهنگیان، مسؤولان هیأت ها و حسینیه ها و همچنین شهروندانی است که نسبت به شعائر حسینی آگاهی کاملی داشته باشند.

این عالم بحرینی دوری گفت وگو از نزاع در زمینه های دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را خواستار شد و تصریح کرد: نزاع و درگیری از بزرگترین خطرهایی است که سازمان های دینی و اجتماعی و سیاسی را تهدید می کند. بسیاری از ملت ها و کشورها به دلیل این نزاع ها از هم گسیخته شدند. اختلاف در عقیده و فرهنگ و سیاست کاملا طبیعی است اما نباید به سوی تعصب گام بردارد. 

عاشورا عامل وحدت مذهب و ملی به شمار می آید

آیت الله غریفی از عاشورا به عنوان عامل وحدت ملی یاد کرد و گفت: عاشورا همانگونه که عامل وحدت پیروان مذهب است باید عاملی برای وحدت ملی قشرها و مذاهب مختلف باشد. عاشورا توانایی ایجاد وحدت مذهبی و ملی را دارد اما این ما هستیم که این نقش مهم عاشورا را با اشتباهاتی که مرتکب می شویم، تعطیل کرده ایم.

وی عاشورا را متعلق به همه بشریت خواند و خاطرنشان ساخت: بازگشت نقش فعال عاشورا به درمان بسیاری از اقدامات اشتباه برای رسیدن به اهداف عاشورا نیاز دارد. هنگامی که از گفت وگوی داخل مذهبی درباره عاشورا سخن می گوییم نباید از گفت وگو با سایر ادیان و مذاهب غافل شویم چرا که عاشورا ملک مسلمانان نیست.

آیت الله غریفی در پایان تأکید کرد که امیدواریم روزی فرارسید که شاهد گفت وگوی عاشورایی شیعه ـ سنی و اسلامی ـ مسیحی و همچنین گفت وگوهای علمایی دینی باشیم چرا که هیچ بیمی نسبت به عاشورا در قبال  این گفت وگوها وجود ندارد بلکه سبب گسترش و تحکیم آن در سراسر جهان خواهد شد./980/ب915/د

ارسال نظرات