۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۴۹۲۷۲۳
حجت الاسلام عالي:

كليدي ترين اعمال اكرام و احسان به پدر و مادر است

حجت الاسلام عالي يكي از مهمترين و كليدي ترين اعمال را اكرام و احسان نسبت به پدر و مادر و دانست و گفت: در روايات است خوش اخلاقي كفه ترازوي عمل انسان را بسيار سنگين مي‌كند.
حجت الاسلام مسعود عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام مسعود عالي پنجشنبه شب در مراسم سوگواري موسي بن جعفر(ع) هيأت حضرت ابوالفضل(ع) محله فخارخانه شهرستان آران و بيدگل، با اشاره به شاخصه مومن، گفت: پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد، يك مسلمان و مومن پيوسته نگران عاقبت خود است.

وي افزود: در دنيا گاهي خوب ها كه اهل بهشت هستند در بين بدها قرار مي گيرند به طوري كه مردم تصور مي كنند انسان بدي است، اما عاقبت قبل از مرگ به طرف خوب ها مي رود و گاهي هم انسانهايي كه اهل جهنم و عذاب هستند در بين خوب ها قرار مي گيرند و مردم تصور مي كنند انسان خوبي‌است، اما عاقبت او خراب مي شود و در بين بد ها قرار مي‌گيرند.

حجت الاسلام عالي با اشاره به اينكه بايد عاقبت كار افراد را ديد و ملاك كار انشانها عاقبت آنها است، ادامه داد: ملاك عاقبت كار است، چرا كه اميرمومنان(ع) مي فرمايد چه بسا گناهكاري كه عاقبت اش خوب شود و چه بسار عابدي كه عاقبت اش خراب شود.

وي افزود: امام باقر(ع) در رابطه با ساحران فرعون مي فرمايد، ساحران فرعون اول روز كافر بودند اما بعد از ظهر جزو شهدا و در اوج بهشت بودند و جزو كساني بودند كه از حضرت موسي تبعيت كردند و از سوی فرعون به شهادت رسيدند، بنابراين انسان نه نبايد به خودش خيلي اطمينان داشته باشد و نه گناهكاري را مسخره كند.

استاد حوزه علميه ادامه داد: انسان تا زماني كه در دنيا است، اگر خوب است مي تواند بد شود و اگر بد هم باشد مي تواند خوب باشد، چرا كه انسان در حالات مختلفي كه در زندگي با آن روبرو مي شود ممكن است عوض شود، به ويژه در آخرالزمان كه سرعت سقوط انسان چندين برابر مي شود.

به گفته وي، در آخرالزمان فتنه هايي است كه حق و باطل براي انسان گم مي شود و به تعبير پيامبراكرم(ص) برخي انسانها صبح ديندار هستند اما بعد از ظهر دين خودش را از دست داده است.

حجت الاسلام عالي با اشاره به اينكه عوامل لغزش درآخرالزمان زياد است و سرعت سقوط انسانها زياد است، يادآور شد: آيت الله نجفي مرعشي فقيه عاليقدر مي فرمايد، من صبح كه از خانه خارج مي شوم خدا را به چهارده معصوم(س) قسم مي دهم كه ظهر ديندار به خانه برگردم.

وي افزود: در دوره اي كه سرعت سقوط انسان زياد است سفارش شده تا دعاهايي كه سبب مي شود ايمان انسان ثابت بماند را بخوانيد از جمله دعاي ادعيه را حتي اگر شده  اين دعا را در عمر خود يكبار بخوانيد، چرا سبب مي شود ايمان انسان در آخر عمر از دست نرود.

استاد حوزه علميه در ادامه يكي از مهمترين و كليدي ترين اعمال را اكرام و احسان نسبت به پدر و مادر و دانست و افزود: در روايات است يكي از چيزهايي كه كفه ترازوي عمل انسان را بسيار سنگين مي كند خوش اخلاقي است به طوريكه پيامبراكرم(ص) مي فرمايد، خوش اخلاقي سنگين ترين چيزي است كه كفه عمل انسان را سنگين مي‌كند و در نقطه مقابل خوش اخلاقي، افراد تند خو و بهانه گيري هستند كه اگر اعمال خوبي هم داشته باشند از بين مي برند.

وي يادآور شد: مرحوم آيت الله پهلواني ‹‹سعادت پرور›› به برخي از شاگردان خودش مي گويد، يك بار در خانه تندي كردم در عالم معنا به من گفتند با همين يك تندي 20 سال از اعمال و دعاها و گريه هايت از بين رفت.

حجت الاسلام عالي خوش اخلاقي را سبب خوش عاقبتي و بد اخلاقي را سبب بد عاقبتي دانست و اظهار داشت: بد اخلاقي در خانه از سوي زن و يا مرد يكي از عوامل بد عاقبتي انسانها است، چرا كه بداخلاقي در خانه، بركات را از زندگي را مي گيرد و خانه را براي اعضاي خانواده تبديل به زندان مي‌كند.

وي بد اخلاقي در خانه داراي تبعات سنگين در دنيا و آخرت دانست، و اظهار داشت: بداخلاقي در خانه و فشار به ديگران، سبب فشار قبر مي شود، بنابراين كسي كه ديگران را تحت فشار قرار مي دهد سبب مي شود تا خودش دچار فشار قبر شود.

اين استاد حوزه علميه خانه را محل سير سلوك خواند و عنوان كرد: پدر و مادر و فرزندان از اركان خانواده هستند و به تعبير مرحوم آيت الله طباطبايي، اگر كسي مراقب و رفتار و گفتار خود باشد و عمل درستي در خانه داشته باشد مي تواند خانه را محل كسب مقامات و محل سير سلوك خود قرار دهد.

وي در ادامه با اشاره به روايتي از پيامبراكرم(ص) در باره زنان كه  فشار قبر از سه دسته از زنان امت من برداشته شده است، گفت: دسته اول زناني كه با فقر شوهر خود بسازند، دسته دوم زناني كه با بد اخلاقي شوهر بسازند و دسته سوم زناني كه مهريه خود را ببخشند.

حجت الاسلام عالي خاطرنشان كرد: متأسفانه با رواج طلاق هاي توافقي در جامعه امروز زنها و شوهرها با كوچكترين اختلافي به طلاق توافقي مي رسند در حاليكه زن و شوهر در خانه براي يكديگر دكتر و پرستار هستند./۲۰۲/۱۳۰۷/ب۱

ارسال نظرات