۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۴۹۲۷۴۷
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل:

اشغالگری‎های رژیم صهیونیستی منشاء همه چالش های خاورمیانه است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اشغالگری‎های غیرقانونی و تجاوزهای رژیم صهیونیستی را منشاء همه چالش‎های دهه اخیر خاورمیانه دانست و ورود نماینده جدید آمریکا به این نهاد را عامل تداوم چرخه خشونت خواند.
خوشرو

به گزارش خبرگزاری رسا، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران درسازمان ملل در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت این سازمان که به منظور بررسی مسائل خاورمیانه و فلسطین برگزار شد با اشاره به وضعیت کنونی این منطقه گفت: اشغالگری موضوع اصلی تمام مباحث بین المللی درخاورمیانه است اما ایالات متحده آمریکا با ملامت همه به جز این رژیم اشغالگر، به جای حل بحران، می کوشد تا صورت مسئله را پاک کند.

خوشرو با اشاره به تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای حذف موضوع فلسطین که مهمترین دلیل تداوم کشمکش ها درخاورمیانه است، آنها را بی اعتنا به گزارش های سازمان ملل که در رابطه با سیاست‌های غیر انسانی رژیم آپارتاید صهیونیستی تهیه می شود، خواند و به تلاش آنها به منظور فشار بر تهیه کنندگان این گزارش ها و وادار کردن آن ها به پس گرفتن گزارش ها اشاره کرد.

سفیر ایران با رد کامل اتهامات بی پایه و اساسی که اخیرا در رابطه با کشورمان وارد شده است، این تبلیغات را حاصل واکنش عصبی و طراحی های رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه که در تجاوز صدام حسین به ایران حامی وی بودند، دانست.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی دارای تاریخی سراسر تجاوز به همسایگان و کشورهای خاورمیانه است و از سال 1948 حداقل 14 بار به کشورهای منطقه تجاوز کرده و با ادامه خودداری از پیوستن به پیمان عدم اشاعه هسته ای و کنوانسیون های عدم اشاعه سلاح های شیمیایی و بیولوژیک، تمامی سازوکارهای بین المللی حاکم بر نظام عدم اشاعه را به استهزا گرفته است.

خوشرو این رژیم را تنها مانع تشکیل یک منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه و سلاح های هسته ای در اختیار این رژیم را جدی ترین تهدید علیه تمامی کشورهای در منطقه دانست که رسیدگی به آن مهمترین وظیفه شورای امنیت است.

وی یاد آور شد که در حالی که رژیم اشغالگر قدس تاکنون دست کم 86 قطعنامه شورای امنیت یعنی قطعنامه های شماره 54 تا 2334 این شورا را در فاصله سال های 1948 تا 2016 در رابطه با تکرار تجاوزات و اشغال های غیرقانونی خود نقض کرده در این مدت طولانی از هرگونه مجازاتی معاف بوده است.

نماینده کشورمان در سازمان ملل در رابطه با تراژدی خان شیخون گفت: این موضوع در حالی اتفاق افتاد که گروه های تروریست جبهه النصره و داعش همچنان به سلاح های شیمایی دسترسی دارند و طبق تایید سازمان ملل متحد، سوریه سلاح های شیمیایی خود را نابود کرده است.

وی افزود: اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه که بدون هیچ تحقیق مستقل و یا تحت نظر سازمان ملل متحد صورت گرفت، مصداق بارز تجاوز علیه یک عضو سازمان ملل و نقض آشکار منشور ملل متحد و قوانین بین المللی است.

خوشرو این اقدام آمریکا را پیام روشنی به تروریست ها دانست که به آن ها می گوید جنایاتی نظیر آنچه را که در چهار آوریل انجام داده اند را تکرار کنند و با این اقدامات خصمانه، از آمریکا جایزه بگیرند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: تنها نتیجه این اقدام، جنایت دیگری بود که روز 15 آوریل جان دست کم 126 نفر را که اکثرا کودکان بودند،گرفت.

خوشرو با ذکر اینکه جهان و بویژه خاورمیانه هنوز از تبعات ناشی از اقدامات یک جانبه نظامی بر پایه اتهامات ساختگی خلاص نشده است، اقدامات سال 2003 آمریکا در خاورمیانه را منشاء پیدایش داعش دانست که ثمری جز بی ثباتی و تروریست پروری به بار نیاورده است.

وی افزود:جالب توجه است که آنهایی که منطقه را بی ثبات کرده و به ایجاد گروههای تروریستی کمک کرده اند؛ اکنون ایران را که در مبارزه و مهار شبکه جهانی ترور بیشترین تلاش را به عمل آورده است، متهم می کنند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: کسانی که تاریخ را مطالعه کرده اند، می دانند که صلح بدون عدالت تداوم نمی آید و آمدن نماینده جدید امریکا به عنوان کلانتر جدید در سازمان ملل متحد، نه تنها راه به جایی نخواهد برد، بلکه صرفا به تداوم چرخه خشونت خواهد انجامید.

خوشرو در نهایت هشدار داد که قبول چنین رهیافت خطرناکی دیر یا زود اصول مسلم سازمان ملل متحد و دستاوردهای دیپلماسی جامعه جهانی را یک به یک تهدید خواهد کرد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات