۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۵۱۸۱۶۶
آیت‌الله ایمانی:

حج عبادتی آمیخته با سیاست و حکومت‌داری است

آیت‌الله ایمانی گفت: مسأله حج از عباداتی است که آمیخته با سیاست و حکومت‌داری است و نمی‌توان آن را به عنوان یک عمل عبادی صرف نگاه کرد.
آیت الله ایمانی

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز گفت: مسأله حج از عباداتی است که آمیخته با سیاست و حکومت‌داری است و نمی‌توان آن را به عنوان یک عمل عبادی صرف نگاه کرد.

وی با بیان اینکه همه عبادت‌ها برای اثربخشی نیاز به تکرار دارند تصریح کرد: تأثیر حج در ساخت و ساز فردی آنقدر موثر و فراوان است که برخلاف دیگر عبادات، یک‌بار در عمر هر فرد، می‌تواند گذشته یک مسلمان را اصلاح و آینده او را بیمه کند که این نشان‌دهنده عظمت حج در حرکت فردی است.

نماینده ولی فقیه در فارس به اجتماعی بودن حج هم اشاره کرد و گفت: در حرکت اجتماعی بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان جهان در یک ایام معین و حتی روز و ساعت مشخص در یک نقطه معین به نام عرفات اجتماع می‌کنند که اهمیت سیاسی این عمل را نشان می‌دهد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در حج، اسلام همه مسلمانان را دعوت کرده که آنها که قدرت دارند، برای حج حرکت کنند و کنار هم باشند و با مسائل و مشکلات هم آشنا شوند و ارتباطشان با هم زیاد شود تا بتوانند با همدیگر دادوستد فکری داشته و در جریان مسائل اجتماعی جهان اسلام قرار گیرند.

آیت‌الله ایمانی حج را یک فریضه و تکلیف دانست که امام راحل هم نسبت به اجرای آن حساسیت فراوان داشتند و همه مسؤولان و رهبر معظم انقلاب هم نسبت به جریان صحیح آن تلاش می‌کنند.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری تأکید کرد: حج طبعا باید با مناسک ابراهیم خلیل یعنی برائت از مشرکین و کفار همراه باشد که اگر نباشد، حج به یک عمل توخالی و ظاهری تبدیل می‌شود.

به گفته وی، حج پیوند با ولایت و امامت و رهبری است؛ چراکه منادی حج، ابراهیم خلیل و بعد از او پیامبر گرامی اسلام بوده‌اند و پس از آن، هرسال امام عصر متولی آن است.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه صاحب حج در زمان ما امام عصر(عج) است تصریح کرد: طبعا در زمان غیبت و برای ما، ولی امر مسلمین مسؤولیت دارد که ایشان اعزام حجاج و مدیریت این کار را به عهده افراد خاصی قرار داده که باید به نحو احسن انجام دهند.

امام جمعه شیراز ولایی بودن حج را در ارتباط با رهبری و مسأله امامت دانست و تصریح کرد: کدام مسأله امروز برای اصلاح جوامع از مسأله امامت و رهبری مهمتر است؟

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر اینکه بلای دنیای امروز مسأله رهبری در جهان است اظهار داشت: آمریکا و اروپا و سایر کشورهای دنیا مشکلشان رهبری است وگرنه مسلمانان که خودشان آماده فداکاری و ازخودگذشتگی هستند. این رهبران ناشایاست هستند که راه مردم را کج و مسیر را به راه غلط منحرف کردند./825/ت301/ب۱

 

 

ارسال نظرات