۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۴۹۷۹۵۹

ترجمه شرح چهل حدیث علوی در یک اثر

انتشارات طلوع مهر، نخستین مجموعه مهارت‌های زندگی را با عنوان «عطر ولایت» منتشر کرده است.
کتاب ‌« «عطر ولایت»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات طلوع مهر، نخستین مجموعه مهارت‌های زندگی را با عنوان «عطر ولایت» به تدوین حجت الاسلام حسنی احمدی شاهرودی منتشر کرده است.

حجت الاسلام احمدی شاهرودی در پیشگفتار این کتاب درباره تدوین مجموعه مهارت‌های زندگی چنین می‌نویسد:

«روح انسان نیازمند به غذا است؛ ولی غذای روح با غذای جسم متفاوت است و غذای روح، چیزی است که به انسان نشاط و انگیزه بدهد و او را از غفلت برهاند؛ با خدا مرتبط سازد و این غذای روح همان پند است که دل را زنده می‌سازد.

از مؤثرترین پندها، کلمات پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) است که بهترین پند برای زندگی می‌باشد و دلها مرده و قلوب پژمرده و افسرده را با صفا و با طراوت می‌نماید.

آنها که از آغاز ولادت تا انجام شهادت هموراه مورد توجه جهانیان بوده و هیچ نقطه تاریک در سراسر حیات پر بارشان وجود نداشت. کردار آنان شاخه‌ای از شجره طوبای ایمان است و سخنان آنان، قلوب را به ریاض قدس سوق می دهد و نفوس را به مجالس انس می‌کشاند.

مجموعه‌ای که در دسترس خوانندگان عزیر قرار می‌گیرد؛ گلچینی از احادیث با ترجمه و روان شرح است که نخستین بار در ایام تدریس در حوزه علمیه قم و مراکز تبلیغ استفاده شد و اکنون مجموعه آن احادیث به خامه طبع آراسته گردید.

از آنجا که از مجموعه این احادیث در این کتاب، جان معطر می‌شود به عطر دل‌انگیز ولایت، این کتاب به نام «عطر ولاینت نامگذاری شده است.»

نویسنده در این کتاب چهل حدیث و گفتار از حضرت امیرالمؤمنان علیه السلام ترجمه شرح داده است.

«اصلاح اقتصاد»، «غصب»، «ریا»، «بهداشت جسم و روان از دیدگاه اسلام»، «دنیای ممدوح و مذموم»، «فلسفه تلخی و ناگوارهای چیست»، «غفلت»، «خوشرویی»، «نشانه‌های جاهل»، «مشورت»، «غیبت»، «حیاء»، «دعا»، «انفاق»، «وفای به عهد»، «خانه، محیط تفاهم و همکاری»، «رابطه گناه و قطع روزی»، «مهمان(هدیه آسمانی)»، «توکل»، «همسایه» از عنوان‌های حدیث‌هایی است که نویسنده آنها در این کتاب شرح داده شده است.

همچنین حجت السلام احمدی شاهرودی در ادامه ترجمه و شرح سخنان امام علی(ع) به بررسی موضوع‌های: «پرسش و نقد»، «نماز»، «جایگاه علم در اسلام»، «مدیریت در زمان»، «قناعت»، «مسجد»، «محیط زیست»، «معاد»، «شفاعت»، «رزق و روزی»، «عفت سرمایه‌ای بزرگ»، «فقر»،‌«خطر دروغ»، «روزه»، «سه نشانه مؤمن»، «انتخاب شغل مناسب»، «کار در اسلام»، «قرآن»، «ضیافت الهی» پرداخته است.

نگارنده در صفحه ۷ در شرح حدیث علوی با عنوان «اصلاح اقتصاد» می‌نویسد:

«حضرت علی(ع) فرمود: تجارت و معامله بدون آشنایی با فقه اسلام، آلودگی به ربا می‌آورد.

اسلام در آیات و روایات، کارهایی را سبب رشد اقتصاد در خانواده و در جامعه بیان نموده؛ بنابراین همراه با تلاش در زندگی؛ داشتن اخلاق نیک در خانواده، صدقه پنهانی، انفاق، صله رحم سبب رشد اقتصادی خواهد بود و کارهایی هم مانع رشد اقتصادی می شوند: ربا، ظلم، دروغ، حرص زدن.

ربا از عناصری است که در نگرش اقتصاد معاصر، عامل رشد اقتصادی به شمار می‌رود، در حالی که از دیدگاه اسلام عامل عقب‌ماندگی و نابودی پایان اقتصاد فرد و جامعه است. ربا از یک سو بستر رشد بیکاری، مفت‌خواری و کاهش سرمایه‌گذاری تولید و تجارت را فراهم می‌سازد و از سوی دیگر شرایط زندگی افرادی که ملزم به پرداخت ربا هستند، روز بی روز بدتر می شود و قدرت خرید و مصرف آنان کاهش می‌یابد. در نتیجه، رکود اقتصادی چهره زشت خود را نشان می‌دهد. هرگونه سرمایه گذاری یا تولید یا توزیع یا مصرف باید در چهار چوب دستورات دینی باشد.»

 نویسنده در ادامه این مطلب به تفاوت‌های نظام اقتصادی غرب و اسلام اشاره می‌کند و می‌نویسد:

«نظام اقتصادی جهان که مبتنی بر نظام سرمایهداری است، در حال فروپاشی می‌باشد. نظام سرمایه‌داری غرب دولت‌ها را در دست افراد خاص قرار داده و به سوی منحنی خاصی که در آن فقرا فقیرتر می‌شوند، سوق می‌دهد؛ در حالی که این، همان آسیب است که نظام سوسیالیسم شرق را از هم پاشید و اسلام برای این سه اصل مهم (فقر ـ ثروت ـ توزیع) برنامه جامع و علمی ارائه داده است که با استفاده از آیات و روایات می‌شود، به آنها دست یافت و به مدیریت اقتصادی جامعه پرداخت.»

درباره نویسنده:

حجت الاسلام حسین احمدی شاهرودی استاد سطوح عالی حوزه است که در رشته‌های روانشناسی، اقتصاد فقه خانواده و مسال عقلی (منطق، فلسفه) و مباحث علم اصول صاحب نظر است.

وی تاکنون آثار مختلفی نوشته است که مجموعه هفت جلدی مهارت‌های زندگی با عنوان‌های «عطر ولایت»، «عطر نبوی»، «عطر علوی»، «عطر فاطمی»، «عطر حسنی»، «عطر حسینی»، «عطر سجادی» و همچنین شرح المنطق، شرح جواهر البلاغه و شرح اصول فقه از آثار وی است.

 گفتنی است، انتشارات طلوع مهر، نخستین جلد مجموعه مهارت‌های زندگی با نام «عطر ولایت» را در قطع رقعی، با شمارگان ۲۰۰۰  نسخه در ۱۶۸  صفحه، به قمیت ۲۸۰۰  تومان در سال ۱۳۸۹ منتشر کرده است./۹۹۸/ن۶۰۱/ش

ارسال نظرات