۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۵
کد خبر: ۴۹۴۵۸۸
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه:

راز عشق و علاقه پیروان دیگر ادیان به امام حسین

حجت الاسلام هشترودی اظهار داشت: در جمع مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان هستند کسانی که مرید امام حسین(ع) اند و در ایام محرم عزاداری می کنند. به عبارت دیگر، چون سیره امام حسین(ع) بر اساس فطرت انسانی است اگر شناخته شود، مردم جهان به آن گرویده می شوند.
کربلا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سیدطه موسوی هشترودی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت فرا رسیدن سوم شعبان المعظم، سالروز ولادت باسعادت امام حسین(ع) با بیان اینکه در طول و عرض تاریخ، هیچ جریان فکری و هیچ مکتب اندیشه ای مانند مکتب عاشورا و حرکت سیدالشهداء(ع)، برجستگی ندارد، اظهار کرد: وجود مقدس امام حسین(ع) و سیره عملی آن حضرت(ع) در این مساله نهفته است که آن امام بزرگوار(ع) ضمن مقید بودن به احکام و شرایع الهی و تدین به دین مقدس اسلام و پیروی از نبی مکرم(ص) و قرآن؛ منجر به جریان عملی عاشورا شد و حماسه کربلا را آفرید.

وی ادامه داد: مبنای وجود کربلا و اندیشه عملی امام حسین(ع)، عمل به دین و اطاعت از قرآن و نبی مکرم اسلام(ص) است، نه اینکه امام حسین(ع) فقط یک امام منصوب از سوی خدا باشد و مامور به انجام اموری شود و این سیره عملی از حضرت(ع) به دلیل آن انتساب سر زده باشد بلکه در اندیشه دینی، موضوع مقابله با ظلم، استکبار، مبارزه با جهل و نادانی و گمراهی امت جزو وظایف هر انسان و به ویژه رهبران هر جامعه ای است.

موسوی هشترودی تصریح کرد: امام حسین(ع) در عمل نشان دادند که نه تنها باید در برابر ظلم ایستادگی کرد و زیر یوغ استعمار و استبداد نرفت بلکه باید در راه خدا با ظلم جنگید. از اینجا می توانیم متوجه شویم که وقتی یزید ملعون دستور داد که امام(ع) را در مدینه مجاب کنند تا با حکومت ظالم و فاسد یزید بیعت کند، حضرت سیدالشهداء(ع) سرباز زدند و چندین مرتبه این امر اتفاق افتاد و حتی افرادی به بهانه عافیت طلبی نزد حضرت(ع) آمده و عرض کردند: یابن علی(ع)! اگر بیعت کنی، شر بزرگی را دفع کردی و عافیت دنیا و آخرت را برای خود و خاندانت خواهی داشت، اما امام حسین(ع) فرمودند: «همچون منی با چون او (یزید) بیعت نمی کند.».

این محقق تاریخ اسلام در ادامه بیان کرد: بنابراین، حرکت امام حسین(ع) به این معنا نبود که لشکر جمع کرده و به کربلا بروند و بعد از اینکه از جنگ فارغ شدند به فکر تشکیل حکومت بیفتند بلکه ایشان در مکه نیز سیر آگاه سازی  مردم را داشتند. نقل است: حضرت سیدالشهدا(ع) نبی مکرم اسلام(ص) را در خواب دیدند و وقتی که بیدار شدند، حالشان دگرگون بود؛ حضرت علی اکبر(ع) می پرسند: چرا ناراحت هستید؟ حضرت(ع) می فرمایند: «جدم را در خواب مشاهده کردم و به من وعده داد که به سوی ما بشتاب و این خواب مرا متالم کرده است»، حضرت علی اکبر(ع) پرسیدند: «آیا ما به حق نیستیم که در این راه حرکت می کنیم؟» امام حسین(ع) فرمودند: «ما بر حق هستیم»، حضرت علی اکبر(ع) گفت: «پس چه باکی از مرگ در راه خدا؟!» و حضرت(ع) فرمودند: «مرحبا به تو فرزندم».

وی ادامه داد: در سیره عملی امام حسین(ع) برای رسیدن به حق و مباررزه با  ظلم چون حرکت برای حقانیت و رسیدن به حق و مبارزه با گمراهی است باید این اتفاق بیفتد، لذا اباعبدالله الحسین(ع) فرمودند: «هیهات من الذله» و در جای دیگر فرمودند: «ای شمشیرها اگر دین پیامبر(ص) باقی نمی ماند مگر با کشته شدن من، پس مرا در بر بگیرید». پس امام حسین(ع) آمادگی ذاتی برای فدا شدن در راه دین را داشت و زیر بار ظلم نرفتن، اندیشه و تفکر حضرت(ع) بود.

موسوی هشترودی تصریح کرد: امروز اگر این باور به مردم عرضه و حقیقت موضوع عاشورا و سیره عملی امام حسین(ع) برای آنها بیان شود، فکر نمی کنم که احدی در دنیا بماند اعم از مسلمان و غیرمسلمان که این اندیشه را تخطئه کند یا نپذیرد؛ لذا در جمع مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان هستند کسانی که مرید امام حسین(ع) هستند و ایام عاشورا عزاداری می کنند. به عبارت دیگر، چون سیره امام حسین(ع) بر اساس فطرت انسانی است اگر شناخته شود مردم جهان به آن گرویده می شوند.

استاد حوزه با بیان اینکه سیدالشهدا(ع) معیاری را بیان کردند که همه می توانند از آن استفاده کنند، افزود: اگر بتوانیم سیره عملی امام حسین(ع) را بر اساس مبانی و واقعیت ها و همچنین اندیشه راستین حضرت(ع) را به جامعه عرضه کنیم، قطعا بزرگترین الگوی رفتاری جامعه اسلامی ما خواهد شد و از اولین نتایج این الگوپذیری، از بین رفتن ظلم و ستم است.

موسوی هشتروی تاکید کرد: امروز جان زمین به دلیل ظلم و تعدی یک عده صهیونیسم یا کسانی که تابع آنان هستن به درد آمده است و این  به دلیل ظلم پذیری دولتمردان و مردمی است که فکر می کنند راهی ندارند جز اینکه سر تعظیم در برابر استعمار و استکبار فرود آوردند در حالی که امام حسین(ع) نشان دادند حتی با عده ای اندک که بر موضع حق باشند، می توان مقابل سپاه سی هزار نفر تا بن دندان مسلح ایستادگی کرد و رویشان را در تاریخ سیاه نمود.

عضو جامعه مدرسین حوزه در توضیح سخن سیدالشهداء(ع) مبنی بر آنکه «اگر دین ندارید، آزاده باشید»، ابراز کرد: این بیان امام حسین(ع) برابر لشکر عمر سعد است. حضرت(ع) در آن بحبوحه فرمودند: «اگر از خدا خجالت نمی کشید، اگر از پیامبر(ص) شرم نمی کنید، اگر از قرآن خجالت نمی کشید، اگر اعتقادات دینی شما مانع تان نمی شود که دست به حرام نزنید و مردم را مظلومانه نکشید لااقل آزاد مرد باشید» این یک طرز فکر است که امام(ع) فرمود و امروز به شکل یک ضرب المثل در آمده است./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

 

ارسال نظرات