۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۵۳۰۲۳۵
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

مکمل بودن خون و پیام رمز ماندگاری قیام عاشورا

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در قیام امام حسین(ع) خون و پیام مکمل یکدیگر بودند، گفت: همین موضوع موجب ماندگاری قیام عاشورا شد و تبلغات دشمن با این دو عنصر در طول تاریخ برای همیشه خنثی و بی اثر ماند.
حجت الاسلام صمدی یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام صمدی یزدی، استاد حوزه علمیه قم امروز در شبستان امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که در قیام امام حسین(ع) خون و پیام مکمل یکدیگر بودند و همین موضوع موجب ماندگاری قیام عاشورا شد، گفت: دشمن با تبلیغات خود قصد داشت که واقعه شهادت امام حسین(ع) را نیز مانند سایر وقایع در طول تاریخ از اذهان و افکار مردم محو کند اما اهل بیت(ع) امام حسین و دختران و خواهران ایشان این نقشه شوم دشمن را خنثی کردند.

وی افزود: بانوان اصحاب امام حسین(ع) اگر چه به ظاهر اسیر دست دشمن بودند اما در حقیقت یک سازمان تشکیلاتی و تبلیغاتی بسیار قوی بودند که از هر فرصتی حتی کوتاه، بزرگترین استفاده را کرده و پیام عاشورا را به مردم منتقل می کردند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: اهل بیت(ع) پس از عاشورا فعالیت تبلیغی خود را در سه محور انجام دادند در ابتدا اقدام به معرفی اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) کرده و پس از آن پرده از چهره کریه و زشت بنی امیه و جنایات آنها برداشتند و در قدم سوم ظلمی را که بر اهل بیت(ع) شده بود را تبیین کردند.

استاد حوزه علمیه قم شهر کوفه و شام را مهم ترین مکان هایی عنوان کرد که اهل بیت(ع) در آن با افشارگری جنایت های یزید بیشترین اثر گذاری را داشتند و تبلیغ در این دو شهر به دلیل اوضاع و شرایط متفاوت بودند.

حجت الاسلام صمدی یزدی ادامه داد: از آن جایی که کوفه محل حکومت امام علی(ع) بود امام سجاد و حضرت زینب(س) به حسب شناخت مردم کمتر به معرفی اهل بیت(ع) اقدام کردند و بیشتر تبلیغات در کوفه بر محور سرزنش و بیان جنایاتی بود که سپاه یزید در کربلا مرتکب شدند و این موضوع در خطبه حضرت زینب(س) بسیار مشهود است که پس از بیان حمد خداوند و درود بر سول خدا(ص) شروع به سرزنش مردم کوفه می کنند.

وی با بیان این که محور سخنرانی امام سجاد(ع) نیز در کوفه به بیان جنایات اصحاب یزید ختم می شود و ایشان تنها در قالب یک جمله خود را به مردم معرفی می کنند، تصریح کرد: محور تبلیغی اهل بیت(ع) در شام متفاوت بود زیرا در شام از همان ابتدا بنی امیه حاکم بودند و پس از فتح شام خلیفه اول برادر معاویه را به عنوان حاکم شام قرار داد و پس از او معاویه حاکم شام شد به همین دلیل مردم شام با وجود تبلیغات گسترده بنی امیه علیه امام علی(ع) شناختی از ایشان نداشتند به همین دلیل در شام محور خطبه خوانی امام سجاد و حضرت زینب(س) و سایر اصحاب عاشورا بر محور معرفی جایگاه اهل بیت(ع) بود.

استاد حوزه علیمه قم ادامه داد: تبلیغات دشمن به حدی در شام گسترده بود که مردم شام امام علی(ع) را کافر دانسته و ایشان را لعن می کردند و تصور آنها بر این بود که حضرت رسول(ص) به جز بنی امیه قوم و خویش دیگری ندارد.

وی افزود: بنی امیه در شام امام علی(ع) را قاتل عثمان، قاتل عمار و ابوذر معرفی کرده و حتی بیان می کردند که امام علی(ع) توطئه قتل پیامبر(ص) را داشت که به خاطر وجود خلیفه اول موفق نشد و به همین دلیل مردم شام نسبت به امام علی(ع) کینه داشته و ایشان را لعن و نفرین می کردند.

استاد حوزه علیمه قم یادآور شد: یزید برای این که خون امام حسین(ع) را پایمال کند در کاخ خود مجلسی ترتیت داد تا برای همیشه کربلا را از اذهان مردم محو کند اما امام سجاد(ع) با خطبه ای که در بارگاه یزید خواندند و نیمی از آن  به بیان اوصاف امام علی(ع) و امام حسن و امام حسین(ع) اختصاص داشت برای همیشه یزید را رسوا کردند و برای همیشه نگرش مردم شام را نسبت به اهل بیت(ع) تغییر دادند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات