۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۴۹۲۴۴۸

نگاهی به کتاب مهدویت، حکومت دینی و دموکراسی + دانلود

از نظر نویسنده، اصل اندیشه ولایت فقیه، ریشه در حکومت دینی و حکومت دینی، ریشه در حق حاکمیت خدا دارد.
مهدویت دانلود فایل

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا سایت قائمیه اصفهان(بازار کتاب قائمیه)، کتاب «مهدویت، حکومت دینی و دموکراسی» نوشته رحیم لطیفی را برای معرفی و دانلود بارگذاری کرده است.

نویسنده در پیشگفتار کتاب درباره کتاب خود چنین نوشته است:

«پژوهش حاضر، حاصل سلسله  درس هایی است که در جمع دانش پژوهان بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف دفاتر تهران، قم، اصفهان و مشهد ارائه شده است.

بخش نخست با عنوان «مهدویت و خاتمیت» از مجموعه مباحث «مهدویت و مسائل جدید کلامی» منتشر شد و بخش­های بعدی با عنوان «مهدویت و پلورالیزم»؛ «مهدویت و سکولاریزم»؛ «مهدویت و تساهل و تسامح»؛ «مهدویت و جهانی شدن یا جهانی سازی»؛ «مهدویت و فرجام تاریخ»؛ «مهدویت و مدرنیته»؛ «مهدویت و طرح های آرماننشهر»؛ «مهدویت و اومانیسم» و … منتشرخواهد شد».

نویسنده پس از بیان مقدمه و توضیح اصطلاحات مربوط به مهدویت، حکومت دینی، سه شاخصه مهم حکومت دینی و دموکراسی؛ به اثبات حکومت دینی و مهدوی در پنج مرحله ضرورت حکومت، عدم مشروعیت ذاتی فرد یا گروه خاص برای حکومت، اعمال حکومت خداوند در قالب واسطه، تشکیل حکومت از اهداف و برنامه های دین اسلام و تداوم حکومت اسلامی با رهبریت ائمه علیهم السلام می پردازد.

قرآن و حاکمیت امامان علیهم السلام، روایات و حاکمیت امامان علیهم السلام، واقعیت تاریخ و حاکمیت امامان علیهم السلام و دلایل استمرار حکومت امامان علیهم السلام (اثبات ولایت فقیه) از موضوعات دیگر مطرح شده در این کتاب هستند که نویسنده در بخش دلائل، به بیان سه نوع دلایل عقلی محض، عقلی مرکب و نقلی اثبات ولایت فقیه  پرداخته است.

سپس نویسنده در بخش حکومت مهدوی و دموکراسی، پس از شرح پیشینه و دیدگاه ها درباره دموکراسی و توضیح و تحلیل ارکان و مبانی دموکراسی، به چهار مسئله: عقل گرایی افراطی، انسان محوری (اومانسیم)، اصل رضایت (قبول عامه) و حاکمیت مردم (اکثریت) اشاره کرده، در صفحه 101چنین نتیجه می­ گیرد:

«با توجه به اشکالات، ابهامات و نارسایی هاي که در اصطلاح و تعریف دموکراسی وجود دارد و نیز با توجه به ارکان و مبانی دموکراسی غربی، نمی توان دموکراسی را به عنوان یک ارزش و یک اندیشه سیاسی پذیرفت».

همچنین «راهکارهاي مثبت دموکراسی مانند، مشارکت مردمی در تعین سرنوشت سیاسی و اداره جامعه؛ نفی استبداد و دیکتاتوري؛ حاکمیت قانون و قانون­گرایی و مشارکت آراء مردمی به خاطر کاهش خطا موجب می شود که نهایتاً دموکراسی به عنوان یک روش مطلوب باشد و باید توجه داشت که خود اسلام به عنوان دینی که جامع، کامل و پویاست، بهترین راه هاي مشارکت مردمی، حاکمیت قانون و … را بیان کرده است.»

دموکراسی ارزشی و روشی، با دو گونه دموکراسی ارزشی یا مردم سالاری لیبرالی و دموکراسی روشی یا مردم سالاری دینی؛ دموکراسی روشی و حکومت مهدوی و  دموکراسی روشی و حکومت ولایت فقیه از دیگر موضوعات مطرح شده در این کتاب هستند.

آقای رحیم لطیفی در ادامه به شانزده شبهه درباره ولایت فقیه اشاره می کند که بطلان نیابت با فوت منوب عنه؛ حرمت هر نوع قیامی قبل از ظهور؛  اندیشه انتظار، منافی قیام؛ مهدویت، منافی عقل سالاری؛ حکومت ولایت فقیه، بی توجهی به مصحلت عامه؛ نامعقولی تعیین «ولی» از سوی «مولّی علیه»؛ انتصاب ولی فقیه، منافی مشارکت مردمی؛ محجوریت و  ولایت فقیه و ولایت مطلقه و دیکتاتوری از شبهه های مطرح شده هستند.در نهایت، نویسنده  در صفحات 233 و 234 زیر عنوان ولایت فقیه؛ اندیشه با ریشه، چنین نتیجه می گیرد که:

«اصل اندیشه ولایت فقیه ریشه در حکومت دینی دارد و حکومت دینی ریشه در حق حاکمیت خدا دارد که به بندگان برگزیده خود (انبیاء و امامان علیهم السلام ) داده است. ولایت فقیه همان راه استمرار حرکت انبیاء است و حکومت دینی یکی از اهداف انبیاء بوده است و مانند دیگر اهداف و تعالیم آنان تداوم و استمرار دارد.

شواهد تاریخی و روایی نشان می دهد که مفهوم و محتواي ولایت فقیه در عصر خود رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آن­گاه که دامنه حکومت نبوي به بیرون از مدینه و سرزمین هاي دور دست کشیده شد، وجود داشته است.

 مسلمانان از آغاز حکومت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با دو موضوع روبه رو بودند: یکی، غیبت فیزیکی و عدم حضور جسمانی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در شهرها و آبادي هاي اطراف مدینه و نقاط دیگر و یکی نیاز مردم به دریافت احکام اسلامی و دستورات اجتماعی و فردي، بنابراین، مسلمانان دوردست نیازمند نمایندگانی از جانب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بودند که هم مسایل دینی و شرعی را بدانند، هم امین و مورد تأیید و هم عهده دار امور سیاسی و اداري آنان باشند. همین نیاز در عصر امامان علیهم السلام نیز براي مردمان دوردست، مستمر بوده است و این نیاز اقتضاء داشت که پیامبر و امامان علیهم السلام عده اي را آموزش داده و به نیابت خود براي مناطق دیگر اعزام کنند و شواهد نشان می دهد که پیامبر و امامان علیهم السلام همواره چنین می کردند».

گفتنی است، بنیاد فرهنگی مهدی موعود علیه السلام کتاب «مهدویت، حکومت دینی و دموکراسی»، نوشته رحیم لطیفی را در سال 1389 در 253 صفحه و در قطع رقعی منتشر کرده است و  علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت کتاب از بازار کتاب قائمیه اینجا را  و برای دانلود نسخهPDF   بر روی گزینه دانلود فایل کلیک کنند./۹۲۵/ن ۶۰1/ش

 

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱
کتاب خوب و مفید است فایل را دانلود کردم اجر کم عنداللله
0
0