۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۴۸۷۷۹۱
حجت‏ الاسلام علیزاده‏ در گفت‌وگویی مطرح کرد؛

مبانی اقتصاد مقاومتی فهم نشده، کار مفید و مؤثری هم صورت نگرفته

معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: علی‌رغم این‏که دو سال است حضرت آقا نامگذارى سال را با رویکرد اقتصاد مقاومتى قرار مى‌دهند، ولى هنوز نه مبانى آن خوب فهم شده و نه کار مفید و مؤثرى در این راستا صورت گرفته است.
علیزاده

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از تسنیم، حجت‌‏الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده معاون سیاسى شوراى سیاست‏گذارى ائمه جمعه کشور در یک گفت‌وگوی صریح و صمیمی به سؤالات خبرنگار سیاسی تسنیم در موضوعاتی همچون اقتصاد مقاومتی، رابطه ائمه جمعه و دولتمردان، خطوط قرمز ائمه جمعه، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، مهم‏ترین انتظارات از دولت آینده و خصوصاً انتظار از رئیس جمهور آینده، راه‌های جذب جوانان به نماز جمعه و تبیین نگاه رهبری به تریبون‌های نماز جمعه پاسخ گفت.

متن این گفت‌وگو به‌شرح ذیل است: 

خبرنگار: سال 1395 رو به پایان است، سالى که با شعار اقتصاد مقاومتى (اقدام و عمل) توسط رهبر فرزانه انقلاب نام‏گذارى گردید، شما چه کردید؟

 مهم‏ترین انتظارى که از نهاد امامت جمعه و تریبونهاى نمازجمعه در رابطه با شعار سال مى‏‌رود گفتمان‏ سازى در باب چرایى و چیستى، همراه با تبیین راهبردى شعار سال است زیرا معتقدیم مقام معظم رهبرى با نگاه ژرفى که دارند متناسب با نیازها و ضرورتهاى زمان نقشه راه مسئولان و مردم را در قالب شعار سال مطرح مى‏‌فرمایند، بالطبع ضرورت توجه به آن و نیز تشریح ابعاد مختلف آن در تریبونهاى نمازجمعه رسالتى است که ائمه محترم جمعه به‌خوبى به آن مى‏‌پردازند. و در رابطه با عنوان اقتصاد مقاومتى اقدام و عمل نیز لازم است عرض کنم علاوه بر رسالتى که در حوزه گفتمانى در طول سال انجام گرفته است در حوزه نوشتارى نیز مقالات فراوانى چه توسط ائمه محترم جمعه اهل قلم و چه معاونتهاى سیاسى و فرهنگى تولید و منتشر گردیده است که از آن جمله است تعداد 47 مقاله که تنها توسط معاونت سیاسى تولید شده و در اختیار ائمه محترم جمعه و سپس نخبگان و اندیشمندان قرار گرفته است.

خبرنگار: رابطه ائمه جمعه و دولتمردان را چگونه ارزیابى مى‌‏کنید؟

از آن‏جا که نهاد مقدس نمازجمعه و جایگاه امامت جمعه جایگاهى است حاکمیتى که بیشتر وابسته به دو کانون اصلى عزت و اقتدار در جامعه ولایى و انقلابى است یکى رهبرى عزیز انقلاب به‏‌عنوان ولى فقیه که البته خطوط اصلى را براى نظام و جامعه ترسیم مى‏‌فرمایند و ائمه جمعه نیز خود را موظف مى‏‌دانند تا منویات معظم‌له را بدون فوت وقت تبیین نموده و توده مردم اعم از خواص و عوام جامعه را به سخنان و هشدارهاى راهبردى رهبرى انقلاب توجه بدهند. و دیگرى مردم هستند که معمولاً چکیده و عصاره قشرهاى مختلف در میعادگاه‏هاى نمازجمعه هر هفته حضور پیدا مى‌‏کنند، اجتماعات مذهبى اعم از نمازهاى جماعت مساجد و نمازهاى جمعه در واقع به‌منزله پشتوانه‏‌اى هستند براى انسجام‏‌بخشى به جامعه‏‌اى که بر مدار ایمان و اتحاد و بصیرت و آگاهى، در مسیر رشد و پیشرفت ایرانى اسلامى با تکیه بر سرمایه‏‌هاى مادى و معنوى خویش پیش مى‏‌رود.

لذا درک منویات رهبرى انقلاب و نیز درک نیازها و ضرورتهاى بدنه جامعه و مردم دغدغه اصلى امامان جمعه است و لذا بر همین اساس نوع رابطه و تعامل خود را با دولتمردان و مسئولان در قواى سه‌گانه کشور و حتى قواى لشکرى تنظیم مى‌نماید.

براى ما گرایشهاى سیاسى و سبک مدیریتهاى دولتها اهمیت ندارد، ولى آنچه ملاک حمایت و یا نقد مشفقانه است همین دو محورى است که عرض کردم و تاکنون نیز دقت شده است تا بر همین منوال عمل کنیم هرچند برخى که با رسالت نهاد نمازجمعه آشنایى ندارند انتظارات غیر از این‏ را دارند و در برخى دولتها متأسفانه شرط همکارى و مساعدت به نهاد را منوط به حمایت بى‏‌چون و چرا و مطلق از دولتیان مطرح کردند.

خبرنگار: آیا شما هم خطوط قرمزهایى را براى نهاد نمازجمعه قائل هستید؟ و اصلاً چیزى به‌نام خطوط قرمز را قبول دارید؟

 در ادبیات سیاسى هر جامعه‌اى بالاخره باید خطوط قرمزى باشد منتهى گاهى درست تبیین نمى‏‌شود و شائبه‏‌هایى به‏ وجود مى‌آورد. به‌نظر من خطوط قرمز که بیشتر مرتبط با چند مؤلفه نظم و قوام و اقتدار و انسجام ملى است و در واقع به‌عنوان میثاق ملى شناخته مى‌شود همواره باید مورد توجه و احترام همگان باشد، که از آن جمله است قانون اساسى و نهادهاى رسمى و قانونى کشور و نیز جایگاه ولایت فقیه که ستون اصلى فقرات جامعه و نظام را شکل مى‏‌دهد و هم‏چنین آرمانها و ارزشهاى اساسى ملى و مکتبى و انقلابى که به‌منزله مهم‏ترین سرمایه ملى لحاظ مى‏‌گردد طبیعتاً خطوط قرمز ما اینهاست و هرآنچه در این رابطه باشد.

و در یک جمله هرآنچه مستقیم به مصالح و منافع ملى ارتباط پیدا کند به‌نظر ما خطوط قرمز محسوب مى‏‌گردد که احترام و رعایت همه‌جانبه آن احترام به خود و جامعه مى‏‌باشد.

خبرنگار: آیا به‌نظر شما ائمه جمعه این خطوط قرمز را رعایت مى‏‌کنند؟

قاطبه ائمه محترم جمعه قطعاً این‌‏گونه هستند منتهى بستگى به کم و کیف ارتباطشان با مرکزیت و مجارى ارتباطى تعریف شده دارد، تلاش شوراى سیاست‏گذارى به‏‌ویژه مسئول محترم شورا حضرت حجت‏ الاسلام والمسلمین حاج آقاى تقوى و نیز معاونین ایشان همواره دغدغه این امر را به‏‌صورت متمرکز و منسجم و هماهنگ داشته و دارند ولى ممکن است انگشت‏‌شمارى از ائمه محترم جمعه در سطح کشور باشند که در برخى موارد یا به‌اجتهاد خود عمل مى‏‌کنند و یا فرصت سرزدن به منابع ارسالى به‏‌ویژه سایت معاونت سیاسى را ندارند و لذا طبق دریافتها و اطلاعات و برداشتهاى شخصى خودشان ورود به موضوعات پیدا مى‌کنند.

اما آنچه دغدغه مشترک قریب به اتفاق حضرات ائمه جمعه سراسر کشور مى‏‌باشد اولاً منویات رهبرى حکیم و فرزانه انقلاب و ثانیاً آرمانهاى نظام و انقلاب که متجلى است در اصول مکتب امام خمینى(ره) و سیره شهداى پرافتخارمان و ثالثاً مصالح و منافع ملى و سیاستهاى ابلاغى نظام اسلامى و در نهایت مردم و نیازها و مشکلات جارى آن‏ها که نباید هرگز به بازى گرفته بشود. از آن‏جا که ائمه محترم جمعه با مردم زندگى مى‌کنند و بیش از همه درد و رنج مردم را لمس می‌کنند، قابلیت و ظرفیت این معنا را نیز دارند که به‏‌عنوان زبان گویاى مردم گاهى تذکرات و یا توصیه‏‌ها و سفارشات لازم و ضرورى را به مسئولان امر از سر خیرخواهى گوشزد نمایند و لذا شایسته نیست که این اقدام ناصحانه و دلسوزانه را بى‏‌ربط‌گویى خواند و یا مجاهدتها و تلاشهایشان را همچون برخى سیاست‏‌بازان تشنه ثروت و قدرت، سیاسى تلقى کرد.

متأسفانه بعضاً شاهد بوده‌ایم که در جریان کشمکشهاى سیاسى، نصیحت‏هاى مخلصانه و یا هرگونه نقد و تذکر منصفانه و مشفقانه‏‌اى نادیده گرفته شده است.

خبرنگار:برخی مدعی‌اند که این شائبه هست که نهاد نمازجمعه از جبهه مردمى نیروهاى انقلاب اسلامی پشتیبانى مى‌‏کند، آیا این شبهه صحیح است؟

البته نهاد نمازجمعه از هر حرکتى که چند مؤلفه را دارا باشد حمایت مى‏‌کند و کارى ندارد که آن حرکت به‌لحاظ شاکله سیاسى و ساختارى، چگونه باشد و لذا شما حضور قشرهاى مختلفى از مردم و جامعه نخبگى کشور را با سلایق مختلف در نمازهاى جمعه شاهد هستید. آن مؤلفه‏‌ها از این قرار است: 1. انقلابى باشد 2. مردمى باشد 3. با آرمانهاى انقلاب و نظام مطابقت داشته باشد 4. استکبارستیز باشد 5. درد محرومان و مستضعفان را درک کند 6. ولایت‏مدار باشد، یعنى ایمان و اعتماد به رهبرى و ولى فقیه داشته باشد و این حقیقت را نه در شعار بلکه در عمل نشان بدهد. و بالاخره حرکتى که عواملش با تعهد و تخصص و در جهت منافع ملى، خدمت به مردم را عبادت بداند نه وسیله‏‌اى براى منت‏ گذاردن و خود را طلبکار ببیند، و لذا در خصوص جبهه مردمى نیروهاى انقلاب صریح عرض مى‏‌کنم به‏‌عنوان رابطه تشکیلاتى به هیچ وجه نهاد امامت جمعه نقشى نداشته و ندارد اما از آن‏جا که احساس مى‏‌شود مؤلفه‌هاى ذکرشده را دارا مى‏‌باشند بسان هر حرکت انقلابى دیگرى مى‏‌تواند مورد حمایت و پشتیبانى معنوى قرار بگیرد چه آن‏که خِرد جمعى اگر بر مبناى صداقت، عقلانیت و وحدت نیروهاى مؤمن و انقلابى جریان یابد حتماً توفیقاتى خواهد داشت.

خبرنگار: از نظر شما مهم‏ترین انتظارات از دولت آینده چیست؟

به‌نظر من اگر رئیس دولت آینده نگاهش را به انگشت اشاره رهبرى و منویات و فرمایشات و هشدارهاى معظم‏‌له معطوف داشته باشد و دغدغه‏‌ها و هشدارها و منویات رهبرى را به‌طور مستقیم و بدون فوت وقت شخصاً دریافت نماید و با نگاه تکلیفى به آن توجه کند، قطعاً بیشترین انتظاراتى را که از وى مى‌رود به‌یارى خداى متعال مى‌تواند جامه عمل بپوشاند، زیرا اولاً رهبرى بسان دیده‌بان تیزبینى است که همه امور داخلى و منطقه‏‌اى و بین‏ المللى را با دقت و اشراف کامل رصد مى‏‌کند و به‌تناسب نیازها و ضرورتها، اعلان موضع مى‏‌فرماید، این همان حقیقتى است که مردم شریف ایران هم به‏‌خوبى به آن رسیده‏‌اند و لذا در پیچ و خم حوادث و مشکلات تنها پناه و مرهم دردهاى خود را مقام معظم رهبرى مى‏‌بینند و البته این همان نعمت بزرگى است که به‌برکت انقلاب اسلامى خداى متعال به مردم ایران عطا فرموده است و امید داریم همگان قدرش را بدانیم، البته مردم حقیقتاً به‏‌خوبى قدر رهبرى را مى‏‌دانند این خواص و مدیران و مسئولانند که باید هم قدر رهبرى را و هم قدر مردم صبور و نجیب ایران را بدانند.

خبرنگار: در خصوص انتظارات از رئیس جمهور آینده مصداقى‏‌‌تر اگر صلاح مى‌دانید مطالبى بگویید.

 آنچه از فرمایشات امام خامنه‌اى (مد ظله العالی) و از متن جامعه مى‌فهمیم مهم‏ترین دغدغه‌ها و انتظارات اولاً ــ آسیبهاى اجتماعى است، واقعاً زیبنده جامعه آمارى حدود 80 میلیونى ما نیست که این‌همه گرفتارى و آسیب اجتماعى و فرهنگى و حتى گرفتارى در سطح خانواده‏‌ها داشته باشیم، پس اولین انتظار این است که تدابیرى اندیشیده بشود که توده مردم با آرامش و امید بیشتر به زندگى به‏‌ویژه در جهت استحکام نهاد خانواده، گامهاى اساسى بردارند.

ثانیاً ــ متأسفانه در سیستم آموزشى کشور ما چه در سطوح عالیه و چه متوسطه و حتى آموزش و پرورش آنچه کمتر مورد توجه است مهارت‏‌آموزى است و لذا با این حجم بالاى فارغ التحصیلان ولى متأسفانه در درون کشور با مشکلات عدیده بیکارى و تنشهاى مدیریتى و اقتصادى و سیاسى و فرهنگى مواجه هستیم، انتظار مى‏‌رود دولت آینده براى رفع این معضل اقدام اساسى معمول دارد.

ثالثاً ــ علی‌رغم این‏که دو سال است حضرت آقا نامگذارى سال را با رویکرد اقتصاد مقاومتى قرار مى‏‌دهد ولى هنوز نه مبانى آن خوب فهم شده و نه کار مفید و مؤثرى در این راستا صورت گرفته است و لذا با توجه به مشکلات عدیده اقتصادى اعم از حوزه تولید و مصرف و توزیع و حتى صادرات و واردات و نیز مشکلات معیشتى مردم انتظار مى‌رود تیم اقتصادى قوى و کارآمد و منسجم در دولت آینده مجموعه شریانهاى اقتصادى و مالى و اعتبارى کشور را سامان بدهد، زیرا کشور ما کشور فقیرى نیست بحمدالله سرشار از منابع مادى و معنوى است تنها اصلاح مدیریتهاى اقتصادى را طلب مى‏‌نماید.

رابعاً ــ در حوزه علم و فن‌‏آورى علی‌رغم این‏که در برهه‌اى از زمان انصافاً جهش خوبى داشتیم ولى متأسفانه در سالهاى اخیر شاهد افت کیفى هستیم و لذا از دولت آینده انتظار مى‏‌رود روند تحولات علمى کشور را با همان رویکرد مهارت‌آموزى به‏‌طور انقلابى در دستور کار قرار بدهد ــ متأسفانه در فضاى دانشگاهى امروز آن‌قدرى که به تحرکات سیاسى بها مى‏‌دهند به دانش‏‌آموزى و مهارت‏‌آموزى بها نمى‏‌دهند و این آفت جدى است که باید برطرف بشود.

خبرنگار: براى جذب جوانان به نمازهاى جمعه چه باید کرد؟

این سؤال را ما نیز از تمامى امت حزب‌الله به‌ویژه صاحب‌نظران داریم که دست‌اندرکاران نمازجمعه در سراسر کشور را یارى کنند و اگر راهى به‌نظرشان مى‏‌رسد پیشنهاد بدهند اما آنچه به نظر مى‏‌رسد باید اورژانسى انجام پذیرد اعتماد به نسل جوان و انتقال مسئولیت بخشهاى مختلف اقامه نمازجمعه و حتى اداره مصلاهاى نمازجمعه به جوانان است در برخى شهرها که این امر انجام گردیده است به‌فضل خدا شاهد حضور پرشور جوانان نیز در نمازهاى جمعه هستیم و البته این امر سعه صدر و شکیبایى بزرگ‏ترها را نیز مى‏‌طلبد. یکى از کارهایى که پس از دستور امام خامنه‌اى (مد ظله) مدتى است در سراسر کشور انجام مى‌شود استفاده از جوان تحصیل‏کرده و دانشجو و نخبه در سخنرانى‏‌هاى قبل از خطبه‌ها است که مورد استقبال جوانان عزیز و مردم نیز قرار گرفته است.

خبرنگار: به‏‌عنوان سؤال آخر نگاه مقام معظم رهبرى به نهاد نمازجمعه نگاه قرارگاهى است، فرمودند نمازجمعه قرارگاه ایمان، اخلاق، تقوا و بصیرت است براى نهادینه کردن این موضوع مهم چه‌پیشنهادى دارید؟

حضرت آقا چند سال قبل در جمع مردم بجنورد فرمودند کار تیمى در کشور ما به‏‌خوبى جا نیفتاده است. به‌نظر من اگر بخواهیم حق این نگاه راهبردى معظم‌له را در نهاد نمازجمعه ادا کنیم و قرارگاه فرهنگى و معنوى و سیاسى همه‏‌جانبه و اثرگذارى داشته باشیم باید به‌تناسب ظرفیتهاى نهاد نمازجمعه گروه‏ها و تیم‌هاى همگِن و همطراز و منسجمى را تشکیل بدهیم و کلیه فعالیتها و امور جارى را در بخشهاى مختلف با محوریت تیم‌هاى تخصصى و کارآمد دنبال کنیم و البته دبیر هر تیم مسئول همان بخش هم مى‌تواند باشد، ضمن این‏که به این وسیله مى‌توانیم از استعدادها و توانمندى‏‌هاى افراد بیشترى به‌ویژه جوانان نیز در قسمتهاى مختلف استفاده کنیم، به‌نظر من این رمز موفقیت کار تشکیلاتى و قرارگاهى است که البته نهاد نمازجمعه هم از آن مستثنا نمى‏‌باشد.

خبرنگار: با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

من هم از شما متشکرم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته./1325//102/خ

ارسال نظرات