۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۴۸۷۸۹۰
حجت الاسلام پناهیان مطرح کرد؛

تحریم‌ها؛ حاصل ضعف سیاسیون در فتنه 88

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه از بعضی از صلح‌طلبی های سیاسی بوی جنگ و خونریزی به مشام می رسد، گفت: اگر ضعف سیاسیون ما در فتنه 88 را نمی دیدند، تحریم ها به ما تحمیل نمی شد.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه همزمان با شب ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) یگانه دخت نبی مکرم اسلام در صحن جامع حرم امام رضا(ع) اظهار کرد: بی تردید مهم‌ترین ویژگی شخصت حضرت فاطمه(س) که برای امت اسلامی جان داده اند، سیاسی بودن ایشان است، ایشان دو سخنرانی مهم داشتند که سرشار از مباحث سیاسی است.

وی افزود: محبت و  مهربانی حضرت فاطمه(س) را می توانیم از سیاسی بودن ایشان درک کنیم دغدغه ای بیش از دیگران برای وضع سیاسی جامعه داشتند که در این راه جان خود را فدا کرده اند و از جان مهم‌تر، از آبروی خود نیز مایه گذاشتند.

سیاست سنت تاریخ است

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه سیاست سنت تاریخ است و تا اهل سیاست نباشیم آن را درک نمی کنیم، خاطرنشان کرد: سیاست‌ورزی حضرت زهرا(س) بسیار پیچیده بود و ایشان نمی توانستند همه چیز را کامل برای مردم سطحی نگری که تنها به آرامش وضعیت فعلی‌شان فکر می کردند، توضیح دهند، مردم با مطرح کردن مصلحت‌هایی، قیام و بی‌تابی ایشان را درک نمی کردند.

وی بیان کرد: مردم به ایشان توصیه می کردند اقدامی نکنید و آرام باشید، آنها حاضر بودند از حضرت علی(ع) که اصلح بود بگذرند تا آرامش داشته باشند که حضرت فاطمه(س) در مقابل می گفتند آرامشی که به دنبال آن بدبختی و جنایتکاری باشد، آرامش نیست.

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: حضرت زهرای اطهر(س) برای موضوعی حرکت کردند که ما نوعا حرکت نمی‌کنیم که اگر اقدام کنیم امام زمان(عج) ظهور می کنند، ایشان برای مسأله ای حرکت کردند که به سختی می توان 313 نفر را در جامعه یافت که برای آن حاضر به حرکت باشند.

وی با تأکید بر الگو و اسوه قرار دادن حضرت صدیقه کبری(س) و دغدغه سیاسی داشتن، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) برای اینکه خواهان اوج ولایتمداری بودند حرکت کردند و اصل ماجرا این است که ایشان می خواستند اصلح بر منصب و موقعیت سیاسی جامعه بنشیند 40 شبانه روز درِ خانه مهاجر و انصار را زدند در حالی که معلوم نیست ما حتی برای انتخابات خود چنین کنیم.

اسیر مصلحت‌ها‌ شدن و ولایت گریزی‌

استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد: ایشان بی احترامی به ولایت را هرگز برنمی‌تابیدند و برای آن فریاد می زدند، ولی ما مشخص نیست چنین فریاد بزنیم و حتی معلوم نیست بین عالمان ما کسی حاضر به چنان فریادهایی در راه دفاع از ولایت باشند.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: جایگاه امامت و ولایت خیلی رفیع است و به راحتی نمی توان آن را برای کسی توضیح داد و نهایت دفاع ما می تواند در حد عاشورا باشد؛ اینکه به مردم بگوییم امام ما به حق کشته نشد.

وی با بیان اینکه دفاع از فدک به علت ولایت گریزی برخی، کار آسان و ساده‌ای نبود که حضرت زهرا(س) انجام دادند، ابراز کرد: بین مسؤولان این همه ولایت‌گریزی صورت می گیرد و متأسفانه کسی در مقابل آنها فریاد نمی زند، بزرگان جامعه نه تنها نسبت به تخطی از امرولایت برآشفته نمی‌شوند بلکه آرام نشسته و فقط می نگرند چون اسیر مصلحت‌ها هستند نتیجه این بی‌توجهی‌های عوامل ولایی ضربه به جامعه اسلامی است.

معنویات؛ دکانی برای برخی مبلغان

حجت الاسلام پناهیان عنوان کرد: به راحتی می توانیم به نماز و تسبیح حضرت زهرا(س) تأسی کنیم، به حجاب، خانواده‌داری، عبادت و عصمت ایشان بپردازیم، که این مطالب هم مغازه ای برای برخی از ما شده است تا مشغول فرعیات شویم.

وی متذکر شد: جرأت توصیف دقیق سیاستمداری حضرت زهرا(س) را نداریم به محض اینکه به تبیین این مسأله بپردازیم در وهله اول مردم خودِ ما را زیر سوال می برند، از این رو بزرگان جامعه وارد عرصه سیاست نمی شوند و از ولایت دفاع نمی کنند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه حضرت زهرا(س) تمام آبروی خود را گذاشتند تا به امر پیامبر(ص) بی احترامی نشود، بیان کرد: ایشان اهل دنیا نبودند و هر آنچه از فدک نصیب‌شان می شد به فقرا می بخشیدند، زمانی که باغ در اختیارشان بود فقیرانه زندگی می کردند به طوری‌که حتی تمام منزل‌شان را فرش نکرده بودند.

افراد سطحی‌نگر از درک سیاست عاجزند

وی تصریح کرد: ایشان اگر فدک را مطرح می کردند علتش بی احترامی نشدن به امر رسول خدا(ص) بود چون کسانی که جای امیرمؤمنان(ع) نشسته بودند دقیق اوامر ولایی را رعایت نمی کردند.

حجت الاسلام پناهیان ابراز کرد: ما حاضر نیستیم علیه کسانی که اوامر ولایی را دقیق رعایت نمی کنند قیام کنیم آن هم قیامی همچون حضرت زهرا(س) که 40 روز درِ خانه سران جامعه را برای دفاع از حق بکوبیم، ما این چنین نیستیم تأسی به حضرت زهرای اطهر بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه همه مردم حضرت زهرای مرضیه(س) را دوست دارند اما شأن و مقام حضرت فاطمه(س) را که بی‌تردید حساس‌ترین اقدامات سیاسی تاریخ اسلام را انجام دادند، در حد یک کار مادرانه یا یک عبادت زاهدانه و معنویت فردی پایین نیاوریم، متذکر شد: باید برای مردم  تبیین شود ایشان آبروی خود را صرف چه چیزهایی کردند آیا در راه نماز و قرآن خواندن به شهادت رسیدند یا در راه سیاست؟.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: مردم حضرت فاطمه(س) را در امر سیاست همراهی نمی کردند، سیاست امر پیچیده ای است که اگر مردم سطحی‌نگر باشند آن را درک نمی کردند، سیاست پیچیدگی و آینده نگری است، اگر امروز با دشمن مذاکره کنید، ضعف نشان داده اید و یقین بدانید در آینده جنگ انتظار شما را می کشد.

تحریم‌ها؛ حاصل ضعف سیاسیون در فتنه 88

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: تحمیل جنگ به یک جامعه تنها نتیجه یک چیز است و آن ضعفی است که سیاسیون در مقابل قدرت‌های جنایتکار نشان می دهند، اگر اوایل انقلاب امثال نهضت آزادی‌ها، ملی گراها و لیبرال‌ها حاکم نبودند جنگی به ما تحمیل نمی شد.

وی با بیان اینکه از بعضی از صلح‌طلبی های سیاسی بوی جنگ و خونریزی به مشام می رسد، افزود: اگر دشمنان ضعف برخی سیاسیون ما را در مذاکره و پایان جنگ نمی دیدند، هواپیما مسافری و شهرهای ما را بمباران نمی کردند، اگر ضعف سیاسیون ما در فتنه 88 نمی دیدند، این تحریم ها به ما تحمیل نمی شد، تحریم‌هایی که از دولت سازندگی آغاز شد.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: جامعه ای که سیاسی نباشد فاطمه زهرا(س) در آن تنها خواهد ماند، ایشان درباره شخصیت‌های سیاسی هم سخن داشتند به طور آشکار از حضرت علی(ع) دفاع کردند و دوباره تنها ماندند.

وی افزود: مردم مدینه فریب خورده بودند؛ نه تنها از امیرمؤمنان(ع) دفاع نمی کردند بلکه از ایشان واهمه داشتند و هر آنچه حضرت زهرا(س) فریاد زدند از علی بن ابیطالب نترسید، او عدالت را میان شما برقرار می کند، اعتنایی نکردند و ایشان را تنها گذاشتند.

ترساندن مردم از حمله ترامپ برای پیروزی در انتخابات

وی با بیان اینکه امروز نیز ملت ما را از یک جنگ احتمالی و حمله ترامپ می ترسانند در حالی که اگر توانایی حمله داشتند تاکنون هزارمرتبه حمله کرده بودند، متذکر شد: اگر از ترامپ بترسید آیا صلح برقرار می شود یا به جنگی نابود کننده کشانده می شوید، برخی از سیاستمداران با کمال وقاحت سعی دارند مردم را از جنگ بترسانند تا به کسانی که ترسوتر هستند رأی دهید.

حجت الاسلام پناهیان در پایان سخنانش متذکر شد: اگر در مجلس حضرت فاطمه(س)؛ قهرمان سیاسی تاریخ از ایشان سخن نگوییم به راه فاطمه(س) خیانت کرده ایم، در حرم  علی‌بن موسی الرضا(ع) که شهید عرصه سیاست بودند، از سیاست سخن نگوییم به ایشان خیانت کرده ایم./200/1308/ب1

ارسال نظرات