۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۴۹۲۷۴۸

تلاش عربستان برای مشارکت مصر در حمله به یمن

شکست عربستان در جنگ یمن و ناتوانی ریاض برای فرار از آثار ناگواری این جنگ سبب شده است که مقام‌های این کشور تلاش کنند مصر را وارد این نبرد سازند تا در بحران خود ساخته یمن تنها نباشند.
عربستان و مصر سیسی و ملک سلمان

به گزارش خبرگزاری رسا، با وجود اینکه دو سال از حمله عربستان سعودی به یمن می­گذرد در این دو سال دست عربستان هر روز بیشتر به خون مردم بی­گناه یمن آلوده می شود. در نتیجه این حمله  رژیم آل سعود به شکستی که سراسر رسوایی است، دست یافته است. عربستان درپی جنایت های جنگی  که در یمن مرتکب شده در برابر جامعه مدنی و سازمان های حقوق بشری وانسانی خود را باخته است. اکنون رژیم آل سعود تلاش می­کند مصر را داخل این جنگ پرتلاطم کرده و با خود همراه سازد تا در باتلاق یمن تنها نماند.

چند روز پیش سرلشگر احمد عسیری سخنگوی نیروهای ائتلاف حمله به یمن، مدعی شد عبد الفتاح السیسی رییس جمهوری مصر گفته است  مصر 30 تا 40 هزار سرباز به عنوان نیروی زمینی برای نبرد کنونی یمن به عربستان خواهد داد. عسیری افزود عربستان سعودی این کمک را نپذیرفت. سخنگوی نیروهای  عربستان سعودی در یمن به این نکته نیز اشاره کرد مصر با نیروهای زمینی وهوایی در این نبرد شرکت می­کند.

از سویی دیگر یک منبع  آگاه در ریاست جمهوری مصر ارسال 40 هزار سرباز مصری به یمن را انکار کرد. این منبع آگاه گفت: دلیل اختلاف ما با رژیم آل سعود این است که ما نپذیزفتیم نیروی زمینی به عربسان بفرستیم. این منبع همچنین ابراز داشت: سخنان سرلشگر احمد عسیری پیرامون فرستادن نیروهای مصری به یمن راه به جایی نبرد. این منبع آگاه با اشاره به اینکه موافقت با ارسال نیروی مصری به عربستان، نیروهای دریایی وهوایی مصر را شامل می­شد، نه نیروهای زمینی را، افزود: فرستادن نیروهایی در یک ماموریت برون کشوری به عربستان سعودی به شرطی محقق می­شود که شورای عالی نیروهای مسلح مصر با آن موافقت کند. این منبع آگاه با اشاره به اینکه سخنان عسیری در چهارچوب حل اختلاف های میان دو کشور در چند ماه گذشته مطرح شده گفت ما ازسخنان عسیری پس از دیدار  السیسی با ملک سلمان شگفت زده ­شدیم.

پس از آنکه این منبع آگاه سخنان عسیری را نپذیرفت. عسیری مجبور شد سخنان  اختلاف برانگیز خود را پس بگیرد. طوری که سخنگوی نیروهای ائتلاف عربستان سعودی در یمن گفت: سخنانی که پیشتر گفته شده مربوط به چیزی است که پیش از این از سوی مصر در بحث پیشنهادی برای تشکیل نیروی مشترک عربی مطرح شد و در نشست دولت های عربی مورد بررسی قرار گرفت. این مورد به تمایل مصر بر امنیت امت عربی به عنوان یک کل جدایی ناپذیر و نه به موضوع مشارکت مصر در یمن مربوط می شود.

 عسیری افزود: همانطوری که می­­دانید عناصری از نیروهای مسلح مصر هستند که ماموریتشان محافظت از منطقه جنوب دریاری سرخ و باب المندب است که یک منطقه استراتژیک و بسیار مهم در امنیت ملی و منطقه­ای وعربی مصر به شمار می­رود.      

به نظر می­رسد فشار عربستان به مصر همچنان ادامه داشته باشد و اختلاف نظر های میان دو طرف در نشست اخیر سران کشورهای عربی که در اردن برگزار شد وطی آن  سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر باهم دیدار کردند، به پایان نرسد. عربستان سعودی برای بحران آفرینی در مصر برنامه ریزی و تلاش می کند این کشور را در نبردهای خاورمیانه وارد کند؛ نبردهایی که عربستان به هر شکل ممکن از آن پشتیبانی می­کند بدون اینکه به شکل درست هزینه­های آن را تامین کند. به طوری که به احتمال زیاد در پایان خودش را در این جنگ­ها تنها می­بیند.    

مشارکت مصر در حمله به یمن به نوبه خودش یک امر ناگهانی نیست که سخنگوی نیروهای ائتلاف عربستان از  آن پرده برداشته باشد. چرا که قاهره آشکارا به عملیات «طوفان قاطعیت » که رهبری آن را در 26مارس 2015عربستان سعودی بر عهده داشت، پیوست. در این هنگام السیسی رییس جمهور مصر تاکید کرد مصر تنها با نیروی دریایی وهوایی خود در این عملیات شرکت می­کند. السیسی همچنین افزود: در صورت ارسال نیروهای به جز نیروهای دریایی وهوایی مصر آن را اعلام خواهد کرد. این در حالی است که منابع نظامی مصر تاکید کردند قاهره افزون بر چهار برج دریایی خود با نیروهای هوایی­اش در این عملیات شرکت می­کند. این مشارکتی است که خواسته های عربستان را برآورده نمی­کند. عربستان سعودی مشارکت این چنینی مصر را مشارکتی نمادین برای حفظ آبرو ورفع تکلیف قلمداد کرد.

این موضع مصر نشانگر اوج بحران واختلاف میان ریاض و قاهره است و موضع  مخالف مصر با عربستان درباره بحران سوریه را آشکار می­کند. همین امر تارهای رواب میان دو کشور مصر و عربستان را برید. به طور طوری که عربستان کمک های نفتی خود به مصررا قطع کرد مصر نیز در مقابل  به عراق و ایران و روسیه روی آورد و این همان اردوگاهی است که ریاض آن را جبهه مخالف خود می­بیند.   

شماری از ناظران بر این باورند ورود عربستان در چندین نبرد و بحران منطقه­ای، سرانجام این کشور را ناگزیر به جستجوی شریک و همراهی وادار کرد.  مساله دست داشتن عربستان در پشتیبانی از گروه های مسلح  تکفیری تروریستی در سوریه وعراق برای همگان ثابت شده است.  حمله عربستان به یمن پس از دو سال ریاض را به اهداف از پیش تعیین شده­اش نرساند. بحران آفرینی های عربستان در عین حال که هیچ دستاورد سیاسی برای این کشور به همراه نداشته است. بلکه در چند بخش از جمله بخش های اقتصادی وسیاسی نیز به سختی شکست خورده است. همین شکست ها عربستان را ناگزیر کرد تا تلاش کند برای فرار از بار شکست  خود هم که شده مصر را در میدان نبرد وارد کند. به ویژه این در شرایطی عربستان دیگر نمی توانند از راهی که رفته بازگردد. همچنین این کشور  نمی تواند راه رفته را به سرانجام برساند.  

سازمان‌های حقوقی  و بشریِ بین المللی چندین با عربستان سعودی را محکوم کرده و این کشور را متهم شناخته اند تا جایی که برخی از این سازمان های بین المللی رژیم آل سعود را به جنایت جنگی در یمن متهم کرده اند. همه این محکوم کردن ها و متهم کردن ها چیزهایی هستند که عربستان سعودی پیش از آنکه به خاک یمن تجاوز کند  فکرش را نکرده بود. در چند ماه گذشته پس از آنکه مشخص شد عربستان سعودی از سلاح ممنوعه در نسل کشی و ویران سازی زیرساخت های یمن استفاده کرده  فشارهای بین المللی به رژیم آل سعود برای متوقف کردن نبرد یمن شدت یافته است./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات