۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۸۸۰۴۲
توصیه های عیدانه یک مفسر قرآن کریم:

مدافعان حرم فراموش نشوند

مسؤول حوزه علمیه امام حسین(ع)گفت: فقه اسلامی،توصیه های بسیار درباره ابراز محبت و احترام به پدر، مادر و بستگان دارد بنابراین در طول سال به ویژه عید نوروز، نسبت به صله رحم اهتمام داشته باشیم.
مراسم بزرگداشت شهدای مدافع حرم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، آیت الله سید رضا حسینی مازندرانی، نماینده مراجع معظم تقلید، مفسر قرآن کریم، فقیه مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و امام جماعت و مسئول حوزه علمیه امام حسین (ع) شهر ری با تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و امام خمینی (ره) و همچنین عید نوروز به عموم مردم به ویژه فارسی زبانان جهان، گفت: امیدوارم، سال ۹۶، سال ظهور امام زمان (عج) و هنگامه صلح، آرامش و دوستی میان ملت های دنیا باشد.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: فقه اسلامی، توصیه های بسیار درباره ابراز محبت و احترام به پدر، مادر، بستگان و نزدیکان دارد. بنابراین در طول سال به ویژه عید نوروز، نسبت به صله رحم اهتمام داشته باشیم.

آیاتی که توصیه به «صله رحم» دارند

این استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: آیات بسیاری از قرآن کریم، توصیه فراوان درباره تکریم والدین و رعایت صله رحم دارند. از جمله آنها عبارت است از: سوره اسرا، آیه ۲۶؛ و سوره روم، آیه ۲۸ ؛ و سوره نسا، آیه اول.

آیت الله حسینی مازندرانی با بیان اینکه صله رحم، آثار زیادی دارد که افزایش طول عمر انسان، توسعه رزق، بخشش گناهان، دور کردن بلاها، محبوب شدن نزد خانواده و اقوام و استجابت دعا از جمله آنها است، گفت: روایات نیز تاکید بسیاری نسبت به انجام صله رحم دارند. برای نمونه، امام رضا (ع) فرمودند “اگر کسی به دیدار فامیلش برود و او را تکریم کند، اگر سه سال از عمرش باقی مانده باشد، عمرش، سی سال بیشتر می شود”.

این نماینده مراجع معظم تقلید خاطرنشان کرد: رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند: هرکس، صله رحم بجا آورد، خداوند متعال، عمرش را زیاد و روزی اش را توسعه می بخشدحضرت محمد (ص) فرمودند صله رحم کنید ولو به یک سلام.

کسانی که صله رحم را انجام نمی دهند، در معرض عذاب خداوند هستند

وی با بیان اینکه قرآن، کسانی که صله رحم را انجام نمی دهند در معرض عذاب خداوند معرفی می کند، خاطرنشان کرد: آیات زیادی درباره آثار قطع رحم تذکر داده اند که از جمله آنها عبارت است از: سوره محمد، آیات ۲۲ و ۲۳؛ سوره نحل، آیه ۲۵؛ و سوره بقره، آیه ۲۷٫

آیت الله حسینی مازندرانی تصریح کرد: از پیامبر اکرم اسلام (ص) سوال شد مبغوض ترین انسانها نزد خداوند چه کسانی هستند، که حضرت فرمودند مشرک. سوال شد، چه افراد دیگری، مبغوض درگاه الهی هستند، حضرت پاسخ دادند، قاطعین رحم (کسانی که صله رحم را ترک کرده اند.

انواع عید

این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنانش گفت: اعیاد بر چند نوع هستند: اول، اعیاد اسلامی است، که مسلمانان دیگر هم دارند مثل عید فطر وعید قربان که در این دو عید نماز عید هم خوانده می شود وباید عید مبعث را به آن اضافه کرد که نماز ندارد. دوم، اعیاد مذهبی است که همان عیدهایی است که شیعه دارد وعمده این عیدها ،عید عذیر خم ونیمه شعبان است .همه اعیاد مذهبی، مهم است اما عید غدیر ومیلاد باسعادت حضرت ولی عصر (عج) اهمیت خاصی دارد. سوم، اعیاد ملی مانند روز آزادی و استقلال برخی از ملتها از چنگ استعمار. چهارم، عید طبیعی و تکوینی مانند عید نوروز که در آغاز بهار و سال نو مطرح می شود.به غیر ازکشور ایران کشورهای دیگر همچون افغانستان ،تاجیکستان ،ازبکستان وترکمنستان این عید راعید ملی می دانند.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در اسلام روزهایی به عنوان عید اعلام گردیده است که مهمترین آنها عبارتند از: اول شوال (عید فطر)، دهم ذیالحجه (عید قربان)، هیجدهم ذی الحجه (عید غدیر)، بیست و هفت رجب (روز مبعث) و جمعه و تمام این روزها به نوعی بازگشت به خویشتن و احساس مسوولیت و به انگیزه تحول و انقلاب درونی است نه صرف شادی و شادمانی.

مدافعان حرم و خانواده های آنان را دریابیم

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به جایگاه برجسته مدافعان حرم در حفظ امنیت و آرامش مردم ایران، گفت: مردم در طول سال به ویژه این روزهای پایانی سال ۹۵ و همچنین در عید نوروز ۹۶، به یاد شهدای مدافعان حرم باشند و به طرق مختلف ولو به اندازه کشیدن دست نوازش بر سر کودکان این شهدا و مدافعان حرم، قدردان ایثار، صبر و جانفشانی مدافعان حریم و حرم اهل بیت (ع) باشند.

آیت الله حسینی مازندرانی در پایان، مردم را خواندن این دعا که علامه مجلسی(ره) خواندن آن را در نوروز مناسب دانسته است، توصیه کرد:«اللهم هذه سنه جدیده و انت ملک قدیم اسإلک خیرها و خیرمافیها و اعوذبک من شرها و شرمافیها و استلفیک موونتها و شغلها یا ذالجلال و الاکرام: بارالها! این سال جدید است و تو خدایی ازلی و قدیم هستی. خیر این سال و خیر آنچه را در این سال پیش می‏آید، از تو خواستارم و از شر این سال و شرآنچه در این سال پیش خواهد آمد، به تو پناه می برم»./1325//102/خ

ارسال نظرات