۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۵۱۸۴۸۵
تکرار/ رییس ستاد کنگره شهدای روحانی در گفت وگو با رسا:

طلاب رزمنده، انقلابی تمام عیار هستند/ مستند شهدای روحانی تولید می شود

رییس ستاد کنگره شهدای روحانی طلاب رزمنده را انقلابی تمام عیار دانست و برنامه های این ستاد را به منظور تحقق حوزه انقلابی و تقویت تفکر و روحیه بسیجی در حوزه ها تشریح کرد.
مصاحبه رسا با حجت الاسلام منصوری مصاحبه رسا با حجت الاسلام منصوری مصاحبه رسا با حجت الاسلام منصوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در یک روز گرم تابستان مردادماه میهمان حجت الاسلام منصوری رییس ستاد کنگره شهدای روحانی سراسر کشور در ساختمان مرکزی این ستاد در شهر تهران بودیم. به گرمی از ما استقبال کرد و تقریبا یک نیم روز را به صورت کامل به ما اختصاص داد.

دفتر محل کارش بسیار ساده است، همین سادگی بیشتر جذب مان می کند، زیبا و دلنشین سخن می گوید، از مظلومیت شهدا، جانبازان و رزمندگان طلبه و روحانی می گوید و تاکید می کند به رغم کارها و فعالیت هایی که انجام شده هنوز نتوانسته ایم مظلومیت این عزیزان را رفع کنیم.

از تهیه بانک جامع اطلاعاتی از شهدای روحانی خبر می دهد، در عین حال که آماری به ما ارائه می کند تاکید دارد که این آمار را منتشر نکنیم تا تدوین نهایی آن انجام شود.

حجت الاسلام منصوری تاکید می کند که روحانیت به نسبت به جمعیتش در دوران دفاع مقدس بیشترین شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده و اشاره می کند که بیش از سی محور و موضوع احصا شده که بیانگر نقش های مختلف روحانیت در دفاع مقدس بوده است.

از آماده شدن مقدمات برگزاری کنگره سراسری شهدای روحانی سراسر کشور خبر می دهد و اعلام می کند در حاشیه برگزاری این کنگره آثار متعددی درباره شهدای حوزه و روحانیت منتشر و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

آنچه می خوانید مشروح گفت وگوی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با رییس ستاد کنگره شهدای روحانی است.

رسا ـ تشکر می کنیم از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، برای شروع سخن و مصاحبه قدری درباره فعالیت ها، اهداف و کارکردهای ستاد کنگره شهدای روحانی توضیحاتی را بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم؛ در ابتدا یاد و خاطره همه شهدا بویژه شهدای مظلوم روحانیت را گرامی می داریم. در پاسخ به سؤال حضرتعالی باید عرض کنم کنگره شهدای روحانی که قدمت هفده ساله دارد در آن برهه با توجه به این که آمار شهدای روحانی به نسبت به سایر اقشار رقم بالایی بود و متاسفانه کسی متولی و متصدی امر نبود، دوستان در تیپ امام صادق(ع) که یک مجموعه آخوندی و طلبگی بود و احساس می شد بهترین جایی که می تواند جرقه آن زده شود، همین تیپ است، یک کار نویی انجام شد که سابقه نداشت.

مسلما در کارهای نو و احداثی آزمون و خطا باید کرد چراکه این قبیل کارها مشکلات خاص خود را دارد؛ دوستان بزرگوار بحث جمع آوری آمار شهدا را آغاز کردند، بعد از این که آمار جمع شد در خصوص اطلاعات، مدارک و اسناد شهدای روحانی که کار بسیار سختی اقداماتی انجام شد، در عین حال دوستان تلاش کردند و این کار انجام شد.

بعد از هفده سال امروز ما شاهد کتاب های متعددی در خصوص زندگی نامه، خاطرات و وصایای شهدای روحانی و آثار تصویری خوب، فیلم های سینمایی، مستند، کلیپ و تیزرها هستیم و خوشختانه در این زمینه فعالیت ها و اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

در این مدت شاهد برگزاری یادوارده های شهدای مدارس علمیه، شهدای روحانی استان ها و شهدای طلبه و روحانی شهرها بودیم. از سی و یک استان تنها دو استان یادواره آن برگزار نشده، یکی استان قم و دیگری تهران که هر دو مرکزیت و محوریت دارند و ان شاءالله تا پایان سال این دو استان مهم نیز کنگره خود را برگزار خواهند کرد.

الحمدلله با برگزاری یادواره های استانی شهدای روحانی 29 استان آثار بسیار خوبی از خود به جای گذاشته اند، هر استان کتاب داشته، مصاحبه داشته، از تمام خانواده های شهدا سرکشی به عمل آمده و استان ها عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته اند.

امروز کنگره شهدای روحانی و طلبه افتخار می کند که می تواند پیام شهدای روحانی را به نسل حاضر منتقل کند و از همه مهم تر بتواند یک منبع و مرجعی را تهیه کند که آیندگان از این منبع و مرجع حداکثر استفاده را ببرند.

بعد از این که متوجه شدیم حضرت امام و رهبر معظم انقلاب نسبت به روحانیت عنایت ویژه دارند، همین الان صحبت های امام و رهبری را مرور می کنیم در می یابیم که این بزرگواران توجه می دادند به امثال ما که حداکثر تلاش خود را بکنید تا هر کجا نام شهید روحانی است بهترین ها را انجام دهید.

رسا ـ روحانیت و حوزه در جامعه ما مظلوم هستند، در این بین ایثارگران و شهدا و جانبازان روحانی ما مظلومیت مضاعف دارند؛ البته با فعالیت ها و اقداماتی که از سوی نهادهای مختلف مانند ستاد کنگره شهدای روحانی صورت گرفته قدری از این مظلومیت کاسته شده اما همچنان این مظلومیت وجود دارد؛ بفرمایید روحانیت در دفاع مقدس نقش شان چه بوده و ستاد چه فعالیت هایی را در تبیین این نقش ایفا کرده است؟

همان گونه که استحضار دارید یکی از ابواب فقهی و یکی از تاکیدات قرآنی ما جهاد فی سبیل الله است، جهاد مقوله ای است که تبیین آن بسیار سخت است، بویژه در عرصه عمل، روحانیت یکی از وظایف ذاتی آن تبیین ابواب فقهی و مسائل مربوط به جهاد و امر به معروف و نهی از منکر است.

روحانیت در این عرصه وقتی دفاع مقدس اتفاق افتاد لازم بود این باب شرعی را برای مردم تبیین کنند، در پشت جبهه به خوبی این تبیین توسط روحانیت انجام شد و مردم نسبت به این امر مهم و البته سخت به خوبی روشن شدند و ما شاهد حضور گسترده رزمندگان در دفاع مقدس بودیم و شاهد هزاران شهید و جانباز بودیم و این نبود مگر این که روحانیت در مساجد و پایگاه های فرهنگی جوانان را نسبت به این فریضه توجیه کردند.

و بعد از آن حضور خود روحانیت در دفاع مقدس بود؛ این گونه نبود که طلاب به مردم بگویند بروید، بلکه خودشان در صحنه حاضر شدند، یکی از بزرگان فرمودند طلبه ها به جبهه ها رفتند و به دیگران گفتند بیاید و این خود تبلیغ دفاع بود و شاهد حضور پر رنگ مردم در دفاع مقدس بودیم.

ما بیش از سی نقش و موضوع و عنوان را احصا کردیم که روحانیت به عنوان فرمانده قرارگاه، فرمانده لشکر، فرمانده گروهان، دسته، پشتیبانی، غواص و سایر نقش ها در دفاع مقدس ایفای نقش کرده است. بیش از هفتاد غواص شهید را تقدیم کردیم، این یک کار تخصصی است در دفاع مقدس، آرپی چی زن داشته ایم؛ بنابراین روحانیت هم کار رزمی انجام می داد و هم کار تبلیغی انجام می داد و بحمدلله روحانیت نقش خود را به خوبی در این زمینه انجام داد.

ما به عنوان ستاد کنگره شهدای روحانی دنبال تبیین این نقش هستیم که روحانیت در دفاع مقدس تنها کار آخوندی صرف انجام نداد بلکه الگوی عملی در دفاع مقدس بود.

رسا ـ یکی از تاکیدات مهم رهبر معظم انقلاب لزوم انقلابی ماندن حوزه های علمیه بود؛ حضرت آقا در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه که در آخرین روزهای سال 94 انجام شد، نسبت به تضعیف تفکر و روحیه انقلابی در حوزه های علمیه هشدار دادند؛ اساسا چه نیازی است طلاب، اساتید و حوزه های ما انقلابی باشند و انقلابی بمانند؟

در پاسخ به سؤال حضرتعالی باید عرض کنم بعد از هزار و چهارصد و اندی سال که از حرکت پیامبرگرامی اسلامی گذشته انقلاب هایی صورت گرفت، اما هیچ انقلابی نتوانست موفق شود تا این که انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام رضوان الله علیه بوجود آمد.

حضرت امام به این نکته تاکید خاصی داشتند، از مسؤولان، مردم و شهدا تشکر کردند، نکته ای که می خواهم عرض کنم این است که آنچه نظام اسلامی را به پیروزی رساند، بدون شک روحیه انقلابی بود. جوان، روحانیت و دانشگاهی ما یکپارچه انقلابی و متحد شدند و در نتیجه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

برای استمرار انقلاب و نظام نیاز است تا این روحیه انقلابی باقی بماند، اینجا یک سؤال باقی می ماند که چه کسانی این روحیه انقلابی را به وجود آوردند، بلا شک هر منصفی قضاوت خواهد کرد که حضرت امام که استاد و الگوی تمام روحانیان و شاگردان امام صادق و حتی بسیاری از مراجع بودند و روحانیت این روحیه را داشتند، هر کدام سفیری برای تبلیغ و ترویج و استمرار نظام بودند، روحانیت این روحیه انقلابی را داشت.

بحمدلله امروز بعد از گذشت بیس از سی و هفت سال این استمرار وجود دارد؛ اما به هر حال احساس خطر شد، حضرت آقا دیدند خلاء ها و روزنه هایی ایجاد شد که دشمن از آن شروع به سوء استفاده کرد و آن خلاءها متاسفانه در مرکزیت حوزه ایجاد شد.

همان گونه که حوزه علمیه انقلابی می توانست و می تواند این حرکت را تضمین کند و پیش ببرد و به نتیجه برساند، اگر این مرکز مریض و  دچار خلاء شود و نفوذ در آن ایجاد گردد و روحیه انقلابی از آن گرفته شود یقینا کار به اتمام نخواهد رسید؛ لذا دشمن تمام هم و غمش این است که این مرکز را مورد هجمه قرار دهد.

حضرت آقا نسبت به حفظ روحیه انقلابی نه تنها در حوزه های علمیه بلکه در همه ارگان ها تاکید دارند و بیانات صریحی هم در این باره دارند که تامل در آن را به همه بویژه طلاب عزیز توصیه می کنیم.

اگر مراکزی مثل کنگره شهدای روحانی که سرمایه بسیار خوبی دارند این سرمایه را بتوانند حفظ و منتقل کنند، این روحیه انقلابی در حوزه های علمیه حفظ و تقویت خواهد شد و از بین نخواهد رفت.

اگر بتوانیم شهدا را به خوبی معرفی کنیم، پیام شان را برسانیم، منتهی امروز ذائقه همه و حتی طلاب عوض شده لذا باید بر اساس ذائقه ها تغذیه را به آنها برسانیم.

ما طلاب علوم دینی باید با قلم روز و کارهای فرهنگی این روحیه را حفظ کنیم تا این نظام را به صاحب اصلی آن تحویل دهیم.

آیا ستاد کنگره شهدای طلبه و روحانی برای انقلابی ماندن حوزه های علمیه رسالتی را برای خودش تعریف کرده، آیا اصلا لازم می دانید در این حوزه ورود کنید، اگر ورود و برنامه ای داشتید خوشحال می شویم بشنویم.

یکی از اهداف کنگره همین است، ما طلاب جبهه ای را طلاب انقلابی تمام عیار می دانیم، اگر بخواهیم طلبه انقلابی ناب را مثال بزینم، همین طلاب رزمنده هستند که در دفاع مقدس رفتند، لبیک گفتند و جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و به شهادت رسیدند.

نهایت اخلاص و ایثار و انقلابی گری در وجود طلاب شهید ما است، امروز یکی از اهداف ما این است که بتوانیم شهدا را معرفی کنیم، ما با حوزه های علمیه و مرکزیت آن در ارتباط هستیم، به مرکزیت حوزه پیشنهاداتی داشتیم، خدمت آقایان عرض کردیم پایان نامه هایی که می نویسند در ارتباط با زندگی شهدای روحانی باشد.

پیشنهاد دادیم هر حجره ای به نام طلبه شهیدی نامگذاری شود تا طلاب بیش از پیش با نام و یاد و روحیات شهیدان آشنا شوند، وصیت نامه و توصیه های شهید را بخوانند نتیجه این خواهد شد که طلاب با روحیه انقلابی شهید زندگی خواهند کرد و باقی خواهند ماند. یکی از اهداف ما تزریق روحیه انقلابی به جامعه حوزوی است.

رسا ـ یکی از پیش نیازهای تحقق حوزه انقلابی ترویج تفکر بسیجی در بین روحانیت است، راهکار عملی ترویج این تفکر جهادی در بین طلاب چیست؟ به نظر شما آیا طلبه های ما قدری از این روحیه فاصله نگرفته اند؟

یقینا فاصله ایجاد شده که حضرت آقا این مساله را به عنوان یک دغدغه در سال 94 مطرح کردند و تا الان در بسیاری از جلساتی که با مراکز علمی و دانشگاهی داشته و دارند تاکید دارند که سعی کنید این روحیه را تقویت کنید و اجازه ندهید تضعیف شود.

شرایط  بسیار حساس است، دشمن به شدت در فضای فرهنگی کار می کند، ایجاد شبهات و بمباران دارد، یقینا حوزه ها و طلاب جوان هدف این اقدامات و تصمیم دشمن هستند.

بدون شک این هجمه تاثیری در روحیات طلبه های ما داشته است، لذا ما باید بتوانیم مثل زمان جنگ که رزمندگان ما کار آفندی انجام می دانند در حوزه جنگ نرم کار ما باید آفندی باشد. شبهات را بررسی کنیم، طلاب به صورت ویژه ضعف هایی که وجود دارد را شناسایی کنند و دستورالعمل ها برای هر استانی را بومی سازی کنیم.

امروز طلاب جوان ما نیاز به مراقبت دارند، جاهایی مثل کنگره شهدا، بخش ایثارگان، بسیج طلاب و دیگر مراکز و نهادها باید دست به دست هم دهند و کمک کنند این عقب گرد و ضعف را جبران کنند.

رسا ـ در سال جاری چه برنامه ها و ماموریت هایی را پیش بینی کردید که انجام دهید؟

کنگره کارهای زیربنایی خود را انجام داده است و به تدریج کارهای روبنایی را انجام می دهیم؛ جمع آوری آمار، آثار، اطلاعات و شناسایی هم مباحثه های های طلاب شهید، اساتید، سرکشی از خانواده شهدای معظم، جمع آوری وصایا، ارتباط با مراکز اعزام طلاب و موارد دیگر انجام شده است.

کار تدوین این اطلاعات و آثار را در مرحله دوم شروع کردیم که رو به اتمام است، تدوین زندگی نامه شهدای روحانی را امسال در دستور کار داریم که تا الان بیش از دوازده هزار صفحه مطلب نوشته شده که در آینده در قالب حداقل بیست جلد کتاب چاپ و عرضه خواهد شد.

بعد از چاپ کتاب، بحث تدوین فیلم را داریم، فیلم مستند از شهدای شاخص روحانی را در دستور کار داریم؛ استارت یک حلقه فیلم جامع در باره شهدای روحانی زده است، تدوین کتاب های موضوعی درباره شهدای روحانی را در دستور کار داریم که بیش از یازده جلد شامل ولایت مداری، امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و موارد دیگر را در بر می گیرد. از همه مهم تر تکمیل یادوارده های شهدای روحانی استان ها که همان طور که عرض کردم دو استان تکمیل نکرده اند.

انجام مقدمات برگزاری کنگره ملی شهدای روحانی را امسال در دست اقدام داریم، مقدماتی و تمهیداتی را صورت داده ایم که حداکثر سال 97 این کنگره را با حضور علما و شخصیت های برجسته حوزوی و کشوری برگزار خواهیم کرد. طبیعتا برگزاری چنین کنگره عظیمی نیاز به الزامات قبل، حین و بعد از کنگره را دارد که در حال برنامه ریزی هستیم.

رسا ـ تشکر می کنیم از فرصتی که حضرتعالی در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، اگر در پایان نکته و سخنی دارید بفرمایید.

تشکر می کنم از همه عزیزانی که پیام مظلومیت شهدای روحانی را به خوبی منعکس می کنند؛ از عزیزان خبرگزاری رسا که در طول چند سال گذشته با ستاد کنگره شهدای روحانی همکاری بسیار خوبی را داشته اند سپاسگزارم. شما سهم بسزایی در انتقال این فرهنگ و پیام دارید و از شما تشکر می کنیم و امیدواریم در رسالتی که عهده دار هستید بتوانید بیش از پیش موفق باشید. /924/گ۴۰۲/ج

گفت وگو از حسین عجمی و سیدمحمدرضا میرقادری

ارسال نظرات