۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۴۸۷۹۸۲
آیت الله فقیه یزدی مطرح کرد؛

شرحی بر دعای تحویل سال

یا مقلب القلوب والابصار یا مدبر اللیل والنهار؛ همه چیزهایی که در عالم وجود است در حال تغییر و تحول و گردش و نو شدن است و پیری به جوانی تبدیل می شوند
عید نوروز

آیت الله محمدحسین فقیه یزدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به شرح دعای تحویل سال پرداخت.

یا مقلب القلوب والابصار یا مدبر اللیل والنهار؛ همه چیزهایی که در عالم وجود است در حال تغییر و تحول و گردش و نو شدن است و پیری به جوانی و فرسودگی و کهنگی تبدیل به نو می شود.

ماه فروردین و اردیبهشت همه چیز را از حالت خزان بیدار می کند و جلوه ای نو می دهد، این نو شدن در همه مسائل و به تدبیر خداوند که مدبر همه امور است رخ می دهد و او که امور را تدبیر کرده و مربی همه چیز است، همه چیز را نو می سازد و براساس کون و فساد دچار تحول می کند.

کون به معنای وجود و فساد به معنای کهنگی و عمر کهن است و موجودات عالم کهنگی را از دست داده و جدید می شوند و ما هم در رابطه با این تغییر و تحول اساسی در عالم باید دچار تغییر شویم.

یا محول الحول والاحوال حوّل حالنا إلی أحسن الحال؛ ای کسی که همه تغییرات را مدبر هستی، هستی ما را به بهترین احوال تغییر ده و چیزهایی که مشکل و ایراد دارد را درست کن چراکه گاهی فکر می کنیم عالم برای ما و براساس خواسته ما به وجود آمده است، درحالی که کل آفرینش بر روی نظم و ترتیب و درستی برقرار است و همان گونه که گل و بلبل را خداوند حیّ رحمان به وجود آورده و عالم بر روی لطافت استوار است، ما آن را خراب کرده و از خوبی به بدی می کشانیم.

ما اگر خواستار تغییر و تحول و دگرگونی هستیم باید درست زندگی کرده و همه مسائل و اجزای آفرینش را از خداوند بدانیم که در نظمی بی نظیر برای استفاده ما قرار داده است.

انسان در هنگام تولد بالفطره خوب است اما در تربیت لجوج شده و به نظام عالم وجود بدبین می شود اما در هنگام ولادت همه چیز را خوب می بیند و وقتی به دیگران نگاه می کند لبخند بر لبانش نقش بسته و خندان به عالم آمده است اما در تربیت هاست که خداوند به ما نصیحت کرده که در خود تحول ایجاد کنیم و در قرآن و روایات نیز این موضوع مورد تأکید قرار گرفته است.

اگر ما خوب به اطراف خود دقت کنیم، آنچه وجود دارد همه عید و نوروز و تازگی است، این را می توان حتی در زمستان و در هنگام برگ ریزان و خزان که طبیعت آماده می شود تا دچار تغییر و نو شدگی گردد نیز مشاهده کرد و ما هستیم که باید قلوب و ابصار خود را دچار تغییر کنیم و اگر به دید خوب به عالم بنگریم همه چیز را خوب و نیک می بینیم و اگر ما عالم را بد می بینیم مربوط به نوع نگاه ماست چرا که عالم کمال مطلق است.

ما از محول و تحویل دهنده که تحویل همه احوال دست اوست می خواهیم که حال ما را تغییر دهد و به بهترین حال مبدل سازد، امیدواریم این دعا برای همه مستجاب شود.

همانطور که هر ساله به سخنان رهبر معظم انقلاب گوش می دهیم که با اسمی خاص سال ها را مزیّن می کنند تا تحول از ابتدا آغاز شود؛ ما نیز باید همراه با تحول خود را آماده کنیم تا ان شا الله در مسیر ترسیم شده جلو برویم.

امیدواریم در سال جدید این لیاقت را داشته باشیم که مشمول دعای امام عصر(عج) که همه امور به خدمت می رسد باشیم و دعای ایشان در حق ما مستجاب شود و خداوند نصرت و پیروزی را نصیب اسلام سازد و ریشه دشمنان اسلام را از بیخ و بن برکند./872/ت302/ج

ارسال نظرات