۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۵۳۰۱۲۶
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

جمهوری اسلامی در موضوع استقلال کردستان عراق منفعل نبوده است

حجت الاسلام ذوالنور با بیان این که جمهوری اسلامی در قبال مسأله استقلال کردستان عراق نه منفعل بوده و نه غافل گیر شده است، گفت: اتفاقا جمهوری اسلامی از روز نخست فعال بوده تا این اتفاق نیفتد.
حجت الاسلام ذوالنوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در نشستی که با موضوع استقلال کردستان عراق در مدرسه علمیه حقانی برگزار شد، با بیان این که منطقه خاورمیانه مهد اقوام مختلف است، اظهار داشت: به همین جهت کشمکش های زیادی همواره در این منطقه وجود دارد.

وی افزود: نکته دیگر آن که ثروت های زیادی در این منطقه وجود دارد که دنیای استکبار برای به دست آوردن آن باید میان اقوام و مذاهب اختلاف ایجاد کند؛ امروز آمریکا راهبرد جدیدی را با عنوان جنگ درون تمدنی طراحی و اجرا کرد که تنها راه اجرای آن از طریق اختلاف های قومیتی و مذهبی ممکن است، یعنی جریان هایی به عنوان مزدور جهت دهی شوند تا اهداف آمریکا و استکبار جهانی را در منطقه اجرا کننند که داعش و جریان های تکفیری در همین راستا هستند.

آمریکا گسل های سیاسی و مذهبی را فعال می کند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که آمریکا از هر فرصتی برای تغییر آرامش و جغرافیای سیاسی منطقه استفاده می کند، ابراز داشت: بحث شیعه و سنی، عرب و غیرعرب، ترک و کرد و غیر آن گسل هایی هستند که استعداد فعال شدن دارند؛ آمریکا نیز گسل های سیاسی و مذهبی که منافعش اقتضاء کند را شناسایی و فعال می کند.

وی اضافه کرد: قدرت های بزرگ سلطه گر در جهت ایجاد منافع برای خود با این گسل ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم و آشکار و پنهان فعالیت می کنند که یکی از آنها گسل کردی است؛ ایران، عراق، ترکیه و سوریه نقاط کردنشین مشترکی دارند که در کنار هم قرار دارند یعنی غرب ایران، جنوب ترکیه، شرق سوریه و شمال عراق کرد هستند و در ایران نیز هر چه قدر به مرز کشور نزدیک می شویم غلظت بیشتری پیدا می کند و با توجه به مسائل مذهبی موجود در آن حساسیت ها بیشتر می شود.

حجت الاسلام ذوالنور تأکید کرد: البته در این موضوع یک نکته ای که به نفع جمهوری اسلامی است، این است که نژاد کرد اصالتا ایرانی است و به همین جهت علقه و دلبستگی بیشتری به ایران دارند و در گذشته نیز شدت اختلاف کردها با دولت های مرکزی در ایران کمتر از کشورهای دیگر بوده است.

بحث ایجاد کردستان بزرگ از گذشته مطرح بوده است

وی با بیان این که بحث ایجاد کردستان بزرگ و خود مختاری آن از گذشته دور مطرح بوده است، یادآور شد: عده ای همواره سعی می کردند این گسل را در ایران نیز فعال کنند ولی به برکت انقلاب اسلامی این مسأله ممکن نشد، از این رو استکبار جهانی از کشور ما مأیوس است، در ترکیه نیز فعلا مجالی ندارند، در سوریه هم زمینه مسأله به دلیل وجود جنگ های داخلی وجود ندارد از این رو می خواهند عراق را محور قرار دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: بحث استقلال کردستان از سه جهت حائز اهمیت است؛ نخست از حیث منطقه ای است که قطعا به سود هیچ کدام از چهار کشور نخواهد بود و تنها نفع آن را نظام استکباری جهان خواهد برد و به ضرر عراق بیش از سه کشور دیگر خواهد بود و حتی به ضرر خود کردها نیز است.

وی با تأکید بر این که شهرت طلبی بارزانی موجب ایجاد بزرگترین خیانت در عراق شد، ابراز داشت: در حال حاضر ایران مرزهای خود را بسته است، هیچ یک از چهار کشور نیز موافق این مسأله نیستند و هیچ راه ارتباط هوایی، زمینی و دریایی نیز نخواهند داشت و تنها انگیزه آنها از نظر منابع نفت است که 500 هزار بشکه نفت روزانه از اقلیم کردستان صادر می کردند ولی ایران امروز به راحتی جلوی ورود آنها را گرفته و ترکیه هم می تواند خط لوله نفت را ببندد.

حجت الاسلام ذوالنور ابراز داشت: کردها در عراق از نظر دفاعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی شرافتمندانه ای داشتند ولی بارزانی به ضرر آنها عمل کرد؛ نگاه دیگر به این مسأله از منظر منافع ملی است که دشمن می تواند گسل داخلی را با تلاش ضد انقلاب فعال کند، البته موفق نخواهند شد چراکه ما 42 هزار شهید از منطقه کردستان تقدیم انقلاب کرده ایم و با اهل بیت(ع) و انقلاب نیز برخورد خوبی داشته اند.

عوامل ایجاد موضوع استقلال کردستان عراق

وی با تصریح بر این که موضع جمهوری اسلامی در بحث استقلال کردستان شفاف است، یادآور شد: ایران با تمام قدرت در برابر آن می ایستند، چرا که این مسأله سال 2005 هم اتفاق افتاد و به همین دلایل متوقف شد؛ البته برای ایجاد این مسأله چهار عامل دخالت داشت، نخست وضعیت دولت مرکزی عراق است که اگر با تدبیر بهتری عمل می کرد شاید شاهد این موضوع نبودیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: علت دوم وضعیت داخلی ترکیه است چون بخش خصوصی این کشور در اقلیم کردستان 50 هزار میلیارد سرمایه گذاری کرده است و حدود 15 میلیارد دلار نیز بخش دولتی ترکیه سرمایه گذاری دارد، از این رو کردها احساس کردند با این تعاملی که دارند ترکیه با خود مختاری آنها مخالفتی نخواهد داشت و همین مسأله سران اقلیم را وسوسه کرد.

وی عنوان کرد: عامل سوم شرایطی است که در رهبری کردی عراق وجود دارد، چراکه در این کشور اتحادیه میهنی با رهبری جلال طالبانی و اتحادیه پارتی توسط بارزانی حضور داشتند، طالبانی واقع بین تر بود و وساطت جمهوری اسلامی هم در مسائل کردستان عراق کارساز واقع می شد ولی بارزانی بیشتر خط خود را از بیرون منطقه می گیرد و با ایران هم تاکتیکی عمل می کند و در حقیقت آدمی ابن الوقت، منفعت طلب و غیر قابل پیش بینی است.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان این که با مریضی طالبانی و خارج شدن او از دور سیاست، بارزانی رقیبی در مقابل خودش نمی بیند، خاطرنشان کرد: احزاب سیاسی کرد نیز همه در بحث استقلال از ته دل راضی هستند ولی معتقد بودند که امکان این مسأله وجود ندارد ولی بارزانی با صراحت در این مسأله ورود پیدا کرده است.

نهادهای داخلی ایران در بحث استقلال عراق هم عقیده هستند

وی عنوان داشت: این که برخی می گویند چرا جمهوری اسلامی کاری نکرد باید بگوییم ما نه منفعل بودیم و نه غافل گیر شدیم، اتفاقا جمهوری اسلامی از روز نخست فعال بوده تا این اتفاق نیفتد و اطلاع داریم که دستگاه های مختلف کشور در این موضوع کاملا فعال بودند ولی به هرحال افتاقی است که پیش آمده و مهم مدیریت مراحل بعدی است؛ نکته امیدوار کننده هفکری و همدلی نهادهای مختلف کشور در این مسأله است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر این که نباید اسرائیل دوم در منطقه شکل بگیرد، خاطرنشان ساخت: این اتفاق نامیمون قطعا منشأ بی ثباتی در منطقه خواهد شد و به همین دلیل باید همه نهادهای داخلی و بین المللی تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا از پیشروی این مسأله جلوگیری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برجام و بدعهدی آمریکا نیز اشاره کرد و عنوان داشت: حتی سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی که تحت تأثیر نظام سلطه هستند نیز اعتراف کرده اند که ایران در مسیر برجام تخطی نکرده و 200 نفر از نمایندگان مجلس آمریکا نیز به این موضوع اذعان کرده اند.

حجت الاسلام ذوالنور ابراز داشت: اگر آمریکا از برجام خارج نشود و کژدار  و مریض جلو برود کشنده است ولی اگر بیرون برود و به دیگران هم کاری نداشته باشد بهترین حالت اتفاق خواهد افتاد که قطعا این کار را نخواهد کرد و حالت دیگر آن است که آمریکا می رود تا سر برجام را زیر آب کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که امروز شبکه بانکی دنیا در اختیار آمریکا است، گفت: آمریکا قوانین برون مرزی برای فشار بر کشورهای دیگر دارد و می تواند سایه تحریم را بر آنها نیز حفظ کند، بنابراین کشورهای دیگر نیز با آمریکا همراهی خواهند کرد، بنابراین ما یا باید بسوزیم و بسازیم و تحریم ها نیز برداشته نشده است، چراکه تضمینی در برجام نگرفته ایم و اگر بیرون هم برویم مثل اول می شویم منتها با این تفاوت که امروز دیگر هیچ چیز در دست نداریم./1330/۲۰۱/ح

ارسال نظرات