۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۴۹۱۰۶۱
حجت الاسلام والمسلمین شبستری:

حضور روحانیان در اعتکاف دین را برای جوانان روشن تر می کند

نماینده خبرگان رهبری گفت: روحانیان می‌توانند از فرصت اعتکاف استفاده کرده و با برنامه‌ریزی مناسب، دین را برای مردم و به ویژه جوانان روشن‌تر و قابل لمس‌تر کرده وحقایق دین را آنگونه که هست بازگو کنند.
حجت الاسلام والمسلمین شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب را ایام البیض یعنی ایام اعتکاف می گویند، روزهایی که بسیاری از مردم به ویژه جوانان با وجود جذابیت های به ظاهر زیبا و فریبنده، گوشه ای از مساجد را برای دوری از هیاهوی زندگی ماشینی و فراغت از دنیایی که امروز غرق در ارتباطات مجازی شده است، برگزیده اند تا در خلوت با خدای خود راه تقربش را جویند و از او برای رهایی از عصیان و معصیت طلب مغفرت کنند.

در اینکه ایام اعتکاف اتصال به وجود لایزال الهی است و روح معنویت و عبودیت را در انسان تقویت می کند، شکی نیست اما نباید فراموش کرد که این مراسم معنوی در عین تقویت روح عبودیت و بندگی در انسان، اثرات اجتماعی و فرهنگی بسیار زیادی را در پی دارد که می تواند فرد و جامعه را از گزند تبلیغات ضد فرهنگی و ضد دینی در امان نگاه دارد.

برای تبیین آثار و پیامدهایفردی، اجتماعی و فرهنگی اعتکاف با حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می‌خوانید:

رسا- ابتدا در مورد اعتکاف و شرایط آن بفرمایید؟

اعتکاف در لغت به معنی حبس و منع است و فردی که خود را در جایی حبس کند عکفه نامیده می‌شود و در اصطلاح اگر شخصی برای تقرب جستن به خدا و دوری جستن از راه‌های غیر خدایی در مسجد یا یک مکان مقدس حاضر شود این کار وی را اعتکاف می‌گویند؛ روزه‌دار بودن و خارج نشدن از آن مکان جز برای ضرورت از جمله شرایط اعتکاف محسوب می‌شود.

رسا- اعتکاف چه جایگاهی در دین و عرف جامعه ما دارد؟

عظمت اعتکاف در فرهنگ دینی بسیار ممتاز و از جایگاه قابل تاملی به ویژه در ماه‌های رمضان و رجب برخوردار است. امام خمینی(ره) معتکف را فردی که برای خدا و پاداش الهی لذت گناهان را ترک کرده و خود را حبس می‌کند، می‌داند و با این کار از گناهان خارج و خود را حبس در راه خدا می‌کند. اعتکاف هم‌چنین در ادبیات شاعران ایرانی از جمله سنایی نیز بروز کرده است مانند این بیت که می‌گوید: "تا معتکف راه خرابات نگردی/ شایسته ارباب کرامات نگردد".

رسا- از نظر شما اهمیت برگزاری چنین آیین‌های عبادی با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی چیست؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شوق مردم به ویژه جوانان برای شرکت در مراسم اعتکاف بیشتر شده است و این حکایت از علاقه‌مندی مردم به این سنت حسنه پیامبر دارد و می‌توان از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای دعوت مردم در اینگونه مراسمات با دادن اطلاعاتی در مورد علت و چرایی اعتکاف و برکات و تاثیرات آن در زندگی،  بیشتر از پیش مردم را به حضور در چنین مراسماتی دعوت کرد.

رسا- میزان مشارکت مردم در مراسم اعتکاف در آذربایجان‌غربی را چگونه می‌بینید؟

براساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی، امسال ۱۳ هزار نفر در استان که عمدتا از جوانان هستند در مراسم اعتکاف شرکت کرده اند که این رشد چند درصدی در مقایسه با سال قبل را نشان می‌دهد، در واقع شوق جوانان استان در رابطه با مسأله اعتکاف بیشتر و پورشورتر است؛ اینکه با وجود این همه جاذبه مادی جوانان ایرانی برای شرکت در مراسم اعتکاف صف می‌کشند و این از برکات نظام اسلامی و انقلاب است.

رسا- حضور روحانیت در مراسم اعتکاف چقدر موثر است؟

در قم عمده شرکت کنندگان در مراسم اعتکاف از طلاب علوم دینی و روحانیت هستند و در تمام حوزه‌های علمیه برنامه اعتکاف برقرار است. حضور روحانیان در این مراسم افزون بر سخنرانی و پاسخ به معتکفان،فرق اساسی با حضور در سایر مراسمات دارد و آن اینکه اکثر معتکفان از بین جوانان بوده و آنان با میل و رغبت خویش در این مراسم شرکت کردند و روحانیان می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با برنامه‌ریزی و ساماندهی مناسب، دین را برای آنان روشن‌تر و قابل لمس‌تر بکنند و حقایق دین را به جوانان آنگونه که هست بازگو کنند.

رسا- نقش دین و معنویت را در اصلاح مسائل اقتصادی جامعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کشور ما یک کشور اسلامی بوده و قوانین آن نیز بر پایه اسلام پایه‌ریزی و تدوین شده است و نیز شش مجتهد بر نحوه تصویب آنان نظارت دارند؛ آنچه که مشکل ایجاد می‌کند قوانین نیستند بلکه نحوه اجرای آن است و مسؤولان آنگونه که باید و شاید توان لازم برای اجرای دقیق قوانین را ندارند.

وقتی که مقام معظم رهبری برای چندمین سال پیاپی به مسأله اقتصاد مقاومتی اشاره دارند به این دلیل است که انتظارات در زمینه اقتصاد برآورده نشده است و باید گام‌های موثری در این زمینه برداشته شود.

کلام آخر ...    


حضور در مراسم اعتکاف فرصتی برای نزدیک شدن به خدا و دوری از دنیای مادی و بازگشت به فطرت پاک انسانی است ولی برای شرکت در اینگونه مراسمات داشتن برخی شرایط الزامی و واجب است که برخی از آنان نیازمند فراهم شدن از طرف مسئولان و برخی نیازمند آمادگی شرایط لازم از سوی خود فرد است و در این میان اراده و خواست قلبی نقش موثری دارد./300/936/ب1
گفت و گو طاهره زینالی

ارسال نظرات