۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۴۹۲۷۳۱

واکنش نخست وزیر عراق به اظهارت «اردوغان» علیه بسیج مردمی

دفتر نخست وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات رییس جمهوری ترکیه، خواستار عدم دخالت این کشور در امور داخلی عراق شد.
حیدر العبادی

به گزارش خبرگزاری رسا، دفتر نخست وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای به اظهارات دیروز رییس جمهوری ترکیه واکنش نشان داد.

دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در این بیانیه اعلام کرد که تشکیل هیأت بسیج مردمی بنا به درخواست مرجعیت دینی عراق و شخص «آیت‌الله علی سیستانی»، مرجع عالی قدر عراق تشکیل شده و مربوط به مسائل داخلی عراق است.

در این بیانیه همچنین آمده است، نیروهای بسیج مردمی در کنار سایر نیروهای عراقی در آزادسازی مناطق اشغالی عراق از دست داعش مشارکت داشته و پیروزی‌های مهمی را محقق کرده‌اند.

دفتر نخست وزیری عراق تأکید کرد که عراق دارای حاکمیت ملی بوده و بر اساس قانون این کشور، نیروهای بسیج مردمی بخشی از نیروهای عراقی بوده و به عراق و مردم آن وفادار بوده و تابع هیچ کشور نیستند و تنها از فرماندهی کل قوای عراق دستور می‌گیرند.

این بیانیه همچنین از کشورهای همسایه و دوست عراق می‌خواهد از دخالت در امور این کشور اجتناب کرده و عراق را در مقابله با تروریسم که تهدیدی برای منطقه و جهان است، یاری کنند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز گذشته طی اظهاراتی، نیروهای «بسیج مردمی» ارتش عراق را «سازمانی تروریستی» خواند و ایران را متهم به توسعه طلبی و نفود در 4 کشور عربی منطقه کرد و مدعی شد که ایران گسترش «ملی‌گرایی ایرانی» در این کشورها را، در دستور کار خود قرار داده است.

اردوغان همچنین مدعی شده بود ایران با سیست‌های خود در منطقه به دنبال تشکیل یک قدرت ایرانی بوده و این چیزی است که وی را آزار می‌دهد.

 وزارت خارجه عراق نیز پیش از این در اعتراض به اظهارات رییس جمهور ترکیه علیه «بسیج مردمی»، سفیر این کشور در بغداد را احضار و مراتب اعتراض خود را به وی اعلام کرد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات