۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
کد خبر: ۵۳۰۲۴۲
رییس کمیسیون اقتصاد اسلامی چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی:

اقتصاد امروز ما اسلامی نیست

متفکر آزاد گفت: رویکرد چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی توجه به پژوهشگران جوان است. کنگره ،جوانانی که به مطالبات مقام معظم رهبری لبیک می گویند را شناسایی می کند تا در این عرصه فعالیت کنند.
کنگره علوم انسانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، محمدعلی متفکرآزاد رئیس کمیسیون اقتصاد اسلامی چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی درباره مقاله های رسیده به این کمیسیون گفت: هفت چکیده مقاله و دو مقاله کامل در حوزه نظریه پردازی به کمیسیون اقتصاد اسلامی از صاحب نظران اقتصاد اسلامی در سطح کشور رسیده است که در محافل دانشگاهی و هم در حوزه علمیه شناخته شده هستند. ۲۰ مقاله هم در حوزه علمی پژوهشی رسیده که از این تعداد ۵ مقاله در سطح علمی پژوهشی تشخیص داده نشد و مردود شد. ۱۵ مقاله هم با اصلاحات پذیرفته شد که از بین آنها در حدود ۷ تا ۸ مقاله در کمیسیون اقتصاد اسلامی ارائه می شود که از سطح کیفی خوبی برخوردار هستند.

وی افزود: تعداد مقاله های این کمیسیون نسبت به دوره قبل دارای افزایش بیشتری بود. مقاله های نظریه پردازی و علمی پژوهشی از نظر کیفیت هم از رشد بیشتری برخوردار بودند.

متفکرآزاد با اشاره به بیان دیدگاه های جدید در مقاله های رسیده گفت: در مقاله های نظریه پردازی باید نظرات جدید ارائه شوند و استانداردهای لازم را داشته باشند تا پذیرفته شوند. در حدود ۱۰ مقاله علمی پژوهشی هم از سطح خوبی برخوردار بودند و حرف های جدیدی را بیان می کنند.

وی با اشاره به روند داوری مقاله ها گفت: اعضای هیات علمی کمیسیون افراد صاحب نظر در سطح کشور و از دانشگاه ها و حوزه علمیه هستند. مقاله های نظریه پردازی ما سفارشی هستند که بعد از ارسال چکیده در هیات علمی کمیسیون بررسی می شود و اگر مورد تایید قرار گرفت اصل مقاله بررسی می شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد اسلامی چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: مقاله های علمی پژوهشی بعد از دریافت از طریق فرم ارزیابی امتیازدهی می شوند و اگر نیاز به اصلاحات داشته باشد مجددا برای نگارنده ارسال می شود تا بعد از انجام اصلاحات برای داوران فرستاده شود. در نهایت مقاله هایی که تصویب می شوند اعلام می شوند.

متفکرآزاد با اشاره به اهداف کمیسیون اقتصاد اسلامی گفت: این کمیسیون همسو با دیگر کمیسیون ها مسیر مشخصی را دنبال می کند که در شوای سیاستگذاری تعیین می شود. در کنگره های اول و دوم بیشتر بر روی مبانی و نظام سازی تاکید می شد که در حوزه اقتصاد اکنون نیازمند پیاده سازی اسلامی آن هستیم.

استاد دانشگاه تبریز بیان کرد: اقتصاد امروز ما اسلامی نیست و ما نظام سازی اقتصاد اسلامی را هدف خود قرار داده ایم و در کمیسیون مباحث علمی و مرزهای دانش در حوزه اقتصاد اسلامی را پیگیری می شود و از نظریه پردازی هم غافل نمی شویم. مباحث کاربردی و نظام سازی از یک سو و مباحث مرزهای دانش از سوی دیگر در محورهای کمیسیون اقتصاد اسلامی گنجانده می شود.

وی ادامه داد: مرکزیت کمیسیون اقتصاد اسلامی در دانشگاه تبریز قرار دارد و اعضای کمیسیون از حوزه علمیه قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع) فراخوان فرستادیم که بیشترین همکاری را با داشته اند. همچنین دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی و الزهراء(س) هم همکاری خوبی با ما انجام دادند.ما بعد از کنگره اول در هر سال یکی از جوایز را کسب کردیم و دکتر موسویان و دکتر درخشان جایزه ها را به دست آورند. ما از دیگر کشورها هم برای شرکت در کمیسیون اقتصاد اسلامی دعوت کردیم که جایزه هم کسب کردند.

وی به برگزاری کنگره علوم انسانی اسلامی اشاره کرد و گفت: این کنگره صرفا به دنبال ارائه گزارش عملکرد نیست بلکه می خواهد کار اساسی در زمینه مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه علوم انسانی انجام دهد. ایشان بارها گفتند علوم انسانی رایج در دانشگاه های ما علوم انسانی نیست که مورد نظر اسلام است بلکه علوم انسانی بر مبنای تفکر مادی است. ما برای تمدن سازی نوین اسلامی نیاز به تحول در علوم انسانی داریم و کنگره هم این موضوع را پیگیری می کند.

متفکرآزاد بیان کرد: رویکرد دیگر کنگره هم توجه به پژوهشگران جوان است. کنگره جوانانی که به مطالبات مقام معظم رهبری لبیک می گویند را شناسایی می کند تا در این عرصه فعالیت کنند. همچنین کنگره مرکز ایده پردازی و نوآوری دارد که ایده های جدید درباره علوم انسانی در آن ثبت می شود. بنابراین کنگره در همه کمیسیون ها کاری جدید و اساسی و هدف دار دارد که امیدواریم به اهداف مدنظرش برسد./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات