۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۵۳۰۱۶۴
آیت الله مظاهری:

تقید داشتن به ظواهر شرع فقر را از جامعه دور می کند

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: تقید داشتن به انجام واجباتی همچون نماز و روزه، سبب ریشه کن شدن فقر از جامعه خواهد شد؛ در اوقات نماز همه مکان ها باید تعطیل عمومی باشد به جز مساجد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: همه انسان ها به امتحانات خداوند مبتلا می شوند.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و پنجاه و پنجم سوره بقره که می فرماید«وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأمْوَالِ وَالأنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ» افزود: مضمون این آیه شریفه در آیات متعددی از قرآن با عبارات مختلف بیان شده است؛ این آیه شریفه بیان می دارد همه انسان از جمله پیامبران به امتحانات خداوند مبتلا می شده اند.

حضرت آیت الله مظاهری با توجه به آیاتی که تشریح کننده دوران رسالت پیامبران است، اظهار کرد: پیامبران گاهی با نمره عالی از امتحانات خداوند بیرون می آمدند و گاهی هم انتظار خداوند را برآورده نمی کردند؛ امتحانات الهی گاهی در نعمت ها است، گاهی در مصائب است و گاهی هم ممکن است در مواضع دیگر زندگی جریان داشته باشد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که ما خلق شده ایم تا به مقام عبودیت برسیم، اذعان کرد: خداوند اسباب رسیدن به هدف آفرینش را برای انسان فراهم کرده است، از جمله این اسباب رسولان الهی هستند که برای هر کدامشان مبلغانی نیز وجود داشته است.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: ارسال رسولان برای این است که بندگان خداوند به ظواهر شرعی مقید باشند، این تقید نخستین و مهم ترین امتحانی است که از سوی خداوند برای انسان ها در نظر گرفته شده است، تقید داشتن به انجام واجباتی همچون نماز و روزه، سبب ریشه کن شدن فقر از جامعه خواهد شد؛ در اوقات نماز همه مکان ها باید تعطیل عمومی باشد به جز مساجد.

وی افزود: پرورگار عالم انسان ها را به مستحبات نیز امتحان فرموده است؛ باید به نماز شب اهمیت بدهیم باید به هر شیوه ای که می توانیم به خلق خداوند خدمت کنیم، اگر در این زمینه فعال نباشیم و نمره خوبی نیاوریم، مصائب بر زندگی ما سرازیر می شوند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: گناه باید برای ما یک مصیبت باشد؛ تقید داشتن به ظواهر شرعی امتحانی است که خداوند از همه ملت ها و رسولانش گرفته است، این امتحانات برای ملت ها آسان بوده ولی برای رسولان بسیار سخت و طاقت فرسا بوده است؛ البته تکالیف الهی برای مسلمانان به برکت وجود پیامبر(ص) آسان در نظر گرفته شده است، برای ملت های قبل از پیامبر(ص) تکالیف ملت ها بسیار سخت تر از تکالیف مسلمانان بوده است؛ مثلاً توبه ها به سختی پذیرفته می شده اند ولی در دین اسلام خداوند این لطف را فرموده که توبه مسلمانان را به راحتی بپذیرد.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: افراد زیادی از علمای اسلام هستند که نمره عالی از امتحانات الهی به دست آورده اند؛ روزی حاج میرزا علی آقا شیرازی به حجره آیت الله مطهری آمده بودند که به دلایلی نماز شبشان قضا شد، شخصی می گفت خدمت ایشان رسیدم و دیدم ایشان در حال گریه هستند، عرض کردم چرا گریه می کنید، آقای شیرازی فرمودند، دیشب نماز شبم قضا شده است، گفتم، اشکالی ندارد قضای آن را به جای بیاورید، ایشان در پاسخ به من فرمودند معلوم نیست قضای نماز شب اثر آن را داشته باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید دوباره بر این که امتحانات رسولان الهی بسیار سخت بوده است، اظهار کرد: حضرت یونس(ع) از پیامبران الهی است که چون بدون اجازه خداوند از امتش فاصله گرفت، به مدت 7 شبانه روز در شکم ماهی گرفتار شد، سپس در آن جا توبه فرمود و خداوند از خطایش گذشت، مسأله بسیار عجیب این است که خداوند در آیه ای می فرماید اگر یونس(ع) توبه نمی کرد تا روز قیامت در شکم ماهی نگاهش می داشتیم.

وی در پایان با بیان این که حساب خواص از حساب عوام مردم جدا است، اذعان کرد: ما نیز باید در تقید داشتن به ظواهر شرعی توجه و نسبت به فرائض، مستحبات و محرمات دقت نظر بیشتری داشته باشیم./867/پ201/ب1

ارسال نظرات